• Somliga

    blåmärken aktivaktiv snart 8 månaders

    Har en liten fundering, min snart 8 månaders gamla son har alltid varit väldigt tidig i utvecklingen och otroligt aktiv. Sista tiden har han varit överallt, han kryper, klättrar och ramlar lite varsom. Han har blåmärken på benen och nederarmarna (ovansidan och sidan utåt lixom) är dessa ställen normala att få små blåmärken? Känner mig som en dålig mamma och är lite orolig, känns som han ständigt har blåmärken, de blir heller aldrig blåa utan är alltid gul/bruna? Lite nervös och orolig att "visa upp" honom på bvc..han har inte blåmärken någon annan stans utan de hamnat mest på benen o nederarmarna.. (Jag får blåmärken bara någon tittar på mig typ, ärftligt?)

    Jag är också väldigt orolig av mig i sig ska tilläggas :/

    Ha en fin kväll :)

  • Svar på tråden blåmärken aktivaktiv snart 8 månaders
  • Carambolan

    Låter helt normalt för ett litet barn som trillar omkring :)

  • Physalis

    Min dotter har också massa blåmärken och har haft sen hon lärde sig krypa. BVC sa bara att det är sånt som hör till.

  • Seven Costanza

    Min niomånaders började krypa för drygt två månader sedan och han har haft massor av blåmärken sedan dess trots att vi barnsäkrat så gott vi kunnat. Helt normalt!

  • Litet My

    Såna är de, min minste stod vid 6 månader och sprang vid 8 månader. Såg ut som en förgprovskarta ungefär. BVC förstod fullt ut varför det var så.

  • LFF

    Oj, mina tvillingar är (fortfarande vid 3 års ålder) hopplösa vad gäller att få blåmärken. När de började gå var det hopplöst, i synnerhet med att få blåmärken i ansiktet. På öppna förskolan skrattade folk bara och sa "Det är så skönt att se barn som får ha blåmärken, då vet man att de fått busa" Glad Numera är det i synnerhet benen som kör "50 shades of blue".

  • v i r r a

    Oroa dig inte Barn är olika aktiva och olika mycket aktsamma.

    Min dotter som är 4 år har haft blåmärken (eller snarare gulbrunmärken) konstant sedan hon började kunna röra sig själv. Ibland ser det helt absurt ut när knän och smalben, armar och rygg är gulbrunfläckiga Jag har tänkt tanken att förskolan kanske undrar... Å andra sidan ser de ju hur hon klättrar, hoppar och springer. Igår hoppade hon tex från köksbänken och dunkade sedan foten hårt i soffbordet när hon testade att göra kullerbytta ned från soffan.

    Hon är helt enkelt väldigt mycket mer fysiskt aktiv än sin storebror. Dottern testar, slår sig, säger aj och testar igen. Storebror å andra sidan har nästan aldrig ett blåmärke och har aldrig fått ett skrubbsår! Han funderar först och vågar sällan testa eftersom han kommit fram till att det finns en risk att slå sig... Nu för tiden bekymrar det mig mer än dotterns alla blåmärken. Storebror övar inte sin motorik eftersom han är rädd att slå sig. Det är värre.

  • Harvester

    Helt normalt, min son hade mer blåmärken än inte från knäna och nedåt ett tag. Blivit lite bättre nu när han blivit tre...

Svar på tråden blåmärken aktivaktiv snart 8 månaders