• Anonym (TS)
    Äldre 23 Oct 07:03
    36772 visningar
    295 svar
    295
    36772

    Hur mycket ska sambo betala för hans barn?

    Risk för att jag kommer att bli påhoppad! Men snälla försök att se det ifrån min sida! Jag har tyvärr börjat bråka mycket om pengar och ekonomin med min sambo för jag helt enkelt känner att det blir jag och mina barn som får ta smällen!

    Min sambo har ett barn sen tidigare, en ung tonåring. Pappan betalar ca 1600 kr per månad till mamman.

    Mamman får hela barnbidraget. Mamman har en sambo och båda två har normal inkomster.

    Barnet har själv valt att bo på heltid hos mamman och hos pappan varannan helg. På sistone har kompisar, annat roligare och viktigare varit prioriterat för barnet och varannan helg har mer eller mindre försvunnit. Barnet dyker upp hos pappan när barnet själv vill. Mamman menar på att barnet själv ska få avgöra när h*n ska komma hem till sin pappa. Med andra ord så uppmuntrar hon inte barnet att åka hem oss.

    Det kan gå 5-7 veckor mellan varje besök.

    Både barnet och mamman ringer varje månad och vill ha mer pengar till t ex nya dyra märkeskläder. Nu pratas det om julklappar från mamman och att de ska dela lika på följande:

    Märkeskläder & märkesskor 2000 :-

    Pengar

    Mobiltelefon på abonnemang ( 599 i månaden ) Airboard 3500 :-

    Parfym 700 :-

    Hur mycket i julklapp får era 12 åringar?!

    Pappan skjuter till med extra pengar vid de två terminsstarterna för kläder, och när barnet vill ha eller behöver något utöver det han redan betalar.

    Nu till det absoluta sinnessjuka!

    Min sambo blev arbetslös för ett tag sen och har tyvärr inte lyckats få tag i något nytt jobb. Jag har föräldrapenning.

    Det här är mamman fullt medveten om!

    Är det rimligt att mamman utöver de 1600 kr per månad, frågar / kräver varje månad efter pengar till barnet. Oavsett om sambon är arbetslös eller inkomsttagande?

    Vad ska ingå i dessa 1600 kr hon får?

    Våra två gemensamma barn kostar inte ens 1600 x 1600 + 1050 = 4050 kr i månaden som hans första barn gör.

    Jag känner att jag faktiskt inte vill betala och funderar allt mer på delad ekonomi.

    Har jag rätt att säga nej till att betala extra utgifter för barnet eller är jag snål?!

  • Svar på tråden Hur mycket ska sambo betala för hans barn?
  • Anonym (C)
    Äldre 23 Oct 07:16
    #1

    Jag skulle definitivt säga nej till att ge mer pengar! Dyra märkeskläder mm är inget som barnet måste ha, sådant köper man om man har det bra ställt och har pengar över att lägga på sådant. Barnbidrag och underhåll måste ju täcka barnets kostnader.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 23 Oct 07:16
    #2

    För det första är det ju inte barn så du ska ju inte betala något.
    Och sen så ska 1600 kr räcka för barnet för man köper ju inte kläder varje månad . Sen så verkar det som att barnet är extrem bortskämd och ska ha det dyraste . Visst kan ju pappan sticka till lite extra och så men inte till överdrift .
    Nu när han inte har ett jobb så får mamman söka underhåll från försäkringskassan och få pengar därifrån .

  • Äldre 23 Oct 07:17
    #3

    Ja, det var vågat åt skriva. Varför är du ens intresserad av denna kvinna?

    Om man nu inte klarar att hålla ihop den första familjen så gör man nog klokt i att betrakta alla barn som gemensamma och ta gemensamt ansvar.

    Om man inte vill ta ansvar för barnen gör man nog bäst i att gå skilda vägar. Barnen är en så viktig del av familjen att den nya föräldern och barnen måste fungera på alla plan.

  • Äldre 23 Oct 07:26
    #4

    Har ni alltså helt gemensam ekonomi? Jag tycker att det mest rimliga vore att när mannen får sina pengar så går de i första hand till er hyra, mat och räkningar (ni betalar hälften var?) och underhåll som han måste betala. Resten kan han göra vad han vill för, om han vill betala märkeskläder är det upp till honom. Om han inte har inkomst till mer än det han måste betala så finns inte mer pengar. Självklart ska inte du betala för hans tonåring.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 07:37
    #5
    Jasmin Karlsson skrev 2016-10-23 07:26:47 följande:

    Har ni alltså helt gemensam ekonomi? Jag tycker att det mest rimliga vore att när mannen får sina pengar så går de i första hand till er hyra, mat och räkningar (ni betalar hälften var?) och underhåll som han måste betala. Resten kan han göra vad han vill för, om han vill betala märkeskläder är det upp till honom. Om han inte har inkomst till mer än det han måste betala så finns inte mer pengar. Självklart ska inte du betala för hans tonåring.


    Ja Vi har i dagsläget gemensamt.

    Blir det inte orättvist mot våra gemensamma barn?

    Om ett barn ska få 500-1000 extra varje månad av pappan, men våra gemensamma aldrig få något extra av honom, utan det måste jag då se till att våra barn får...
  • Anonym (!)
    Äldre 23 Oct 07:40
    #6

    Han avgör ju hur mycket han vill bidra till sitt barn , det kan inte du avgöra .

    Ang julklappar tycker jag i min värld att det är ganska normalt på två familjer .

  • Abedis­san Richis­sa
    Äldre 23 Oct 07:51
    #7
    Anonym (TS) skrev 2016-10-23 07:37:02 följande:

    Ja Vi har i dagsläget gemensamt.

    Blir det inte orättvist mot våra gemensamma barn?

    Om ett barn ska få 500-1000 extra varje månad av pappan, men våra gemensamma aldrig få något extra av honom, utan det måste jag då se till att våra barn får...


    Du skrev ju själv att era gemensamma barn inte kostar som det äldre barnet gör och så är det förstås också nu. Senare i deras liv när de är tolv år och äldre ändå kommer de att göra det och då kan pappan lägga mer på dem och mindre på det då vuxnare barnet. Rättvisa behöver inte vara varken absurd eller momentan, rättvis kan man vara över tid.

    Då är ni säkert dessutom skilda med tanke på hur det står till nu. Men dela för all del upp ekonomin, det tycker jag du gör rätt i att göra. Det måste ju finnas väldigt mycket roligare saker att ta sig för i livet än att gå runt och känna sig förfördelad by proxy.
  • Anonym (!)
    Äldre 23 Oct 07:55
    #8
    Anonym (TS) skrev 2016-10-23 07:37:02 följande:
    Ja Vi har i dagsläget gemensamt.

    Blir det inte orättvist mot våra gemensamma barn?

    Om ett barn ska få 500-1000 extra varje månad av pappan, men våra gemensamma aldrig få något extra av honom, utan det måste jag då se till att våra barn får...
    Varför måste era barn ha lika mycket som hans ?
  • sextio­talist
    Äldre 23 Oct 07:55
    #9

    En av orsakerna till att vi hade separerat ekonomi var att sambon hade barn sedan tidigare, så slapp man tänka på sådant (sedan köpte jag och sambon julklappar och presenter till hans barn, men en sådan beställningslista hade åkt i papperskorgen direkt).

    Så mitt råd är att ha separat ekonomi och precis som hos föräldrar som lever ihop så får man dra ned på det där extra när inkomsterna minskar

  • Äldre 23 Oct 07:56
    #10
    +1
    Abedissan Richissa skrev 2016-10-23 07:51:35 följande:

    Du skrev ju själv att era gemensamma barn inte kostar som det äldre barnet gör och så är det förstås också nu. Senare i deras liv när de är tolv år och äldre ändå kommer de att göra det och då kan pappan lägga mer på dem och mindre på det då vuxnare barnet. Rättvisa behöver inte vara varken absurd eller momentan, rättvis kan man vara över tid.

    Då är ni säkert dessutom skilda med tanke på hur det står till nu. Men dela för all del upp ekonomin, det tycker jag du gör rätt i att göra. Det måste ju finnas väldigt mycket roligare saker att ta sig för i livet än att gå runt och känna sig förfördelad by proxy.


    Men allvarligt talat, menar du att en 12-åring kostar MER än 1050+1600+1600kr varje månad? Troligen i vissa familjer, men inte ens i en kärnfamilj skulle man låta en 12-åring kosta så mycket varje månad om den ena föräldern var arbetslös - om inte den andra är högavlönad.
Svar på tråden Hur mycket ska sambo betala för hans barn?