• bullen1984

    Hjälp med namn på färg

    Hej,vi ska måla om köket och jag vill ha en ljus brun/rosa typ gammelrosa fast mer brun färg på väggarna, och mörkare i samma färg på gardiner. Har googlat Brunrosa men det kommer inte upp mycket. Gammelrosa är för rosa. Är det någon kunnig som förstår vad jag menar och har tips på namn på färgen?

  • Svar på tråden Hjälp med namn på färg
  • MallaL

    Du behöver inget namn typ "brunrosa" på färgen, däremot ett nummer. Gå till en färgbutik och hämta sådana där små färgprovlappar och kolla sedan hemma vilken färg du gillar bäst. Namnet på färgen är numret som står på lappen.

  • Fnollet

    Det är svårt att veta exakt vilken rosa du menar, men på rak arm låter det lite som "blek-rosa" som är rosa med låg mättnad. Kan du hitta färgen på följande bildskala som jag länkar? Kanske blir enklare att förstå vad du är ute efter :)

  • Annelie 76

    Gå till en riktig färgaffär som kan blanda till rätt nyans. Prata med personalen så kan de visa dig färgkartan de troligtvis har bakom disken. Den innehåller hur många nyanser som helst. Köp ett par olika som provburkar och måla upp och kolla hur du tycker det blir. Man kan få testa några stycken innan man hittar rätt.

Svar på tråden Hjälp med namn på färg