• Tudelu

    Blir bebis inte mätt?

    Min dotter är 8 veckor och jag helammar. Har varit lite orolig att jag inte har tillräckligt med mjölk, dels för att pumpen inte drar ur mer än 70ml på ena och 30ml på andra trots långt amningsuppehåll (jag är dock medveten om att pumpen inte är lika effektiv så där lägger jag inte så mycket vikt) , men dels också för att hon haft ökningsperioder men jag inte varken sett eller känt någon skillnad efter dessa. Sedan vaknar hon väldigt ofta på nätterna och ska äta, ca varannan timme.

    Det som fick mig att undra extra mycket nu , är att jag var borta en kväll och pappan gav bm på flaska istället och då kunde styra mängderna bättre. Hon hade ätit för glatta livet och på natten sov hon 5timmarspass helt plötsligt!

    Jag har sparat en del pumpad mjölk i frysen. Så jag provade nu att först maratonamma som vanligt varje kväll, tills brösten kändes rejält urtömda, och sedan efteråt även ge bröstmjölk på flaska för att se om hon orkade. Hon svepte 70 ml utan problem?!

    Dessutom sov hon då 4 timmar innan hon ville äta igen!

    Min undran nu är ju såklart fortfarande densamma; har jag tillräckligt i tuttarna?!

  • Svar på tråden Blir bebis inte mätt?
  • Saralow

    Kolla så du /bebisen har rätt teknik när du ammar. Om inte hela bröstvårtan är i munnen och hon inte gapar tillräckligt tömmer sig inte brösten effektivt. Kämpa med detta med min första och han blev aldrig nöjd vid bröstet så komplettera med ersättning

  • straw2008

    Jag tror absolut ditt barn är hungrigt... det gör ont att vara hungrig så ge ersättning om det behövs. Jobbigt nog att vara nyfödd... inte välta oxå liksom. 


    I kinamockaskogen.....
  • Tudelu
    straw2008 skrev 2016-11-11 15:20:00 följande:

    Jag tror absolut ditt barn är hungrigt... det gör ont att vara hungrig så ge ersättning om det behövs. Jobbigt nog att vara nyfödd... inte välta oxå liksom. 


    Visade sig att det var 9veckorsfasen som spökade. Allt blev frid o fröjd efter några dagar :)
Svar på tråden Blir bebis inte mätt?