• Anonym (Rudolf)

    Ångest över julfirande

    Det är ett tag kvar till jul men alldeles för kort tid för mig. Efter många slitsamma jular de jag fått stå för all planering och allt genomförande och jämkande av massa olika viljor och förväntningar sa jag ifrån förra året - jag vill inte ordna julfirande för min och partnerns familjer och slita ut mig så att jag behöver ta semester efteråt för att orka börja jobba efter nyår igen. Det funkade bra. Den julen. Vi hade bara en person på besök och min partner drog sin del av lasset. I år vill min partner att hens syskon med sina stora familjer ska fira jul hos oss. Huset fullt med folk, massor med planering, matlagning och stök. Samma som alla tidigare jular och jag vill helst dra utomlands och komma tillbaka vid trettonhelgen, men vill vara med barnen. Hur ska jag hantera julen så att den inte blir ångestframkallande?

  • Svar på tråden Ångest över julfirande
  • Kjell2
    Anonym (Rudolf) skrev 2016-10-24 11:42:11 följande:

    Det är ett tag kvar till jul men alldeles för kort tid för mig. Efter många slitsamma jular de jag fått stå för all planering och allt genomförande och jämkande av massa olika viljor och förväntningar sa jag ifrån förra året - jag vill inte ordna julfirande för min och partnerns familjer och slita ut mig så att jag behöver ta semester efteråt för att orka börja jobba efter nyår igen. Det funkade bra. Den julen. Vi hade bara en person på besök och min partner drog sin del av lasset. I år vill min partner att hens syskon med sina stora familjer ska fira jul hos oss. Huset fullt med folk, massor med planering, matlagning och stök. Samma som alla tidigare jular och jag vill helst dra utomlands och komma tillbaka vid trettonhelgen, men vill vara med barnen. Hur ska jag hantera julen så att den inte blir ångestframkallande?


    Om ni får storbesök svårt att undvika. Så bästa sättet att slippa ångets är att avboka storbesök eller köra julen hos någon av släktingarn.

    Annars får du
    delegera stenhårt och vägra göra det som delegeras
    minska tiden för besök
    minska ambitionsnivån
    lära dig leva med din ångest

  • sextiotalist

    Ditt bidrag kan vara en lista vad som behöver göras inför julen och sedan låter du din karl sköta det helt själv.

  • Anonym (julstrejk)

    Haft samma problem...alltid huset fullt och inte gjort annat än stått vid spisen och lagat mat..tills för två år sen..då jag var så trött på julafton att jag bröt ihop..då beslöt vi, maken o jag, att nu räcker det! Vuxna människor ska väl tåla att man säger ifrån och vill göra annat över jul??!! Så nästa jul beställde vi en resa och åkte bort, bara vi två. Vi sade till  i god tid, att vi åker bort denna jul. Lite knorr och pikar kom, men det struntade vi i, herregud, julen står väl inte å faller med oss??!
    Fast med den servicen dom fick så var det ju onekligen bekvämt. Sen dess verkar faktist poletten ha trillat ned, för nu är det mera turvis, och vi bestämmer själva hur vi vill ha det. Dessutom har vi slutat överdriva mat grejen, man behöver inte ha ett fullskaligt julbord. Haha,  förra julen när det var dags för stora julmiddagen hos  på annandagen , så hade vi kokat hemgjord ärtsoppa på skinkresterna och hembakt bröd! INGEN protesterade, utan åt med god apiti Ni måste stå på er, och vill din sambo bjuda in sina syskon, så måste han även göra sin del av allt! 

  • Alexi

    Men jag fattar inte, om du sa mej pga dessa anledningar förra året, varför skulle du vilja i år?

  • Anonym (me)

    är det själva grejen att ha det i ditt hem eller att du måste göra allt? skriv vad ni vill ha på julbordet och sen får alla göra sin del. sen kan man värma allt hos dig innan det är dags för maten. disken och sånt finns också på schema vem som gör vad. 

    Håller dock med dig, jag skulle så gärna vilja lämna landet men det vill inte mina barn och då får jag acceptera det. Jag anser att julen är barnens högtid och det är den dom får bestämma över. 

  • Anonym (En)

    Säg som det är, du orkar inte göra allting själv så alla som ska vara med får samordna och bidra med något! Det är klart bekvämt för andra att komma hem till er och så ska det inte vara!
    Fundera på vad du vill göra, vad som är roligt och säg då tex "jag tar hand om efterrätten och skinkan, vad gör ni..?"
    Vill dit partner ha dit allihop, ja då får hem städa och göra något för att också dra sitt strå till stacken tex göra köttbullar.
    Testa, sorgligt nog hjälper folk oftast inte till förrän man ber dem! Kan ju vara värt ett försök :)

  • Anonym (??)

    Jag har aldrig förstått de som julstressar. För vad? Pratar ni inte med era släktingar/gäster? Vi säger "ja, vi är hos oss, jag fixar skinka/gröt/potatis, vad tar ni mer er? Jaha, revbensspjäll, det tror jag moster Lisa tar med sig, kan ni två göra upp?" Aldrig något problem. Vi dukar till bordet, sedan erbjuder sig alltid folk att hjälpa till att duka av. Några andra leker med barnen (världens bästa hjälp när man stökar!). Jag tycker det är skönt att vara hemma hos oss, då slipper man hasta iväg och att komma hem sent, kånkandes på grejer. Vilka krav har du på dig? 

  • Anonym (Rudolf)

    Tack för era tips, dem tar jag till mig.

    Problemet är väl att jag sagt ifrån i år med, och sagt att jag helst vill åka bort över jul eller bara fira med barnen, men min partner gillar julen och kan absolut inte tänka sig det. Hen kan inte heller säga nej när folk bjuder in sig till oss och om jag protesterar säger hen att alla hjälps åt, så blir det inte så jobbigt. Men när besöket väl är här landar de gärna i soffan och tittar på när ungar stojar runt överallt, gröten bränns vid och julgranen välter - för det är "så skönt att slippa serva andra" och "få komma bort och bara koppla av". Våra överenskommelser är helt plötsligt som bortblåsta och min partner tycker att jag inte ska sura och förstöra stämningen...

  • Kjell2
    Anonym (Rudolf) skrev 2016-10-24 16:27:08 följande:

    Tack för era tips, dem tar jag till mig.

    Problemet är väl att jag sagt ifrån i år med, och sagt att jag helst vill åka bort över jul eller bara fira med barnen, men min partner gillar julen och kan absolut inte tänka sig det. Hen kan inte heller säga nej när folk bjuder in sig till oss och om jag protesterar säger hen att alla hjälps åt, så blir det inte så jobbigt. Men när besöket väl är här landar de gärna i soffan och tittar på när ungar stojar runt överallt, gröten bränns vid och julgranen välter - för det är "så skönt att slippa serva andra" och "få komma bort och bara koppla av". Våra överenskommelser är helt plötsligt som bortblåsta och min partner tycker att jag inte ska sura och förstöra stämningen...


    Sura inte och förstör inte stämningen men gör inget.

    Grundproblemet är din partner men det vet du redan.


  • Alexi
    Anonym (Rudolf) skrev 2016-10-24 16:27:08 följande:
    Tack för era tips, dem tar jag till mig.

    Problemet är väl att jag sagt ifrån i år med, och sagt att jag helst vill åka bort över jul eller bara fira med barnen, men min partner gillar julen och kan absolut inte tänka sig det. Hen kan inte heller säga nej när folk bjuder in sig till oss och om jag protesterar säger hen att alla hjälps åt, så blir det inte så jobbigt. Men när besöket väl är här landar de gärna i soffan och tittar på när ungar stojar runt överallt, gröten bränns vid och julgranen välter - för det är "så skönt att slippa serva andra" och "få komma bort och bara koppla av". Våra överenskommelser är helt plötsligt som bortblåsta och min partner tycker att jag inte ska sura och förstöra stämningen...
    Men herregud säg ifrån lite ordentligt! Gör en lista på den mat som ska vara på bordet, direkt när det börjar diskuteras jul så mailar du ut den och frågar vilka delar de vill ansvara för.

    Du måste ju bete dig som en vuxen och ta ansvar för dig själv och delegera.
Svar på tråden Ångest över julfirande