• Äldre 24 Oct 11:52
    5020 visningar
    4 svar
    4
    5020

    Hur undvika att ens barn blir ensamt och utan vänner?

    Hej!

    Är en mamma till en liten tjej på 4 år.

    Hon är verbal, aktiv, social och duktig på att inkludera andra barn. Ett spralligt litet charmtroll.

    Har många vänner på f.skolan.

    Ändå är min (och de flesta föräldrars) stora oro att ens barn ska bli utanför sen i skolan..

    Tänkte höra med er andra vad ni har för förslag på hur man stärker sitt barns självkänsla och hur vi föräldrar kan hjälpa till att få barnet att utveckla en tidig vänkrets? Vill gärna ha tips!

    Jag försöker ge mitt barn mycket uppmärksamhet och lyssna på vad hon har att säga. se henne och ta henne på allvar.

    Sedan försöker jag lära känna de andra mammorna och bygga upp ett vuxennätverk.

    Bjuda alla i hennes ålder från fsk på hennes kalas och ansluta oss till roliga aktiviteter kommunen anordnar men också ha en bra balans med "lugna" helger med familjen.

    Hur gör ni andra föräldrar?

    Mycket ligger ju såklart hos barnet själv :) men kan man hjälpa till så vill man ju göra det!

  • Svar på tråden Hur undvika att ens barn blir ensamt och utan vänner?
  • Anonym (Tvill­ingmam­ma)
    Äldre 26 Oct 13:53
    #1

    Min dotter var väldigt blyg som liten.
    När hon började I förskoleklass fick hon Inga vänner för att hon var så blyg.
    Jag tog då ledigt och var med I förskoleklassen . Då såg jag lite vad det var för flickor I klassen. Det visade sig att det fanns flera blyga flickor I klassen som inte nådde fram till varandra. När jag visste vilka de var ordnade jag så att de fick komma hem och leka hemma hos oss,en och en. De byggde på så sätt upp en vänskap. Min dotter fick flera goda vänner som hon fortfarande umgås med nu I högstadiet . Blyga barn klarar inte alltid av att inleda vänskaper I stora grupper.

  • Fru Ve
    Äldre 29 Oct 11:32
    #2

    Att vara positiv till att barnen får ta hem kompisar, och att man i yngre åldrar uppmuntrar och hjälper till med sånt tror jag hjälper mycket. Sen är det nog väldigt indidividuellt.

  • Äldre 29 Oct 11:48
    #3

    Säger som de andra, var en "aktiv förälder" och hör av dig till andra barns föräldrar för att erbjuda barnen att få komma hem till er :) hehe jag passar på nu när jag är föräldraledig, då jag kan hämta tidigt. Tycker ofta föräldrarna är jätteskönt ;p

  • Anonym (Aktiv föräld­er)
    Äldre 29 Oct 16:43
    #4

    TS så var jag också på dagis och vår dotter hade mycket kompisar och även första åren i skolan och en bästis som förra året gjorde det värsta en vän kan göra bästisen svek vår dotter och alla frös ut henne. Som tur var hade hon börjat söka till profilskolor inom bild och form eller musik till fyran och kom in och bytte skola och klass och idag har hon flera bästisar och blir bekräftad. Skolan är tuff och mycket beror på lärare och klass osv. Men TS jobba på som du gör så går det nog bra

Svar på tråden Hur undvika att ens barn blir ensamt och utan vänner?