• Josspersson

    Jag behäver hjälp med min son. Snälla läs!

    När jag var 19 år fick jag min son, de va en långdragen förlossning med allt gick bra med bebis.. redan när han var runt 1 år började jag fråga BVC om de stod rätt till. Han utvecklades sent (men höll sig inom ramarna) hans första år på dagis gick bra, de va inget som va problematiskt.. i samma veva som han skulle bli storebror började gapet, utbrotten på dagis och mer där till..de sattes in resurs i gruppen, utan någon direkt framgång.. jag var helt förtvivlad. Jag va för tillfället själv med två barn, en liten bebis och en fyra åring som skrek på hjälp. Ingen hjälpte mig. Inte BVC inte BUP och inte dagis..allt blev ett svar hål och allt föll ihop.

    De två senaste åren på dagis va katastrof. De kom utbrott, de va problem med samspel allt va katastrof.

    Så kom sommaren när han äntligen skulle börja i skolan vi hade haft ett tre parts samtal med dagis barn special pedagog, och hans nya lärare. Jag hade fått upp ett hopp. De verkade vara så kunniga och tyckte att få in honom i klassen skulle väl inte vara så svårt. Ja gick glad därifrån i hopp och att hans skolgång skulle gå bra...

    Nu har de gått två månader in i skolan, och ingenting fungerar. Han kan inte koncentrera sig, varken vid en kort samling eller i lek grupper. Han slåss med allt och alla han gapar och skriker. Hans lärare nämde de så fint att " ingenting fungerar " nu ska dom äntligen lyfta utredning. Och jag är nästan säker på att de sätter aspberger och adhd..

    Men mitt problem är hemma.. jag orkar snart inte med min egen son längre och ja känner mig så hemsk. Självklart har han många fina sidor men när de negativa sidorna upprepas hela tiden så blir de väl tyvärr de man lägger fokus på. Han kan inte leka själv, han har ett helt rum med leksaker pyssel målarböcker. Men han sitter alltid i soffan och säger till mig att han inte har något att göra.. för två år sedan kunde han pussla 100 bitars pussel och större den konsentrationen finns inte kvar..

    Han kan trotsa mig så ja börjar gråta. Komma ner med leksaker och jag går som en robot - ta upp leksakerna på rummet två sekunder senare samma visa igen.. allt blir ett ständigt tjat. Och han blir så arg för han förstår inte. De är hemskt att se att sin sex åriga son inte förstår. De verkar som han har svårt impuls kontroll och inte vet själv vad som har hänt. Han kan gå och gapa och tjuta upp i falsett och när han har fått en tillsägelse säger han - men jag har inte gjort något.

    Han kan gå och hälla ut alla sina leksaker på sitt rum och säga 15 gånger jag har städat klart fast se inte ens är påbörjat..Och sen gå vidare till lillasysters rum och välta ut och in på de rummet för att sen gå ner och sätta på tv'n. Och påpekar man ens att han ska städa så springer han upp och slänger igen dörren och oftast då kommer tårarna..han orkar då inte ens med sig själv.

    Samspel och konflikt tänk fungerar inte. M kan leka ibland med barn i sin egen ålder. Men efter ett tag kommer barnen och säger m har gjort sig eller han har förstört så. Jag hinner inte gå innanför skolans område förens andra barn kommer fram och förklarar vad min son har förstört för dom idag. Och jag vill bara lägga mig ner och gråta.

    Min son har alltid haft många kompisar på gården där vi bor men de knackar aldrig på längre. Och vissa barn är förbjudna att leka med min son.

    Min son är väldigt frispråkig och har tyvärr tendensen att härma vad andra säger trots att han inte förstår vad ordet betyder så de kan komma diverse hemska ord från hans mun ibland. Han pratar alltid väldigt osammanhängande och mitt i en mening kan de komma ett ljud från en film eller från hulken, eller en replik från en reklam eller en film..

    Hans största intresse är musik och film och han sitter maniskt och tittar om och om igen tills han lär sig hela låten eller repliker från en film. Han tittar och spolar tillbaka tittar och spolar tillbaka. Han är duktig han sjunger på vilket språk som helst och uttalar alla ord rätt. Sjunger flytande på svenska spanska och engelska.. en släkting satt helst stum i soffan och förklarade att min son sjöng felfritt på spanska (han har själv rötter i ett spanskt talande land ) och då blir man ju väldigt stolt.

    Men problemen kommer ju alltid tillbaka och de finns ju alltid där.

    Basala grejer som att torka sig efter toabesök fungerar inte..får alltid kolla om rumpan är ren och oftast är de kvar massa bajs. Värst är efter skolan då de kan ligga hur mycket som helst kvar.. ???? samspel med kompisar går inte.. utbrotten är fler. Att förstå ett nej eller konsekvens tänk fungerar inte. Att kunna sysselsätta sig själv fungerar max 10 min. Och sen kissar han ner sig på nätterna..

    Snälla har någon människa något tips för hur ja ska hanotera allt de här skolan ska lyfta utredning men de kan ju ta 100 år. Ska testa omega 3 på min son från och med i morgon..

    Vad ska ja göra jag och min man orkar snart inte mer vi har en lillasyster här hemma som knappt får någon tid för allt går till storebror.

  • Svar på tråden Jag behäver hjälp med min son. Snälla läs!
  • ssa123

    Så tufft du har det!!

    Först och främst tycker jag du ska sänka kraven på vissa områden.

    Min son som är 11 gillar än idag vissa stunder att sitta i köket och göra saker istället för på rummet sitt. När han var sex år drog han definitivt fram alla saker till vardagsrummet.

    Se över vilka bitar som känns viktiga och koncentrera er på dem så blir de lättare för er båda.

  • Josspersson

    Ssa123

    Ja kan dock inte sänka kraven att han inte får ha lego nere i vardagsrummet för lillasyster som är två stoppar de i munnen :/

  • Anonym (C)

    Hej! Så otroligt synd att ni inte fått hjälp tidigare Tycker så synd om din pojke som blivit av med vänner och fått ett rykte om sig.

    Jag tänker åxå direkt att man måste släppa kraven för att "få tillbaka" honom. Ta bara strid om det som är viktigt. Jag vet att vi vuxna vill ha städat och undanplockat men vi dör faktiskt inte av att ha lite stökigt ibland

    Fokusera på det han gör bra, beröm minsta lilla sak och gör ingen stor sak av det som blir fel. Ett stort problem med de här barnen är att de ofta hela dagarna får höra negativiteter. Sitt still, gör inte så, var tyst, fel, gör om, inte bra osv i all oändlighet utan att få något beröm som väger upp. Det är ju bara att tänka sig själv att ha det så på jobbet varje dag...så klart man blir arg och omedgörlig!

    Försök göra saker MED honom, som att städa tillsammans, leka tillsammans, lägga pusslet tillsammans.

  • Lilla Gs mamma

    Oj, vad kämpigt! Det positiva är att om det nu görs en utredning kommer ni få lära er om metoder och verktyg som kan hjälpa er i kommunikationen med honom. Har du tex testat att förbereda honom för vad som kommer hända, typ "om fem minuter ska du äta kvällsmat", "det är två minuter kvar tills jag stänger av TV:n och du ska borsta tänderna". Och en massa uppmuntran när det funkar bra.

  • Bimbim79

    Hinner du vila själv så du orkar vara mamma? Har du någon som kan avlasta den lill* nån timma så bara du och sonen kan umgås?! Utan ork tryter både hopp och tålamod och som ensamstående behöver man också få sova ut ibland!

  • Anonym (N)

    Åh vännen vad tufft ni båda två har det :( du kanske kan kontakta bup..? Åh mitt hjärta värker, han verkar vara en jättefin pojke men jag förstår att du blir trött! Hoppas att du inte dömer dig själv <3

  • Anonym (hjärnspöket)
    Lilla Gs mamma skrev 2016-10-24 17:09:57 följande:

    Oj, vad kämpigt! Det positiva är att om det nu görs en utredning kommer ni få lära er om metoder och verktyg som kan hjälpa er i kommunikationen med honom. Har du tex testat att förbereda honom för vad som kommer hända, typ "om fem minuter ska du äta kvällsmat", "det är två minuter kvar tills jag stänger av TV:n och du ska borsta tänderna". Och en massa uppmuntran när det funkar bra.


    Förstår att det är tufft. Ville citera det här inlägget för att jag tror att nyckeln är att hitta ett sätt att kommunicera som fungerar. Har själv två barn med ADD/asperger, och vet hur jobbigt det kan vara när samspel och kommunikation inte fungerar.

    Du behöver hjälp att hitta verktyg för din egen roll gentemot din son, och du behöver hjälp för att kunna ge honom verktygen han behöver för en fungerande vardag.

    För oss kom den hjälpen via HAB eftersom vi är inskrivna där pga av andra diagnoser. Men jag antar att även BUP kan ge stöd och hjälp?

    Kan också förstå att det är näst intill omöjligt att få vardagen att fungera som ensamstående med två barn. Våra barn har båda haft väldigt svårt att genomföra något på egen hand, och haft väldigt lätt att tappa fokus och hamna i en negativ spiral. Vi har därför ofta varit tvungna att ha barnen separerade och med en vuxen som "ledsagare". Ex. äts de flesta måltider ensam med ett barn, morgon/kvälls-toalett och påklädning måste göras tillsammans med en vuxen, och utan avbrott av syskon, kompislek övervakas av vuxen i närheten etc. Allt för att minska konflikter och bråk. Hade helt enkelt inte klarat att hantera barnen som ensamstående

    Känner igen det du skriver om toalettbesök, städning och kompisrelationer när jag jämför med sonen på 8 år. Det vi gör är att avdramatisera och minska risken för att situationerna ska uppstå. Toabesöken gör han helst hemma, och då hjälper vi till när han vill, annars tvättar vi när det behövs. Kompisar försöker vi lägga till tider när vi orkar och kan vara med och hjälpa till att styra upp leken. Att han inte vill vara på sitt rum, och sprider prylar runt sig, har vi slutat argumentera om. Vi har som tur är inga små barn, utan kan låta honom lägga sina saker där han vill. Han får panik när vi städar, så vi undviker det så långt det går. Gör rejäla storstädningar med några veckors mellanrum när han inte är hemma, för att han inte ska behöva krascha så ofta.

    Tycker det blivit mycket bättre på hemmaplan sedan vi fått hjälp från HAB, han har blivit tryggare och vi har lättare att kommunicera. Tyvärr fungerar skolan inte lika bra, utan det är fortfarande en kamp för att de skall se hans behov och undvika att sätta honom i situationer han inte kan hantera.
  • Meriall

    Det blir bättre om han får diagnos, då öppnas många möjligheter till hjälp, stöd, avlastning och terapi för sonen. Jag har också haft en ledsen fyraåring som inte förstod (mindre än din son förstår) och var arg och trotsig. Efter diagnos, intensivterapi mha förskolan och en Ipad som hjälpmedel så var det som natt och dag. Glad, gosig och gullig son. Det finns hopp :) Har han någon Ipad?

  • Anonym (Hoppas)

    Du kan vända dig till soc och fråga efter en avlastning familj. Det kan handla om att han är hos avlastning familjen varannan helg eller varannan vecka. Jag har det själv. Hoppas att du får hjälp.

  • Anonym (Npf)

    Har egna barn med svår adhd o autistiska drag (+lite annat). Vet hur jävligt det kan bli. Små saker ger stora effekter.

    Omega3 kan vara bra.

    Bort med socker, allt gluten, allt djurmjölksprotein o soja hjälpte oss en del (särskilt mot utslag o hudproblem men även interaktionen)

    Centralstimulerande ger antagligen enskilt bäst effekt men får man bara efter utredning

    Lågaffektivt bemötande!

    Rutiner, listor, alltid samma, ritprat/sociala berättelser

    Skolan har enskilt största ansvaret att få det att funka. De måste gå där och när det inte funkar brakar allt. Se till att få åtgärdsprogram o ta hjälp av bup o kommunens specialpedagoger.

    Har erfarenhet av att egna barnet gått från ökänd till genuint omtyckt när förskola/skola fick rätt hjälp utifrån.

    Allt gott!

  • Hittathär

    Du kan också göra en neuropsykiatrisk utredning privat. Det kostar bara egenavgifter, så det är inte dyrt, men väntetiderna oftast mycket kortare och du kan ringa och få ett svar på hur lång väntetiden är. Googla runt så hittar du förhoppningsvis någonting i din närhet, man får om man vill vända sig vart man vill i landet. Ring och fråga så får du hjälp med hur man skickar in egenremiss. 

    Lycka till, och läs på om låg affektivt bemötande (Bo Heijlskov) och CPS (Ross Greene), där har du metoder som fungerar!

Svar på tråden Jag behäver hjälp med min son. Snälla läs!