• pemlab

    Bröllop och familj

    Hej.

    Jag och min partner planerar att gifta oss inom kort och har ställts inför ett stort dilemma. Det gäller min bror och om han ska bjudas in med sin partner eller inte. Vi har varit inne mestadels på att inte bjuda in dem, men har börjat vackla, därav att råd önskas.

    Bakgrunden:

    Han och jag har genom uppväxten växt upp i en stabil kärnfamilj med liknande intressen och vänner. Men de senaste 10 åren har vi glidit ifrån varandra mer och mer. Till saken hör att han har en vänskapskrets som inte riktigt lever på rätt sida om lagen och det har lett till att han numera sitter lite i klistret i juridisk mening. Hade det bara varit pga det så hade jag sett allt från ett större perspektiv och bjudit in honom. Men det föregående i kombination med att han har betett sig riktigt illa mot mig sedan flera år och det har kulminerat senaste året, det har gjort att vi har noll kontakt idag, varken på sociala medier, sms eller ens familjemiddagar. Jag tycker han är ett praktarsle men samtidigt att jag tycker synd om sitsen han själv har satt sig i.

    När man inte känner sig trygg eller ens vill vara i närheten av sin bror så tycker jag att svaret är självklart. Men eftersom resten av familjen kommer bli inbjuden och jag vet att han är min bror resten av livet hur illa jag än anser att det har varit de senaste tio åren så gör det att jag inte längre vet vad jag anser är rätt. En idé är såklart att bjuda honom men räkna med att han tackar nej eftersom han säkerligen tycker jag är en idiot också. Det brukar alltid finnas två sidor av ett mynt.

    Bjuda in eller inte bjuda in, det är frågan trots den extremt dåliga relationen vi har. Om frågan är ställd i fel forum så får en moderator gärna justera den. Tack!

  • Svar på tråden Bröllop och familj
  • Scoops

    Nej. Bjud honom inte. Det är eran dag och ni ska må bra och inte oroa er för gästerna. 
    Jag kommer inte att bjuda min pappa och det är "bara" för att han är alkoholist och vi vill dricka champagne. Så är det bara...

  • pemlab

    Då går ni på samma linje som jag gör, tack! Det som häcklar mig mest är känslan av att kanske vara på bättringsvägen om fem eller tio år men då ständigt få höra "men du bjöd inte mig på ditt bröllop". Känns som något som kan leva kvar med en bitter eftersmak ganska länge även om jag i dagens situation inte vill ha honom där om jag är ärlig mot mig själv.

  • Linnis92
    pemlab skrev 2016-10-24 20:16:01 följande:

    Då går ni på samma linje som jag gör, tack! Det som häcklar mig mest är känslan av att kanske vara på bättringsvägen om fem eller tio år men då ständigt få höra "men du bjöd inte mig på ditt bröllop". Känns som något som kan leva kvar med en bitter eftersmak ganska länge även om jag i dagens situation inte vill ha honom där om jag är ärlig mot mig själv.


    Då påminner du honom lite vackert om varför han inte var välkommen, det är knappast ditt fel att han inte blir bjuden
  • Scoops
    Linnis92 skrev 2016-10-24 20:35:34 följande:
    Då påminner du honom lite vackert om varför han inte var välkommen, det är knappast ditt fel att han inte blir bjuden
    Håller med.
    Man får stå för sitt förflutna även om man nu vänder på livet..han får väl se det som en morot att ev i framtiden i så fall bli bjuden på annat om han sköter sig.
Svar på tråden Bröllop och familj