• Anonym (Funde­rar)
    Äldre 24 Oct 21:44
    3087 visningar
    17 svar
    17
    3087

    Erfarenheter om att bli gravida snabbt i förhållandet?

    Hej alla,

    Jag är lite nyfiken om vad era erfarenheter är av att bli gravida snabbt i ett nytt förhållande. Vi är båda mellan 33 och 35 år med stabila inkomster med fasta anställningar och vi sitter båda på rejäla kontantinsatser inför framtida husköp. Vi har båda några seriösa förhållanden bakom oss och nu känner vi att vi hittat "hem". Allt känns så enkelt och vi delar både samma värderingar och framtidsdrömmar och vi delar även längtan efter barn.

    Kruxet är att vi bara varit tillsammans i lite drygt 6 månader så rent teoretiskt är det ju väldigt snabbt marscherat om vi börjar försöka få barn nu.

    Så jag undrar helt enkelt vad era erfarenheter är av att skaffa barn tidigt i en ny relation?

  • Svar på tråden Erfarenheter om att bli gravida snabbt i förhållandet?
  • Äldre 24 Oct 21:48
    #1

    Jag och maken fick första barnet när vi varit tillsammans 18 mån. Blev gravid av 'otur' efter 9 mån tillsammans.

    Idag är äldsta 13 och vi har två barn till. Inga konstigheter!

    Ni har ju heller inte åldern på er sida, så kör på!

  • Anonym (Kolle­gan)
    Äldre 24 Oct 21:49
    #2

    Ett par hade varit tillsammans i ett halvt år ungefär och hon blev gravid.De är fortfarande ihop efter flera år.

  • Anonym (Ndndn­)
    Äldre 24 Oct 21:50
    #3

    Vi hade varit tillsammans i 5 månader när vi blev gravida. Har inte varit några som helst problem och jag anser inte att våra förutsättningar är sämre än någon annans.

  • Äldre 24 Oct 21:59
    #4

    Jag känner tre par där det blev barn ännu tidigare än så, av misstag (det ena innan de ens var ett par). 40, 10 respektive 8 år senare verkar det gå bra för dem. Att ni inte är några duvungar tror jag är till er fördel.

    Helt säker kan man aldrig vara.

  • Äldre 24 Oct 22:04
    #5

    Jag blev oplanerat med barn efter sex månader ihop. Båda var överens om att behålla och det enda var att jag var lite orolig om det skulle hålla då vi inte kände varandra helt. Men det gjorde bara vårt förhållande starkare. För oss var det nog bara positivt att vara nykära under tiden som gravida och första svåra bebistiden. Vi var liksom mer gullig mot varandra än nuförtiden:) För oss har allt gått super och nu har vi håll ihop i nio år och har tre barn ihop. Känns det rätt så är det väl bara att köra. Jag känner folk som varit ihop i tio år, som trott de känns varandra utan och innan, som blivit helt förändrade och gjort Slut kort efter de fått barn. Så det finns inga garantier att det går bra bara för man känt varandra länge.

  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Äldre 24 Oct 22:10
    #6

    Tack för alla svar och kul att höra alla positiva historier!

    Hade jag blivit gravid av misstag så hade vi inte ens tvekat på att behålla men det är ju just det att aktivt planera och försöka så här tidigt som känns lite "fel". Är väl den sociala normen som spelar min hjärna ett spratt.

    Som ssa123 sa så är ju heller inte åldern på vår sida. 

  • Anonym (Tess)
    Äldre 24 Oct 22:25
    #7

    Ursäkta om jag låter negativ nu.

    Jag och min man är båda 35, vi träffades för drygt 4 år sedan, jag blev gravid efter ca 8 månader tillsammans (planerat) och idag har vi två barn tillsammans. Visserligen kan det vara tufft under småbarnstiden oavsett, men jag kan i efterhand känna att det gick lite fort. Vi hade trots allt inte riktigt hunnit lära känna varandra ordentligt. Efter hand har jag märkt att vi är väldigt olika på vissa sätt och tycker väldigt olika om vissa saker, som jag inte trodde från början. Saker som krockar litegrann.

    Jag tror absolut att vi klarar det och kommer hålla ihop, men lite kämpigt är det. Jag önskar ibland att vi hade tagit det lite lugnare.

  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Äldre 24 Oct 22:28
    #8
    Anonym (Tess) skrev 2016-10-24 22:25:17 följande:

    Ursäkta om jag låter negativ nu.

    Jag och min man är båda 35, vi träffades för drygt 4 år sedan, jag blev gravid efter ca 8 månader tillsammans (planerat) och idag har vi två barn tillsammans. Visserligen kan det vara tufft under småbarnstiden oavsett, men jag kan i efterhand känna att det gick lite fort. Vi hade trots allt inte riktigt hunnit lära känna varandra ordentligt. Efter hand har jag märkt att vi är väldigt olika på vissa sätt och tycker väldigt olika om vissa saker, som jag inte trodde från början. Saker som krockar litegrann.

    Jag tror absolut att vi klarar det och kommer hålla ihop, men lite kämpigt är det. Jag önskar ibland att vi hade tagit det lite lugnare.


    Be inte om ursäkt, jag bad om erfarenheter och jag vill höra både positivt och negativt!

    Skulle du kunna tänka dig att nämna någon av de saker som krockade och på vilket sätt ni var olika på?
  • Äldre 24 Oct 22:37
    #9

    Vi träffades på jobbet november 2012, första efterjobbetkaffet var januari 2013. Vi drack väldigt mycket kaffe ett tag tills vi insåg att det inte bara var kaffe. Vi ser oss som par från 1/3 2013. Två månader senare var jag gravid (jag är lågfertil så det var mitt livs överraskning!). 2014 kom alltså första, 2015 gifte vi oss och nu 2016 kom andra.

    Vi är båda runt 40 och allt känns rätt! Även om det finns saker vi bråkar om...

  • Äldre 24 Oct 22:57
    #10

    Ja o min man träffades för 8 år sen. Januari månad , var bara vänner fram till mars. Sedan från april var vi ett par. Första gången vi hade sex blev jag gravid med första... första blev 9 mån och jag var gravid igen. Idag är dom 5 o 7. Vi gifte Oss för 4 år sen (vi var 22 o 23) och det är fortfarande väldigt bra mellan oss..

    När vi blev ett par var vi bara 18 o 19. Så även i ung ålder kan man hålla ihop

  • Äldre 25 Oct 00:13
    #11

    Min fru blev gravid när vi varit tillsammans ett halvår och det var väl lite halvt planerat. Vi hade bestämt oss för att skaffa barn men vi hade inte räknat med att det skulle gå så snabbt. Vi har nu varit tillsammans i knappt ett och ett halvt år och är nu gifta och har en 11 veckors son tillsammans. Det känns helt sjukt när man tänker tillbaka på hur fort allting har gått men samtidigt har allting bara känts så rätt. Det jag vill ha sagt är att jag tycker ni ska köra på om ni tycker att det känns rätt. Finns det inga hinder såsom ekonomi eller bostadssituation handlar det ju egentligen bara om när ni känner redo.

  • Anonym (Hmmm.­.)
    Äldre 25 Oct 00:58
    #12

    Många som mig, som tyvärr inte har solskenshistorier kanske inte orkar skriva. Men för mig var det iaf katastrofalt.

    Träffade en man som när han är förälskad förväxlar förälskelse med riktig kärlek. Han "älskade" mig sååååå mycket. Ville bli gammal med mig. Ha barn med mig. Jag var så rätt för honom. Åhhh vad han ville ha hus och ett liv med mig.

    Right.

    Blev gravid efter ett par månader. Han friade därefter. Vi gifte oss och sedan kom barnet. Då hann han vakna från sina rosa drömmar, dvs förälskelsen. Han ville skiljas när barnet var två månader gammalt. Två månader in i äktenekapet.. Jag kämpade. Ett år orkade han leva utan "förälskelsen". Sen lämnade han in skilsmässopappren i smyg.

    Vi är skilda på barnets ett års dag.

    Så kan det gå när man tror att man känner en människa. Bara tiden kan avgöra vem en människa är. Så ge det tid.

  • Äldre 25 Oct 01:07
    #13

    Jag och min tjej hade varit tillsammans  i 2,5 månader när hon blev gravid, oavsiktligt.
    Vi var båda 20 år gamla, men behöll ändå. 4 år senare hade vi 3 ungar.

    Vi gick isär ytterligare något år senare. Dock berodde det inte på att ungarna gjorde det ansträngt. Utan det var helt andra orsaker. Jag skulle inte heller vilja påstå att det var den unga åldern som var problemet.
    Vi är dock fortfarande goda vänner och bor nära varandra.

    Ingenting som jag ångrar i det hela.

  • Anonym (...)
    Äldre 25 Oct 08:18
    #14

    Jag och min man hade varit tillsammans i 8 månader när jag blev gravid, han är 3,5 år gammal nu och hans lillebror är 1. Min närmsta vän fick barn knappt ett år efter hon och killen träffats och deras dotter är nu 2,5 år. Än har de funkat bra.

    Mina föräldrar hade varit tillsammans i 3 månader när mamma blev gravid med min bror(29 år sedan) och de har varit gifta i 27 år nu i december.

    Men självklart har de varit tufft, men de tror jag de är för alla med småbarn.

  • Anonym (inte barn men gift..­.)
    Äldre 25 Oct 08:33
    #15

    En bekant till mig gifte sig med sin man efter bara några månader. Det är väl en 20 år sen nu och de är fortfarande gifta. 

  • Anonym (1 år)
    Äldre 25 Oct 18:42
    #16

    En vän till mig träffade sin blivande man och aktivt planerade barn som hann födas innan de varit tillsammans 1 år. De är nu gifta sedan 12 år och har även fått syskon.

  • Anonym (.....­.)
    Äldre 25 Oct 21:31
    #17

    Blev oplanerat gravid efter 2 månader tillsammans, vi hade inte ens bra ekonomiska förutsättningar för det. Men det löste sig galant, den första slarven är 5 år nu och 6 år senare är vi nygifta och har ett till barn :)


    Känns det rätt för båda så kör på :)

Svar på tråden Erfarenheter om att bli gravida snabbt i förhållandet?