• Anonym (TS)
    Äldre 25 Oct 01:23
    2601 visningar
    7 svar
    7
    2601

    Problem med tänder

    Vad är detta? Urgröpning vid tandprotes typ. Hade så fast mindre när jag var hos tandläkaren för kanske 2 år sen och då sa de inget om det. Gör inte ont men fastnar ju skräp där.

  • Svar på tråden Problem med tänder
  • Äldre 25 Oct 01:31
    #1

    Har de gått en flisa ur kronan?

  • Äldre 25 Oct 17:45
    #2

    Lite otydlig bild men det kan bli defekter/"skav" från protesens klämma, ser dock missfärgat ut och blir då att misstänka karies? Blir lättare karies om dentinet blivit blottad. Det bästa är att gå till din tandläkare som kan blästra torrt och sondera ordentligt.

    Jobbar som tandhygienist till vardags. Mvh

  • Äldre 25 Oct 18:53
    #3
    Mother89 skrev 2016-10-25 17:45:06 följande:

    Lite otydlig bild men det kan bli defekter/"skav" från protesens klämma, ser dock missfärgat ut och blir då att misstänka karies? Blir lättare karies om dentinet blivit blottad. Det bästa är att gå till din tandläkare som kan blästra torrt och sondera ordentligt.

    Jobbar som tandhygienist till vardags. Mvh


    Kan tydligen inte vara anonym länge eftersom min app kraschar när jag försöker svara.

    Det skulle stå tandroten, inte protesen. Det är alltså en vanlig hand. Men karies alltså? Vad innebär de där behandlingarna du skrev om? Och vad kostar det? Bra att du kunde svara!
  • Äldre 25 Oct 19:17
    #4

    Då är det med stor sannolikhet karies (hål i tanden), luftblästra innebär att man blåser luft för att få bort saliv och sondera är att man petar med ett instrument för att känna om det är hårt eller mjukt i gropen. Hål på utsidan av tanden åtgärdas oftast enkelt. Man får bedövning först om man önskar, sen kommer tandläkaren putsa bort den kariesdrabbade emaljen så det blir hårt och rent, sedan fyller man igen gropen med plastfyllning som matchar din tandfärg. ca 30 min och 900-1500kr beroende på hur dom debiterar och vilken taxa dom har.
    Hoppas det var svar på dina frågor! Mvh

  • Äldre 25 Oct 23:03
    #5
    Mother89 skrev 2016-10-25 19:17:30 följande:

    Då är det med stor sannolikhet karies (hål i tanden), luftblästra innebär att man blåser luft för att få bort saliv och sondera är att man petar med ett instrument för att känna om det är hårt eller mjukt i gropen. Hål på utsidan av tanden åtgärdas oftast enkelt. Man får bedövning först om man önskar, sen kommer tandläkaren putsa bort den kariesdrabbade emaljen så det blir hårt och rent, sedan fyller man igen gropen med plastfyllning som matchar din tandfärg. ca 30 min och 900-1500kr beroende på hur dom debiterar och vilken taxa dom har.
    Hoppas det var svar på dina frågor! Mvh


    Tusen tack!
  • Äldre 25 Oct 23:06
    #6
    Mother89 skrev 2016-10-25 19:17:30 följande:

    Då är det med stor sannolikhet karies (hål i tanden), luftblästra innebär att man blåser luft för att få bort saliv och sondera är att man petar med ett instrument för att känna om det är hårt eller mjukt i gropen. Hål på utsidan av tanden åtgärdas oftast enkelt. Man får bedövning först om man önskar, sen kommer tandläkaren putsa bort den kariesdrabbade emaljen så det blir hårt och rent, sedan fyller man igen gropen med plastfyllning som matchar din tandfärg. ca 30 min och 900-1500kr beroende på hur dom debiterar och vilken taxa dom har.
    Hoppas det var svar på dina frågor! Mvh


    Kan jag göra detta när jag är gravid förresten?
  • Äldre 25 Oct 23:32
    #7

    Absolut, säg bara till så att du får röntgenförkläde till magen (dom vill säkerligen röntga tanden innan dom lagar). Kul att jag kunde hjälpa! Mvh

Svar på tråden Problem med tänder