• Fotella

    Bipolär partner!

    Jag och min fästman träffades 2014. Vi har 1 barn som vi fick år 2015. Tidigt på året 2016 va det väldigt tufft mellan och vi gjorde slut och hade ett uppehåll på ca 2 månader. Sen blir vi tsm igen och försöker. Och nu i somras så fick han diagnosen bipolär. Jag har läst och läst och läst men hjälper mig inte att direkt förstå mig på sjukdomen. För den verkar yttra sig så olika från person till person. Så jag kag skulle vilja veta mer om gärna detaljerade saker som en närstående gör under manisk tid och deprissionstiden. Kanske udda saker. Jag vill nämligen veta allt och även gå på utbildning för detta. Men de verkar inte ha det i staden jag bor i. Sen vad för medeciner ni eller era närstående tar. Skulle uppskatta jätte mycket om någon har lust till att svara på detta. Jag vill verkligen förstå mig på denna vidriga sjukdomen för tycker den kan jämföras med cancer.... kanske någon som inte kommer gilla det jag skrev innan.. mem den är riktigt otäck i mina ögon och ingen förtjänar den!

  • Svar på tråden Bipolär partner!
  • Majken09

    Hej!

    Jag har diagnosen oxå och tycker du ska söka medlemsskap i en bipolär sjukdomssida på fb.

    Det är 850 medlemmar som gärna svarar på frågor.

    Lycka till!

    PS jag är oxå med där.

  • Anonym (Anhörig)

    Mitt bipolära ex brukade bli väldigt glad och entusiastisk i perioder. Men då var allt tvunget att gå som på räls och man fick inte säga emot henne, för då kunde hon bli arg. Tänk någon som glad men samtidigt otålig och intolerant.

    Hon blev elak mot mig och vår dotter. Tyckte att vi drog benen bakom oss och kritiserade allt från bordsskick till ekonomi. Allt var fel när hon var hypoman. När hon sedan blev "nere" skulle vi plötsligen trösta henne, detta efter att blivit typ utskällda i två veckor. Lätt att leva med är det inte.

  • Fotella

    Ska kolla in på Facebook då, tack!???? Tyvärr har vi inte fått reda på vilken slags typ det är han har och det kommer nog inte göras en närmare utredning???? De scenariot känner jag mycket väl igen, verkar vara rätt typiskt diagnosen. Kan verkligen hålla med om att det inte är lätt. Känns som man dras ner en hel del och sällan lyftas upp. Nu så käkar han iallafall litium och vi håller tummarna för att han ska få må bra inom snar framtid. Det är min högsta önskan just nu.????

  • optimistfarsan

    Det låter märkligt tycker jag,att pojkvännen din fick diagnosen bipolär sjukdom men inte blivit upplyst om vilken typ det är. Psykiatrikern som ställt dignosen måste ju veta,det måste ju finnas antecknat i killens journal.

    Bipolär sjukdom är indelat i olika typer och benäms bipolär(typ)1 bipolär(typ)2 osv till 5+3. De karekteristika särdragen inom de olika typerna har gått att gruppera.det är därför de har delats upp. Behandlingsmetod och mediecinering kan skilja typerna emellan.

    Det är därför av betydelse att veta vilken typ man har.

    Var i landet bor ni ?(vilket Landsting tillhör ni)

    Det finns en förening som heter balans,kanske den finns på din ort. Kolla: www.balans.se

    Lycka till

  • Fotella

    Vi tillhör Kronoberg. Ska kolla upp den sidan också då och se ifall de håller något inom rimligt avstånd. Min sambo sa nu att läkaren trodde på bipolär typ 2. Men någon större utredning verkar det inte som att de ska bli. Nu vet jag visserligen inte hur deras utredningar ser ut, de enda jag vet är att de hade ett samtal på ca 1 timma, ringde upp mig och pratade i ca 5-7min och därefter fick han litium utskrivet.

Svar på tråden Bipolär partner!