• Aniiee

    Hur mycket pengar anser du att arbetsoförmögna ska klara sig på?

    För det första, menar jag här framför allt människor som enligt försäkringskassan inte kan och aldrig har kunnat arbeta och därmed får sjukersättning på garantinivå, och alltså ska leva på dessa pengar hela livet. (Lämna diskussionen om huruvuda sk "handikappade"/"funktionshindrade" kan arbeta eller inte därhän. Det är en annan diskussion för en annan tråd.)

    För det andra vill jag inte ha svar som "socnormen" och "de har ju lagom". Var goda motivera, gärna med siffror och goda argument. 

    Så, frågorna blir:
    Hur mycket pengar?
    Vad ska pengarna räcka till? (Kategorisera och spalta gärna upp, med siffror)
    Vad ska pengarna INTE räcka till?

    För information: Sjukersättning på garantinivån uppgår till 2,4 prisbasbelopp (2017 höjs prisbasbeloppet till 44 800 kr) per år. Dessa pengar beskattas helt. Ovanpå det kan man få bostadstillägg om maximalt 4650 kr per månad.  
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Svar på tråden Hur mycket pengar anser du att arbetsoförmögna ska klara sig på?
  • Anonym (Fia)

    15 000 i månaden i medborgarlön. Bort med bostadsbidraget, bort med ev studiebidrag och studielån, det är bara en massa byråkrati och onödig blanketthantering. Barnbidraget är det enda som bör vara kvar som idag med fast belopp.

    Då skulle vi inte behöva fack(avgifter) och inkomstförsäkringar på det sätt vi har idag och arbetsgivare skulle inte kunna hantera sin personal riktigt hur illa som helst eftersom alla har ett garanterat minimum att falla tillbaka på. Vi skulle få en sjukt frisk befolkning ;)

    Det jag beskrev är min personliga samhällsutopi. Jag själv jobbar men har sett vilket lidande det är för de som inte kan, även när det är tillfälligt. Det är ovärdigt.

  • Aniiee
    Anonym (Fia) skrev 2016-10-25 18:28:36 följande:

    15 000 i månaden i medborgarlön. Bort med bostadsbidraget, bort med ev studiebidrag och studielån, det är bara en massa byråkrati och onödig blanketthantering. Barnbidraget är det enda som bör vara kvar som idag med fast belopp.

    Då skulle vi inte behöva fack(avgifter) och inkomstförsäkringar på det sätt vi har idag och arbetsgivare skulle inte kunna hantera sin personal riktigt hur illa som helst eftersom alla har ett garanterat minimum att falla tillbaka på. Vi skulle få en sjukt frisk befolkning ;)

    Det jag beskrev är min personliga samhällsutopi. Jag själv jobbar men har sett vilket lidande det är för de som inte kan, även när det är tillfälligt. Det är ovärdigt.


    Tack så mycket fö din syn på saken =)
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (anno)

    Håller med ovan. Medborgarlön är framtiden, det skulle spara enorma summor och resurser. Tänk alla som belastar sjukvården för sjuklön och af för olika progtam och a-kassa det är åt fanders + alla bidragsberoende som sysselsätter en överbelastad socialtjänst. Dagens samhälle är på väg åt fel håll och många börjar ifrågasätta det. Själv älskar jag att arbeta men tycker att vi 2016 borde insett att alla människor är inte stöpa att arbeta 8 timmar om dagen.

  • Aniiee
    Anonym (anno) skrev 2016-10-25 18:40:49 följande:

    Håller med ovan. Medborgarlön är framtiden, det skulle spara enorma summor och resurser. Tänk alla som belastar sjukvården för sjuklön och af för olika progtam och a-kassa det är åt fanders + alla bidragsberoende som sysselsätter en överbelastad socialtjänst. Dagens samhälle är på väg åt fel håll och många börjar ifrågasätta det. Själv älskar jag att arbeta men tycker att vi 2016 borde insett att alla människor är inte stöpa att arbeta 8 timmar om dagen.


    Intressant att fler är på samma linje.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Lena)

    Håller med men har svårt att se hur man motiverar lågavlönade människor till att jobba när man ändå får ut 15k oavsett vad man gör. Men det borde ju gå att lösa nånstans?

  • Anonym (X)
    Anonym (Fia) skrev 2016-10-25 18:28:36 följande:

    15 000 i månaden i medborgarlön. Bort med bostadsbidraget, bort med ev studiebidrag och studielån, det är bara en massa byråkrati och onödig blanketthantering. Barnbidraget är det enda som bör vara kvar som idag med fast belopp.

    Då skulle vi inte behöva fack(avgifter) och inkomstförsäkringar på det sätt vi har idag och arbetsgivare skulle inte kunna hantera sin personal riktigt hur illa som helst eftersom alla har ett garanterat minimum att falla tillbaka på. Vi skulle få en sjukt frisk befolkning ;)

    Det jag beskrev är min personliga samhällsutopi. Jag själv jobbar men har sett vilket lidande det är för de som inte kan, även när det är tillfälligt. Det är ovärdigt.


    Före eller efter skatt?
  • Anonym (Katt)

    Tycker de ska få hyra + 1 500kr och 500kr till övrigt. I hyra ingår såklart vatten och el.

    Det ska inte va lyx att slippa jobba!

  • Anonym (duschanka)

    Socnormen + 25% tycker jag vore rimligt.

    Jag tycker att det måste vara skillnad på att jobba och att inte göra det även om det är ofrivilligt och samtidigt måste Socbidraget vara lägre för man förtjänar ändå att ha det bättre än bidragstagarna.

  • Anonym (anno)

    Det ska inte handla om någon stor summa och det ska vara mindre summa än sk lpglönejobb ger

Svar på tråden Hur mycket pengar anser du att arbetsoförmögna ska klara sig på?