• CharlotteG

    Kosttillskott

    Hej! Nämligen så nu när jag plusade igår (första barnet) och var hos barnmorskan idag sa hon jag skulle skaffa kosttillskott.

    Hittade ingen tråd om detta och hade behövt lite hjälp.

    Det är dock tyvärr så jag läste i alla kosttillskott att det va betalaroten och jag tål verkligen inte de. Så undrar om det är någon som vet ett kosttillskott utan betakaroten? :)!


    C
  • Svar på tråden Kosttillskott
  • Mascaraklumpar

    Om du äter varierat i övrigt så är det folsyra du behöver som tillskott. Det finns tabletter på Apoteket som bara innehåller folsyra och inga andra vitaminer/mineraler.

  • CharlotteG

    Folsyran har jag :). Men frågan är om jag måste ta kosttillskott eftersom dom sa de :)?

    Vet min ena syrra gick inte alls på kosttillskott, så kanske går utan?

    Tycker synd de inte finns någon som gör utan betakaroten för de finns nog fler än jag som inte tål de.


    C
  • Mascaraklumpar

    Tillskott är ingenting som friska personer som äter allsidigt och varierat rekommenderas ta under graviditeten, med undantag för folsyra. Inte för att det är farligt på något sätt, utan för att det är onödigt. Om man däremot t.ex. har födoämnesallergier, är vegan, inte äter fisk eller har någon sjukdom som gör att man löper risk att drabbas av brist på något så kan man behöva tillskott, men i så fall kan man ta just det eller de vitaminer/mineraler man behöver istället för multivitamintillskott.

  • Fia 28

    Betakaroten ska man inte äta som gravid, så om du tittar på en multivitamin som riktas till gravida så är de troligtvis utan. 

  • CharlotteG
    Fia 28 skrev 2016-10-26 08:44:18 följande:

    Betakaroten ska man inte äta som gravid, så om du tittar på en multivitamin som riktas till gravida så är de troligtvis utan. 


    Hmmm för alla gravida jag hitta fanns de betakaroten för :/. Men nej de e så att jag hade behövt ett kosttillskott pga jag har så mycket allergier :/
    C
  • Fia 28
    CharlotteG skrev 2016-10-26 10:25:25 följande:
    Hmmm för alla gravida jag hitta fanns de betakaroten för :/. Men nej de e så att jag hade behövt ett kosttillskott pga jag har så mycket allergier :/
    Du får ta dej en tripp över till Finland då :). Här innehåller varken multivita gravid eller multi-tabs gravid någon betakaroten.
  • milli79

    Tål du ingen typ av betakaroten? Själv tål jag inte morötter men de på alger går bra.

    Annars kan jag rekommendera rawfoodpulver. Tex baoba, lingon, korngräs mf då kan du göra nyttiga smooties på sådant som du gillar och får i dig massor av näringsämnen.

    Köper själv på bodystore.se de har mycket att välja på.

  • milli79
    Fia 28 skrev 2016-10-26 08:44:18 följande:

    Betakaroten ska man inte äta som gravid, så om du tittar på en multivitamin som riktas till gravida så är de troligtvis utan. 


    Det är a-vitamin som man inte ska äta. Betakaroten är ett förstadium till a-vitamin och omvandlas i den mängd som behövs. Den ingår även i gravidvitaminer men brukar vara mindre mängd.
  • CharlotteG
    nnnnnnnn skrev 2016-10-26 10:28:27 följande:

    Du måste nog precisera vad du menar med kosttillskott...

    Är det vitaminer?

    Mineraler?

    Omega?


    Oj haha förlåt, tror de är vitaminer/någon omega barnmorskan menade :)!
    C
  • CharlotteG
    milli79 skrev 2016-10-26 10:42:20 följande:

    Tål du ingen typ av betakaroten? Själv tål jag inte morötter men de på alger går bra.

    Annars kan jag rekommendera rawfoodpulver. Tex baoba, lingon, korngräs mf då kan du göra nyttiga smooties på sådant som du gillar och får i dig massor av näringsämnen.

    Köper själv på bodystore.se de har mycket att välja på.


    Det är mer morot, alger tål jag :). Ah! Vilka är det du tar :)?
    C
  • hope88

    Jag äter 1 tabl/dag av apotekets kosttillskott för gravida. Den innehåller 600ug betakaroten (a-vitamin) och som gravid ska du max äta 1mg om dagen. Det kroppen tar upp från en vitaminertablett är ingen fara. Brist på vitamin a kan ge fosterskador så man ska inte utesluta det heller.

    Läs mer här; www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-a/

    Om du inte redan tar folsyra så börja med det direkt. Det minskar risken för ryggmärgsbråck.

    Lycka till :)

  • milli79
    CharlotteG skrev 2016-10-26 10:48:16 följande:
    Det är mer morot, alger tål jag :). Ah! Vilka är det du tar :)?
    Aha har själv jobbat i hälsokost och vad jag förstår så innehåller de flesta inte ifrån morot (möjligen vissa av de där soltabletterna) har själv ätit multigenics både som gravid och ickegravid men när jag var gravid tog jag färre (ville inte ha mamma vitaminer eftersom jag har högt järnvärde. Multigenics har dock högt betakaroten. 

    Rekommenderar alfa plus kvinna el mamma. 
    www.alpha-plus.se/produkt-kategori/multivitamin-mineralkomplex/

    Det är ett märke jag har förtroende för.

    Men är du superkänslig så maila och fråga varifrån deras betakaroten kommer. Jag tror dock det är från alger. Har aldrig känt av allergi från deras vitaminer. Blir själv hes av morot men har ätit deras i flera år.
  • Fia 28
    milli79 skrev 2016-10-26 10:43:21 följande:
    Det är a-vitamin som man inte ska äta. Betakaroten är ett förstadium till a-vitamin och omvandlas i den mängd som behövs. Den ingår även i gravidvitaminer men brukar vara mindre mängd.
    Konstigt att de kan vara så olika. I finland rekommenderar de inte betakaroten åt gravida och gravid-tabletter innehåller inte det heller. 
  • CharlotteG
    milli79 skrev 2016-10-26 11:06:47 följande:

    Aha har själv jobbat i hälsokost och vad jag förstår så innehåller de flesta inte ifrån morot (möjligen vissa av de där soltabletterna) har själv ätit multigenics både som gravid och ickegravid men när jag var gravid tog jag färre (ville inte ha mamma vitaminer eftersom jag har högt järnvärde. Multigenics har dock högt betakaroten. 

    Rekommenderar alfa plus kvinna el mamma. 

    www.alpha-plus.se/produkt-kategori/multivitamin-mineralkomplex/

    Det är ett märke jag har förtroende för.

    Men är du superkänslig så maila och fråga varifrån deras betakaroten kommer. Jag tror dock det är från alger. Har aldrig känt av allergi från deras vitaminer. Blir själv hes av morot men har ätit deras i flera år.


    Jag får nog maila/ringa dom jag kollat på ocj fråga vilken betakaroten dom menar haha :).

    För vågar inte testa massa heller nu :P
    C
Svar på tråden Kosttillskott