• esn05003

    Bostadsrätt

    Hej,

    Jag har fått ett lånelöfte som jag utnyttjat och skrivit kontrakt på för en bostadsrätt. Jag har betalat första betalningen för insatsen. Undrar om jag nu inte får lånet beviljat från banken vid inflyttning. Om de alltså häver lånelöftet vad som kommer hända med kontraktet och instatsen.

    Mäklarna säger att man kan sälja vidare lägenheten precis innan inflyttning (stämmer det?). Och att de hjälper med det.

    Eller så kan man söka lån på en annan bank men att oftast så brukar banken inte häva lånelöften och att det händer väldigt sällan?

  • Svar på tråden Bostadsrätt
  • Arenaman

    Det är ju inte din lägenhet att sälja... backar banken så kan du inte betala för lägenheten och då blir det inget fullbordat köp. Köpet går helt enkelt inte igenom. Du kan däremot bli ersättningsskyldig gentemot säljaren.

  • Aniiee

    Låter som att det handlar om ett nybygge? Då är ju läget lite annat än om någon redan bor i lägenheten.


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • esn05003

    Ja det är ett nybygge.. kan man då sälja kontraktet? Med vinst? Uppskattar all hjälp

  • Noname00
    esn05003 skrev 2016-10-26 10:42:42 följande:

    Ja det är ett nybygge.. kan man då sälja kontraktet? Med vinst? Uppskattar all hjälp


    Ja om din formella låneansökan har gått igenom, vilket kan göras tidigast 6 månader innan.
    Du kan inte sälja en bostad vidare om du inte får lån, det är då inte möjligt för dig att betala den på tillträdesdagen.
Svar på tråden Bostadsrätt