• JohannaSaGo

    Väcka bebis för mjölkens skull?

    Hej! Min snart 6 veckors son går upp jättebra i vikt. Mellan 300-400g/veckan. Eftersom det är första barnet så lyssnade jag på BVC och BB och väckte sonen var 3:e till var 4:e timme.

    Välbehövt iochförsig då han gick ner nästan 10% i början och hade svårt att suga.

    Nu fungerar allt bra och 2 nätter nyligen sov han 5 timmar i sträck på natten och inatt sov han 6 timmar i sträck. Blir då 7 timmar utan mat!

    2 funderingar. Mår han dåligt av det? Kan blodsockret fortfarande sjunka på dessa timmar?

    Vill inte ta upp detta med BVC då hon sa till mig förra besöket att deta är max 5 timmar mellan amningen.

    Men det andra .. jag har gott om mjölk och han äter bra. Om jag låter honom sova hela nätter finns risken att mjölken sinar? Påpekar att han på dagen sedan äter efter 3-4 timmar. Men för mjölkens skull kanske jag måste väcka?

    Någon som haft liknande rutiner som amningen fortsatt gått bra för?

  • Svar på tråden Väcka bebis för mjölkens skull?
  • viseversa

    Min 6 veckors sover mellan 6-8h varje natt. Inte fasiken väcker jag honom. Så lämge han äter bra på dagarna går upp i vikt bra kissar och bajsar och inte är slö och trött så kommer jag inte väcka honom när han sover. Man måste inte lyssna på allt BVC säger. Du känner ditt barn bäst. Mjölken kommer inte sina. Den ställer in sig på din bebis behov. Jag ammar också och det räcker trots att han sover på nätterna. Men är du orolig kan du ju pumpa på nätterna. Detta är mitt 5e barn. Så kanske därför jag inte lyssnar på allt vad BVC anser utan litar på min egen förmåga.

  • viseversa

    Kan väl säga att även barn nr1 och nr3 sov hela nätter tidigt. Dom är 9 resp 5,5 år så överlevt har dom gjort.

  • PurpleHeart

    Om allt är som det ska så anser inte heller jag att det ska vara nödvändigt att väcka bebisen, och har heller inte gjort med någon av mina 3 barn. Även nummer 4 kommer, om allt är ok, få väcka mig när det är dags för mat.

  • Linnis92

    Så länge barnet går upp i vikt behöver du inte väcka, njut av att få sova istället. Blir brösten jätte fulla kan du ju handmjölka ur lite. Och nej, mjölken sinar inte.

  • Maria_ida1

    Har en 3 veckors och har fått precis samma råd, att väcka var 3:e timme (bebis gick ner nästan 10% i början men gick upp i vikt sen och går upp bra nu...) Undrar precis som du om jag måste väcka på nätterna och om mjölken kommer "minska" om jag inte ammar lika ofta på nätterna... Tänkte prata med Bvc på torsdag.

  • Farfallos

    Du behöver absolut inte oroa dig! Låg blodsockernivå är inget problem öht när en frisk människa sover. Miljontals år av evolution har sett till att vi klarar det utan problem. Är övertygad om (med tanke på forskning om att äta på nätterna) att det till och med är värre att väcka för att mata. Men vaknar barnet och vill äta är det ju en annan femma, men vi överlever det också.

    Ha i minnet att de flesta saker som man ställer sig undrande över, och där råden pekar åt en det ena och en det andra hållet, sällan spelar så stor roll. Gör som du själv tycker passar dig bäst.

  • JohannaSaGo

    Tack för svaren allihopa!


    Jag slutade faktiskt väcka honom när han var 3 veckor ungefär. Men då vakande han själv efter 3-4 timmar. 


    Det känns inte fel att låta honom sova hela natten, speciellt inte efter att ha läst era svar =) Men läste runt lite på familjeliv där en tjej som helammade skrev att hon inte väckte sin bebis på hela natten så hennes mjölk sina tillslut. 


     


    Men det verkar det ju inte gjort för er :P Har svårt att förstå hur den ska sina om bebis ammar regelbundet på dagen istället. 

  • JohannaSaGo
    viseversa skrev 2016-10-26 07:22:18 följande:

    Min 6 veckors sover mellan 6-8h varje natt. Inte fasiken väcker jag honom. Så lämge han äter bra på dagarna går upp i vikt bra kissar och bajsar och inte är slö och trött så kommer jag inte väcka honom när han sover. Man måste inte lyssna på allt BVC säger. Du känner ditt barn bäst. Mjölken kommer inte sina. Den ställer in sig på din bebis behov. Jag ammar också och det räcker trots att han sover på nätterna. Men är du orolig kan du ju pumpa på nätterna. Detta är mitt 5e barn. Så kanske därför jag inte lyssnar på allt vad BVC anser utan litar på min egen förmåga.


     


    Okej =) Tack, behöver inte oroa mig!  Amningen har fungerat med alla dina barn trots att du inte väcker dom så det låter bra :P Men har du behövt pumpa på natten? För att hålla igång mjölken? 

  • Linnis92

    Då beror sinandet på något annat. Många gånger är det även så att mjölken faktiskt inte sinar, brösten blir mjukare när mängden ställer in sig, att bebis äter oftare, är gnälligt och missnöjt kan betyda att det är en fas på gång och att hen lägger in en beställning. Ibland ger många upp lite för tidigt. Inte alltid, men ibland.

    Så amma på du på dagarna och nätterna när ditt barn vill så är det ingen fara :)


    JohannaSaGo skrev 2016-10-26 12:22:51 följande:

    Tack för svaren allihopa!

    Jag slutade faktiskt väcka honom när han var 3 veckor ungefär. Men då vakande han själv efter 3-4 timmar. 

    Det känns inte fel att låta honom sova hela natten, speciellt inte efter att ha läst era svar =) Men läste runt lite på familjeliv där en tjej som helammade skrev att hon inte väckte sin bebis på hela natten så hennes mjölk sina tillslut. 

     

    Men det verkar det ju inte gjort för er :P Har svårt att förstå hur den ska sina om bebis ammar regelbundet på dagen istället. 


  • viseversa
    JohannaSaGo skrev 2016-10-26 12:24:48 följande:

     


    Okej =) Tack, behöver inte oroa mig!  Amningen har fungerat med alla dina barn trots att du inte väcker dom så det låter bra :P Men har du behövt pumpa på natten? För att hålla igång mjölken? 


    Haha nej jag är på tok för trött på nätterna för att släpa mig upp och sitta och pumpa. Har sovit när barnet sovit. Nej amningen har inte funkat med alla men det berodde på andra orsaker. Men med sonen(nu 5,5år) helammade jag i 8 mån utan problem och han var en av bebisarna som sov hela nätter tidigt(1mån) och han var även en stor bebis bara på amning så mjölk fanns det trots att jag inte ammade på nätterna.
  • Physalis

    Är barnet friskt, ingen gulsot eller så, då hade jag låtit det sova. Sömn är också viktigt på alla sätt och vis.

    Mjölken borde inte sina för en sån sak.

    Jag ammar bara en gång om dygnet numera när vi håller på att avsluta amningen.

  • vickan5st

    jag pumpade ur om det blev för hårtoch obekvämt. Fick mkt mjölk och kunde frysa en hel del.   Det skadar ju inte att pumpa en del om man är rädd att sina.

Svar på tråden Väcka bebis för mjölkens skull?