• Anonym (Rådvill)

    Utfrysning i skolan.

    Min dotter blir emellanåt utfryst i skolan, hon berättar ibland att om hon sitter vid ett bord på lektion eller matsalen och det kommer in fler i klassen så brukar hon fråga om de vill sitta med henne men då har de olika orsaker till att inte sittande henne, som att det ör för lite stolar eller liknade fast så inte är fallet. Hon sitter oftast ensam på raster och vid lunchen. Detta är bara en del av vad som händer. Det är ju in direkt mobbing men är ju en form av mobbing att frysa ut någon. Vi har frågat om vi ska prata med hennes lärare men hon vill inte riktigt, är nig rädd att det ska bli värre. Vad kan vi göra? Denna termin har de vikarie också så han känner dom ju inte helt....

  • Svar på tråden Utfrysning i skolan.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-10-26 08:50:36 följande:

    Min dotter blir emellanåt utfryst i skolan, hon berättar ibland att om hon sitter vid ett bord på lektion eller matsalen och det kommer in fler i klassen så brukar hon fråga om de vill sitta med henne men då har de olika orsaker till att inte sittande henne, som att det ör för lite stolar eller liknade fast så inte är fallet. Hon sitter oftast ensam på raster och vid lunchen. Detta är bara en del av vad som händer. Det är ju in direkt mobbing men är ju en form av mobbing att frysa ut någon. Vi har frågat om vi ska prata med hennes lärare men hon vill inte riktigt, är nig rädd att det ska bli värre. Vad kan vi göra? Denna termin har de vikarie också så han känner dom ju inte helt....


    Det är helt klart mobbing att frysa ut en person. Vad skulle det annars vara?
  • Anonym (Smurfmamma)

    Du måste ta ett allvarligt samtal med flickans lärare, så här får det inte vara.
    Ibland är enda lösningen att byta klass eller skola, tyvärr.
    Men det är viktigt att ta tag I det med en gang, annars bryts barnets självkänsla ner.

  • Påven Johanna II

    Hur gammal är din dotter? Det finns lite olika sätt att ta itu med dylikt men det bör förstås vara åldersadekvata åtgärder.

  • Farfallos

    Akta dig för att fastna i frågan om huruvida det ska etiketteras som mobbing eller ej, för det leder ingen vart. Ta tag i sakfrågan istället.

    Den begränsade erfarenhet jag har av mobbing säger mig att det finns par vanliga scenarion här:
    - Det finns kompisgäng, men hon är inte med i något. De gängen håller ihop var för sig och kanske till och med har en konflikt, och din dotter hamnar då utanför av den anledningen. Svårt läge i så fall, men hon ska inte känna sig utsatt. Ingen vill henne illa.

    - Hon övertolkar situationen. Alla som inte är populärast i klassen råkar ut för detta ibland. Enkelt åtgärdat - hon sätter sig inte först, utan väntar tills vissa har satt sig och sätter sig vid deras bord. Reser de sig upp och går är det en annan sak, men det verkar ju inte vara grejen här.

  • Anonym (Rådvill)

    Vår dotter fyller 14 i år. Skulle gärna vilja skicka mail så man har papper på att det tagits upp o h vad man fått för svar. Byta skola är inget alternativ. Ja, det är mobbing men de flesta tänjer nog på mobbing som att de blir retade/slagna osv. Vet att det inte spelar roll utan hur min dotter känner det och vad hon utsetts för är det som är viktigt. Nä, inga vänner och har nog inte varit med någon på några år. Har fritidsintressen men ingen där heller som vill umgås på fritiden. Hon har bra betyg och kämpar massor i skolan för att få bra betyg så hon har större valmöjligheter till gymnasiet/jobb vilket är starkt gjort med tanke på hur det är.

  • Anonym (Eh)
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-10-26 10:57:23 följande:

    Vår dotter fyller 14 i år. Skulle gärna vilja skicka mail så man har papper på att det tagits upp o h vad man fått för svar. Byta skola är inget alternativ. Ja, det är mobbing men de flesta tänjer nog på mobbing som att de blir retade/slagna osv. Vet att det inte spelar roll utan hur min dotter känner det och vad hon utsetts för är det som är viktigt. Nä, inga vänner och har nog inte varit med någon på några år. Har fritidsintressen men ingen där heller som vill umgås på fritiden. Hon har bra betyg och kämpar massor i skolan för att få bra betyg så hon har större valmöjligheter till gymnasiet/jobb vilket är starkt gjort med tanke på hur det är.


    Ordet "mobbing" har tyvärr blivit urvattnat. Många använder ordet när de blivit retate en gång av en person. Mobbing är när en hel grupp går emot en individ. det kan vara sparkar, slag, spottloskor i ansiktet eller utfrysning. Tjejer blir oftare utfrysta och killar oftare slagna.

    Jag blev själv utfryst i skolan. Om jag satte mig vid ett bord gick de andra. De sa att jag var tjock, men det var jag inte. De sa att jag luktade illa, men det gjorde jag inte. Min räddning blev att jag hade vänner i helt andra kretsar på fritiden och att jag har jämnåriga kusiner som jag kunde umgås med. Skolan, särskilt rasterna och luncherna, var pest dock.
  • Anonym (Smurfmamma)
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-10-26 10:57:23 följande:

    Vår dotter fyller 14 i år. Skulle gärna vilja skicka mail så man har papper på att det tagits upp o h vad man fått för svar. Byta skola är inget alternativ. Ja, det är mobbing men de flesta tänjer nog på mobbing som att de blir retade/slagna osv. Vet att det inte spelar roll utan hur min dotter känner det och vad hon utsetts för är det som är viktigt. Nä, inga vänner och har nog inte varit med någon på några år. Har fritidsintressen men ingen där heller som vill umgås på fritiden. Hon har bra betyg och kämpar massor i skolan för att få bra betyg så hon har större valmöjligheter till gymnasiet/jobb vilket är starkt gjort med tanke på hur det är.


    Hur kan det komma sig att byta skola inte är ett alternativ?
    Det brukar vara den bästa lösningen, jag känner manga unga flickor som fått det mycket bättre efter ett skolbyte. En flicka jag träffade reste enkel väg 1h till skolan och tyckte det var värt varenda minut.
  • Anonym (Rådvill)

    Pga att hon redan bytt skola en gång och inte vill gå någon annan skola då hon gillar deras arbetssätt.


    Anonym (Smurfmamma) skrev 2016-10-26 13:37:00 följande:

    Hur kan det komma sig att byta skola inte är ett alternativ?

    Det brukar vara den bästa lösningen, jag känner manga unga flickor som fått det mycket bättre efter ett skolbyte. En flicka jag träffade reste enkel väg 1h till skolan och tyckte det var värt varenda minut.


  • Anonym (Också utfryst)

    Vår dotter blev också utfryst och hennes fd bästis vände kappan efter vinden i trean och svek henne. Hon mådde dåligt hela trean och blev anklagad av lärarna att allt berodde på henne. Just i denna veva sökte hon till annan skola inom.musik eller andra estetiska ämnen från och med årskurs fyra och kommer. in och började i ny skola ny Klass med nya lärare och toppentrivs har många nya vänner har alltid någon att leka med och har blivit mycket bättre i skolämnena och tycker skolan är kul. Är så lycklig att hon kom in en mer harmonisk dotter än förut

Svar på tråden Utfrysning i skolan.