• Äldre 26 Oct 09:31
    4025 visningar
    12 svar
    12
    4025

    Min 10-åring med add fick springa ute i kylan...

    Hej! Jag har en 10-årig flicka med ADD. Sist när hon skulle ha gympa så skulle dom löpträna utomhus, min dotter hittade inte sina långbyxor i packningen så gympaläraren tyckte att hon skulle springa i shortsen. Till saken hör att det typ är nollgradigt ute, det är is på bilrutorna här. Hon sprang och grät för att hon frös och benen var alldeles kalla och röda. Jag kom precis förbi skolan när hon kom tillbaka... Jag tycker inte att det är ok, och hon hade faktiskt långbyxor med sig men kan behöva hjälp med att leta ibland. Alternativt hade dom ju kunnat ringt och frågat mig. Vad hade ni kloka föräldrar tyckt om det var ert barn?

  • Svar på tråden Min 10-åring med add fick springa ute i kylan...
  • Äldre 26 Oct 10:24
    #1

    Svarar som lärare och förälder. Jag hade nog hjälpt till att leta om jag förstått att det behövdes, dvs om jag kände barnet tillräckligt bra. Normalt tror jag man ju på en 10-åring som säger att hen inte har några långbyxor i väskan. Om jag inte hittat några byxor hade jag sagt att barnet kan ha sina vanliga byxor. Jag hade aldrig ringt om en sån sak, den tiden finns omöjligt! Telefonsamtal tar man när barnen gått hem, inte innan en idrottslektion.

    Som förälder hade jag nog inte tagit det så hårt, men mina barn hade antingen glatt sprungit i kylan eller sagt ifrån och gått in.

  • Äldre 26 Oct 10:31
    #2
    -1
    Charlotte N skrev 2016-10-26 10:24:15 följande:

    Svarar som lärare och förälder. Jag hade nog hjälpt till att leta om jag förstått att det behövdes, dvs om jag kände barnet tillräckligt bra. Normalt tror jag man ju på en 10-åring som säger att hen inte har några långbyxor i väskan. Om jag inte hittat några byxor hade jag sagt att barnet kan ha sina vanliga byxor. Jag hade aldrig ringt om en sån sak, den tiden finns omöjligt! Telefonsamtal tar man när barnen gått hem, inte innan en idrottslektion.

    Som förälder hade jag nog inte tagit det så hårt, men mina barn hade antingen glatt sprungit i kylan eller sagt ifrån och gått in.


    Tack för svaret! Hon har alltid svårt att hitta/hålla reda på saker, det är en del av hennes handikapp, så ja, lärarna borde veta att hon kan behöva hjälp. Har ni nån slags köldgräns på er skola eller får barnen alltid göra som dom vill alt. ha de kläder som dom har med sig?
  • Äldre 26 Oct 10:35
    #3

    Jag kan ju säga att hade jag varit lärare hade jag aldrig låtit henne springa ute i kylan utan långa byxor. Jag hade bett henne höra med nån kompis som inte hade gympa just då om nån kunde låna ut. Eller hjälpt henne att leta.

  • Äldre 26 Oct 15:48
    #4

    Hej TS

    Som en kille i 25 års åldern med ADD så vet jag tyvärr hur det där med att ha problem att leta kan ge jobbiga konsekvenser och att det är svårt för en själv även fast sakerna ligger precis framför en att se dem

    Jag tycker det är.fruktansvärt att hon var tvungen att springa ute i kortbyxor och att bli så pass kall etc vid ddn unga åldern är inte bara farligt för leder men jag tänker mer på hennes psyke att hon kanske blir rädd för idrotten nu och kanske blir stressad när hon ska dit för hon kanske gör den assosiationen. nu säger jag inte att det är så men kanske ska prata med läraren om det o säga att han/hon får vara mildare?

    mvh

    Jonte

  • Äldre 26 Oct 15:48
    #5

    Hej TS

    Som en kille i 25 års åldern med ADD så vet jag tyvärr hur det där med att ha problem att leta kan ge jobbiga konsekvenser och att det är svårt för en själv även fast sakerna ligger precis framför en att se dem

    Jag tycker det är.fruktansvärt att hon var tvungen att springa ute i kortbyxor och att bli så pass kall etc vid ddn unga åldern är inte bara farligt för leder men jag tänker mer på hennes psyke att hon kanske blir rädd för idrotten nu och kanske blir stressad när hon ska dit för hon kanske gör den assosiationen. nu säger jag inte att det är så men kanske ska prata med läraren om det o säga att han/hon får vara mildare?

    mvh

    Jonte

  • Äldre 26 Oct 17:06
    #6
    Tussilago6 skrev 2016-10-26 10:31:45 följande:
    Tack för svaret! Hon har alltid svårt att hitta/hålla reda på saker, det är en del av hennes handikapp, så ja, lärarna borde veta att hon kan behöva hjälp. Har ni nån slags köldgräns på er skola eller får barnen alltid göra som dom vill alt. ha de kläder som dom har med sig?
    Vi har ingen uttalad gräns utan man får, som pedagog, ta ett eget beslut. Generellt gäller att barnen ska försöka delta i de ynka två idrottslektioner de har varje vecka. Men man får försöka lösa situationen så bra som möjligt. Lånebyxor finns alltid men alla barn vill inte ha det.
  • Äldre 26 Oct 17:42
    #7
    Desperatman skrev 2016-10-26 15:48:09 följande:

    Hej TS

    Som en kille i 25 års åldern med ADD så vet jag tyvärr hur det där med att ha problem att leta kan ge jobbiga konsekvenser och att det är svårt för en själv även fast sakerna ligger precis framför en att se dem

    Jag tycker det är.fruktansvärt att hon var tvungen att springa ute i kortbyxor och att bli så pass kall etc vid ddn unga åldern är inte bara farligt för leder men jag tänker mer på hennes psyke att hon kanske blir rädd för idrotten nu och kanske blir stressad när hon ska dit för hon kanske gör den assosiationen. nu säger jag inte att det är så men kanske ska prata med läraren om det o säga att han/hon får vara mildare?

    mvh

    Jonte


    Tack för ditt svar, ja jag ska prata med honom. Imorse när jag skrev inlägget så var jag så upprörd för att hon var så ledsen, nu har jag lugnat mig men tycker fortfarande det var fel av läraren. Dom har ju faktiskt ansvaret över barnen när dom är på skolan och därmed se till så att dom är rätt klädda när dom är ute. Och vissa behöver mer hjälp än andra. Det här är en jättekänslig tjej, allt är alltid himmel eller helvete för henne så en sån här sak kan upplevas som värsta övergreppet för henne även om det egentligen inte var så himla farligt.
  • Äldre 26 Oct 17:44
    #8
    Charlotte N skrev 2016-10-26 17:06:15 följande:

    Vi har ingen uttalad gräns utan man får, som pedagog, ta ett eget beslut. Generellt gäller att barnen ska försöka delta i de ynka två idrottslektioner de har varje vecka. Men man får försöka lösa situationen så bra som möjligt. Lånebyxor finns alltid men alla barn vill inte ha det.


    Låter vettigt, hon hade mjukisbyxor på sig idag så hon hade ju kunnat springa i dom. Jag ska prata med läraren och se hur han ser på saken...
  • Äldre 26 Oct 19:29
    #9
    Tussilago6 skrev 2016-10-26 17:44:19 följande:
    Låter vettigt, hon hade mjukisbyxor på sig idag så hon hade ju kunnat springa i dom. Jag ska prata med läraren och se hur han ser på saken...
    Ja gör det! Även om man får ha viss förståelse för den mänskliga faktorn och att vara idrottslärare är sjukt stressigt ibland så borde ni kunna komma fram till ett bra förhållningssätt, det har din flicka rätt till. Jag kämpar själv för min son i skolan, han har språkstörning och kanske add också, och jag har lärt mig att man får absolut bäst resultat om man har förståelse för lärarna och de misstag som sker. De allra flesta kan man prata med och så fort jag märker positiv förändring mailar jag och tackar, då anstränger de sig ännu mer:) Vissa lärare är omöjliga, då går jag genom rektorn. Men oftast behövs det inte.
  • Äldre 27 Oct 15:45
    #10

    Ring rektorn!! Det här är inte okej!!

  • Äldre 27 Oct 16:04
    #11
    nevermind skrev 2016-10-27 15:45:59 följande:

    Ring rektorn!! Det här är inte okej!!


    Kanske prata med läraren först?
  • KlunsS­murfen
    Äldre 27 Oct 17:45
    #12

    Hade läraren krävt att hon skulle springa i shorts vid nollgradigt hade han fått en rejäl utskällning och jag hade pratat med rektorn. Svinigt gjort av läraren.
    Man kan inte kräva att en 10-åring ska frysa tills den grinar.

Svar på tråden Min 10-åring med add fick springa ute i kylan...