• Äldre 26 Oct 11:26
    3148 visningar
    5 svar
    5
    3148

    rädd

    Är väldigt rädd att föda och vet inte om jag skulle våga bli gravid, hjälper heller inte att läsa och höra om den hemska upplevelse många får av vården, olika regioner över hela landet.

    Undrar om någon vet vad som gäller? Finns det privata kliniker för födsel? Så man garanterat kan boka sin tid och veta att man inte slussas runt pga platsbrist.. Erfarenheten av vården är att privat ofta är bättre, men såklar sämre i vissa aspekter.

  • Svar på tråden rädd
  • Äldre 26 Oct 12:28
    #1
    denna person skrev 2016-10-26 11:26:03 följande:

    Är väldigt rädd att föda och vet inte om jag skulle våga bli gravid, hjälper heller inte att läsa och höra om den hemska upplevelse många får av vården, olika regioner över hela landet.

    Undrar om någon vet vad som gäller? Finns det privata kliniker för födsel? Så man garanterat kan boka sin tid och veta att man inte slussas runt pga platsbrist.. Erfarenheten av vården är att privat ofta är bättre, men såklar sämre i vissa aspekter.


    Att föda barn tror jag handlar om ens egna inställning. Nyckeln är väl att låta kroppen arbeta sig igenom det hela utan att lägga så mycket tanke i det och kroppen gör ett fantastiskt jobb. De flesta förlossningar är komplikationsfria :) När det gäller vården osv så har jag inga svar. Det är så många inblandade under en förlossning och visst kan det ske tokiga saker även på privata sjukhus. Är det skönt att ha en garanterad plats på en privat klinik så ska du satsa på det :) Jag har haft tur med att få plats men just i det läget när bebis ska ut så skulle jag strunta i vart jag föder bara ungen kommer ut snarast haha. 
  • ika_10­9
    Äldre 26 Oct 15:00
    #2

    Det som kan vara kritiskt när det kommer till privata sektorn är att OM det skulle gå fel vid förlossningen så är det inte alla kliniker som har den akutvård/intensivvård och kompetens / utrustning som krävs. Så ha det i beaktning när du kikar på privata kliniker.

    Jag valde att föda och bli omhändertagen via landstinget och har inget annat än gott att säga om dem! Det är resursbrister men det var inget jag som patient och nybliven mamma märkte av.

    Gör ett noga avvägt val och gör det som känns rätt för dig.

  • Äldre 26 Oct 16:45
    #3

    Du kanske skulle må gott av en doula? Någon som lär känna dig och hjälper dig under förlossningen. Kolla upp det!

  • Äldre 26 Oct 17:04
    #4
    Saltamustascher skrev 2016-10-26 12:28:08 följande:
    Att föda barn tror jag handlar om ens egna inställning. Nyckeln är väl att låta kroppen arbeta sig igenom det hela utan att lägga så mycket tanke i det och kroppen gör ett fantastiskt jobb. De flesta förlossningar är komplikationsfria :) När det gäller vården osv så har jag inga svar. Det är så många inblandade under en förlossning och visst kan det ske tokiga saker även på privata sjukhus. Är det skönt att ha en garanterad plats på en privat klinik så ska du satsa på det :) Jag har haft tur med att få plats men just i det läget när bebis ska ut så skulle jag strunta i vart jag föder bara ungen kommer ut snarast haha. 
    Jag tror även det finns en annan aspekt av inställning.

    Är man från början negativ/osäker/rädd, så kommer man omedvetet mest hitta skräckexempel när man läser.
    Detta spär givetvis på rädslan och man spänner sig och motarbetar kroppen under förlossningen, vilket ökar risken för komplikationer.
    Precis som du (Saltamustascher) skriver.

    Har man istället en positiv inställning, kommer du istället se att majoritet av alla förlossningar går mycket bra.
  • JA77
    Äldre 17 Nov 11:15
    #5

    Det finns inga privata kliniker, alla är landstingsanslutna, man betalar samma taxa. Däremot är det olika vilken typ av uppbackning som finns; barnklinik/neo finns inte överallt, utan vid en brådskande händelse skickas barnet till annat sjukhus. Tillgång till operationssal och narkoskompetens finns däremot överallt.

    Platsgaranti kan inte tillämpas eftersom förlossning ju är akutsjukvård. 

Svar på tråden rädd