• Äldre 26 Oct 12:39
    1441 visningar
    1 svar
    1
    1441

    PCO Pergotime

    Hej,

    Undrar om någon kan hjälpa mig med lite frågor.

    Jag har precis fått reda på att jag har pco. Det enda egentliga symptom jag lider av är oregelbunden mens men har läst mycket nu och verkar som jag borde tänka ordentligt på vad jag äter för att inte bli överviktig.. Någon som har erfarenhet och vet vad mer en bör tänka på? Tips på kost? Forum där en kan läsa mer?

    Har försökt bli gravid i snart över ett år och är nu på cd13 och har ätit pergotime den här cykeln för första gången. Igår var jag inne på Vul och hade då 2 st äggblåsor som var 14/15 mm. Fick en tid för ännu ett vul på fredag. Gissar för att se att de fortsatt växa? Han trodde jag ev skulle få ägglossning i helgen men tyckte jag skulle börja testa imorgon, torsdag. Det här måste väl innebära att vi bör börja försöka redan idag eller kan det ställa till det inför fredagens vul om ett ägg tex skulle vara befruktat? Ses det liksom som en vanlig ägglossning då en kan bli gravid några dagar innan och någon dag efter ÄL?

    Borde såklart ha frågat läkaren, som inte är så informativ, men kommer på frågor först när vi kommer hem..

  • Svar på tråden PCO Pergotime
  • Äldre 1 Nov 13:07
    #1

    Till din fråga :) du kan inte bli gravid innan ägglossning skett dvs ägget kan inte bli befruktat förrän det kommer till äggledaren. Dock kan spermier leva upp till ca 5 dygn så därför säger man att man är fertil ca 5 dagar före o 1 dag efter ägglossning. Ägget lever ca 24h.

    Det finns risk men liten att ägget blir befruktat utanför äggledaren (utopiska graviditet) inte vanligt och oftast stöter kroppen själv ut annars o.p.

    Är snart inne på min 5:e kur pergotime och det känns stressigt.

    Lycka till!

Svar på tråden PCO Pergotime