• kersheldomaideo

    Hjälp - Hur mycket kan man egentligen pruta på ett hus som legat ute länge?

    Hej! Är intresserad utav att köpa ett hus som har legat ute i ca tre år. Jag kan tillägga att det är en konstigt hus i det avseendet att det är av okänd ålder men möjligtvis från 1600-talet. Dock helt renoverat nyligen. Men planlösningen är lite speciell så man kan förstå att den inte blir såld i första taget. Jag är dock helt kär.

    Till saken: priset ligger på 595 000 och de har ej sänkt någon gång även om det har legat ett tag. Jag kan absolut max betala 240 000. 

    Det är ju ett riktigt skambud, kan man pruta på det viset? Annonsen från mäklarbyrån är ganska oseriös så det verkar inte som att de är besatta av att bli av med det till ett jättebra pris egentligen. Jag vill be om en visning men vet knappt om jag vågar lägga ett sådant lågt bud.

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Hjälp - Hur mycket kan man egentligen pruta på ett hus som legat ute länge?
  • Kjell2
    kersheldomaideo skrev 2016-10-27 13:27:16 följande:

    Hej! Är intresserad utav att köpa ett hus som har legat ute i ca tre år. Jag kan tillägga att det är en konstigt hus i det avseendet att det är av okänd ålder men möjligtvis från 1600-talet. Dock helt renoverat nyligen. Men planlösningen är lite speciell så man kan förstå att den inte blir såld i första taget. Jag är dock helt kär.

    Till saken: priset ligger på 595 000 och de har ej sänkt någon gång även om det har legat ett tag. Jag kan absolut max betala 240 000. 

    Det är ju ett riktigt skambud, kan man pruta på det viset? Annonsen från mäklarbyrån är ganska oseriös så det verkar inte som att de är besatta av att bli av med det till ett jättebra pris egentligen. Jag vill be om en visning men vet knappt om jag vågar lägga ett sådant lågt bud.

    Tack på förhand :)


    Testa, det värsta som kan hända är att ni får ett surt nej
  • Carambolan

    Hör av dig till mäklaren och säg att du är intresserad men att du max kan betala si och så mycket, så kan de avgöra om det är intressant innan ni styr upp visning och sånt.

  • Anonym (Körhårt)

    Håller inte med förgående talare, ange inte för mäklaren vad ert sista bud kan tänkas vara. Be om en visning och lägg ert bud, sen är det upp till säljaren vad de kan gå med på eller om de ger ett motbud.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • kersheldomaideo
    Anonym (Körhårt) skrev 2016-10-27 13:35:43 följande:

    Håller inte med förgående talare, ange inte för mäklaren vad ert sista bud kan tänkas vara. Be om en visning och lägg ert bud, sen är det upp till säljaren vad de kan gå med på eller om de ger ett motbud.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}


    Okej. Jag gillar och hålla det simpelt och hade tänkt att bara höra av mig och lägga bud direkt och höra om det var intressant. Varför ska man gå på visning först och sen lägga bud? 
    Tack!
  • Carambolan
    Anonym (Körhårt) skrev 2016-10-27 13:35:43 följande:

    Håller inte med förgående talare, ange inte för mäklaren vad ert sista bud kan tänkas vara. Be om en visning och lägg ert bud, sen är det upp till säljaren vad de kan gå med på eller om de ger ett motbud.

    Lycka till


    Det hade jag också tänkt om mitt maxbud låg kanske 10 % ifrån utgångpriset, men att ha halva utgångspriset som hemligt takpris känns för magstarkt för mig. Men jag är nog ingen höjdare på att pruta heller ;)
  • Kjell2
    kersheldomaideo skrev 2016-10-27 13:40:58 följande:
    Okej. Jag gillar och hålla det simpelt och hade tänkt att bara höra av mig och lägga bud direkt och höra om det var intressant. Varför ska man gå på visning först och sen lägga bud? 
    Tack!
    För att när man går in inser att det lukar mögel eller rök, källaren är full av kackelackor, vattenskador i taket, trasig el mm och man oavsett pris aldrig skulle köpa.

    Kontakta mäklaren, säg vad ni skulle kunna tänka er bjuda och se om intresse finns att gå vidare.
  • kersheldomaideo
    Kjell2 skrev 2016-10-27 13:45:22 följande:
    För att när man går in inser att det lukar mögel eller rök, källaren är full av kackelackor, vattenskador i taket, trasig el mm och man oavsett pris aldrig skulle köpa.

    Kontakta mäklaren, säg vad ni skulle kunna tänka er bjuda och se om intresse finns att gå vidare.
    Okej, det ska jag göra. Tack!
  • Kerubmamman

    Har de verkligen renoverat allt som behöver renoveras i ett gammalt hus? Jag tänker att elledningar och rör kan vara i dåligt skick. Behöver det dräneras? Hur är det med taket?

    Det kan dyka upp dyra kostnader även om ytskikt, badrum och kök är fräscha. Det kan vara en anledning till att det också har varit kvar på marknaden så länge. I kombination med att ägarna kanske har belånat huset rätt högt för att göra de renoveringar som är gjorda och då inte vill/kan pruta. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Almina

    Börja med en visning, och se om det finns något som gör att huset inte är intressant. Ett råd är att innan du skriver kontrakt, se till att göra en ordentlig besiktning. Med ett så gammalt hus finns stor risk att det finns problem som behöver lösas, och som såklart kan bli kostsamt. Kolla upp tex el, avlopp och ventilation. Vad är det för uppvärmning? Uppvärmningskostnad? Vad är tak och fönster tex i för skick? Osv osv.

Svar på tråden Hjälp - Hur mycket kan man egentligen pruta på ett hus som legat ute länge?