• Äldre 28 Oct 09:26
    14630 visningar
    21 svar
    -1
    21
    14630

    Sluta amma 1,5 åring?!

    Behöver lite hjälp/tips. Försöker sluta amma min 1,5 årige son. Har inte ammat alls dagtid på typ 3 dagar nu, har gått bra men ammar fortfarande nattetid och vet fasen inte hur jag ska gå till väga för att sluta amma på nätterna. Han vägrar både napp, välling och gröt och har alltid gjort det. Någon som har något tips?

  • Svar på tråden Sluta amma 1,5 åring?!
  • Äldre 28 Oct 09:45
    #1

    Det är alltid svårare ju längre man väntar för ett barn i den åldern är fullt medveten om vad man tar bort och reaktionerna brukar bli därefter.........de klarar sig alldeles utmärkt utan mat på natten så det handlar nog mest om att stå ut om du nu bestämt dig för att det räcker.

  • Anonym (Vhhhh­)
    Äldre 28 Oct 09:58
    #2

    Som tidigare säger, så stor klarar sig utan mat på natten. Finns det möjlighet till kvällsmål? Lite yoghurt är bättre än inget om gröt inte funkar.

    Sen hade jag nog låtit pappan ta de två-tre första nätterna och själv sovit i ett annat rum. Har läst på amningshjälpens Facebook sida att det är mest effektivt. Några jobbiga nätter men den är det över. Kanske skulle vara något?

  • Stårsc­han
    Äldre 28 Oct 10:10
    #3

    Välling och gröt kanske ratas för att det är äckligt? Ge ett kvällsmål av något som han ändå äter dagtid, så håller han sig mätt under natten.

  • Äldre 28 Oct 10:19
    #4

    Man behöver inte vara mätt på natten, det är bara en myt. Det är fortfarande spädbarnets sugbehov och såklart matbehov som fortfarande sitter i och gör man inget åt det så fortsätter det och ibland länge för en del och då skyller man på att barnet behöver det när det i slutändan är föräldern som skapat utrymme för barnet att fortsätta. Vi har sex barn totalt och jag har märkt att i typ 8-10 månaders ålder är det enklast. Då är det typ bortglömt på en två dagar utan krångel.eller ja, en del protester blir det ju såklart men de är ju ingenting mot vad ett äldre barn kan ställa till med. Detta är ju likartat med amning och napp eller vad det nu än må vara.

  • Äldre 28 Oct 10:27
    #5

    Min var likadan vägrade både napp och Välling. Man får tvärvägra bröstet helt enkelt, brukar bli en jobbig natt eller två sen har de fattat. Jag hade dock vanligt vatten i nappflaska så det ville han ha, det kör vi med fortfarande, han är nu 2 1/2 år :)

  • Äldre 28 Oct 10:47
    #6
    Erizajo skrev 2016-10-28 10:27:01 följande:
    Min var likadan vägrade både napp och Välling. Man får tvärvägra bröstet helt enkelt, brukar bli en jobbig natt eller två sen har de fattat. Jag hade dock vanligt vatten i nappflaska så det ville han ha, det kör vi med fortfarande, han är nu 2 1/2 år :)

    Vad säger han när du vill att han ska sluta med flaskan och vattnet då? Känns som det blir en likadan separation om han är van med det.
  • Äldre 28 Oct 12:26
    #7
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 10:19:35 följande:

    Man behöver inte vara mätt på natten, det är bara en myt. Det är fortfarande spädbarnets sugbehov och såklart matbehov som fortfarande sitter i och gör man inget åt det så fortsätter det och ibland länge för en del och då skyller man på att barnet behöver det när det i slutändan är föräldern som skapat utrymme för barnet att fortsätta. Vi har sex barn totalt och jag har märkt att i typ 8-10 månaders ålder är det enklast. Då är det typ bortglömt på en två dagar utan krångel.eller ja, en del protester blir det ju såklart men de är ju ingenting mot vad ett äldre barn kan ställa till med. Detta är ju likartat med amning och napp eller vad det nu än må vara.


    är det amma du slutat med då? Hur har ni gjort för att det ska bli enklast? Min dotter är 5 månader så kommer absolut inte ta bort nattammandet än men vill heller inte hålla på tills hon är närmare året, om det är möjligt.
  • Äldre 28 Oct 12:34
    #8

    Hur länge man ska amma är ju upp till var och en men man kan nog säga rent generellt att ammar man längre än ett år så är det inte för matens skull utan för att man låter barnet fortsätta med sitt sugbehov. 5 månader kanske är i tidigaste laget men gör man det vid typ 10 mån ålder så är det som sagt bortglömt på ett par dagar. Ett sånt litet barn har inhen koppling till verkligheten på det viset att de liksom tänker att jaha nu försvann bröstet också...........den kopplingen gör däremot ett äldre barn.

  • Äldre 28 Oct 12:38
    #9
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 12:34:02 följande:

    Hur länge man ska amma är ju upp till var och en men man kan nog säga rent generellt att ammar man längre än ett år så är det inte för matens skull utan för att man låter barnet fortsätta med sitt sugbehov. 5 månader kanske är i tidigaste laget men gör man det vid typ 10 mån ålder så är det som sagt bortglömt på ett par dagar. Ett sånt litet barn har inhen koppling till verkligheten på det viset att de liksom tänker att jaha nu försvann bröstet också...........den kopplingen gör däremot ett äldre barn.


    Ja men precis. Kring 10 månader skulle passa ganska bra tror jag.
  • Anonym (mm)
    Äldre 28 Oct 13:07
    #10

    Har slutat när våra känts redo vilket varit väldigt olika.

    De två äldsta slutade självmant äta på natten när de var ca 15mån. Den yngsta ammade tills han var 2år och 4mån men sista halvåret bara på natten. Var nog mest ett närhetsbehov men upplever att det är lättare att trappa ner än att sluta tvärt. Kanske kan du minska på det. 

    Våra barn har inte gillat köpt välling men har druckit varm havredryck eller denna supergoda välling: 
    rasmart.se/varldens-basta-valling/

    Värt att testa. Vällingen man köper innehåller mest skummjölkspulver så denna är betydligt bättre. 

    Alla barn är olika så kanske det blir lättare för ditt barn om du minskar på det.

Svar på tråden Sluta amma 1,5 åring?!