• modsey

    varsitt rum äldre tvillingar

    vi har tvillingar som delat sovrum sen de var små ( de är 8 år nu) och de vill dela rum. Eller så är det så att ingen vill "överge" det gemensamma rum de har.
    Men sista tiden tjafsas det rätt mycket och det är rätt mycket bråk i synnerhet på kvällarna mellan dem.. De slutar inte sällan med att de får somna i varsitt rum och då lägger sig en av dem i gästrummet. De brukar turas om med att göra så. saken är att vi har varsitt rum åt dem men de vill inte!
    Deras förslag är att vi gör ett TV-Lekrum åt dem och ett sovrum och det har vi varit inne på. Men jag känner mer och mer att de börjar störa varandra på olika vis just på kvällen, de retas, tjafsar, säger saker och kvällarna tar längre tid än vad de borde.
    Ni med tvillingar, hur har ni gjort och när har de fått egna rum?

  • Svar på tråden varsitt rum äldre tvillingar
  • Magdalena03

    Vid sex-sju år tror jag. Våra tvillingar är tretton nu. Vid åtta tror jag de behöver egna rum.

  • MrsMia

    Så länge de önskar och så länge det funkar. Jag är inte oroad över att de skulle bli beroende av tryggheten det tycks ge dem, har svårt att tro att de fortfarande skulle vilja dela rum i högstadiet

  • modsey
    Magdalena03 skrev 2016-10-28 23:30:17 följande:

    Vid sex-sju år tror jag. Våra tvillingar är tretton nu. Vid åtta tror jag de behöver egna rum.


    jag börjar känna det att det är dags
    MrsMia skrev 2016-10-28 23:37:11 följande:

    Så länge de önskar och så länge det funkar. Jag är inte oroad över att de skulle bli beroende av tryggheten det tycks ge dem, har svårt att tro att de fortfarande skulle vilja dela rum i högstadiet


    kan det vara så att de både vill dela och samtidigt känner någon slags
    " seprationskris".
  • MrsMia

    Nej, de har väldigt kul ihop bara. Umgås ju med andra kompisar hela dagarna men har bästisen i hemmet

  • modsey
    MrsMia skrev 2016-10-29 11:21:07 följande:

    Nej, de har väldigt kul ihop bara. Umgås ju med andra kompisar hela dagarna men har bästisen i hemmet


    Här är det som att då de är för mycket med varandra så liksom tar det fart på kvällen och vi är som sagt var inne i en liten trist cirkel där som slutar med bråk varje kväll mellan dem. Därav att jag känner att vi faktiskt kanske går in och styr om att de får flytta till varsitt rum för att ha chans till mer egen space.
  • modsey

    Ingen mer med tvillingar och som känner igen problematiken ?

  • krost

    Mina tvillingtjejer har fortfarande samma rum - 9 år gamla. Inser att vi någon gång i framtiden behöver skapa varsitt rum åt dem i takt med att de söker sin egen identitet.

    Mitt förslag är att göra två rum och låta dem prova att ha varsitt rum. Om det inte funkar kan man ju bara ändra så att det ena blir ett sovrum och det andra ett lekrum. Kanske är det en temporär period när de slits mellan att vara en enhet och att vara individer. Märker själv att sådana perioder återkommer i mina tvillingars liv. 

    Det finns inga rätt och fel när det gäller tvillingar - även om man ibland kan önska sig detta. Jag förstår ert dilemma och er vilja att göra det bästa möjliga för just era barn. 

Svar på tråden varsitt rum äldre tvillingar