• Äldre 31 Oct 14:28
    1464 visningar
    2 svar
    2
    1464

    SF mått 25 cm i v 32???

    Hej alla!

    Jag var i torsdag hos bm och mätte som vanligt sf mått. Jag hade 24 cm i v 28 och nu i torsdag var jag i vecka 32 och mätte 25 cm. Jag har alltså ökat med endast 1 cm på fyra veckor..  Vilket innebär att jag dels ligger under nedersta kurvan och att min egna kurva inte går uppåt som den ska. 

    Ska till bm imorgon igen för att kolla sf måttet igen och sedan eventuellt tul. Men jag är otroligt orolig över att moderkakan inte funkar tillräckligt bra eller om det är för lite fostervatten. 

    Undrar om det är någon som haft väldigt lågt SF-mått där ens egna kurva börjat plana ut? Har ni fått tillväxtultraljud? Vad har denna visat?

  • Svar på tråden SF mått 25 cm i v 32???
  • Äldre 31 Oct 15:52
    #1

    Ta det lugnt! SF är ett otroligt trubbigt mätinstrument. Direkt förvånande att man fortfarande använder sig av det. Vet flera som haft små mått men klämt ut ungar på över 4kg. Vi bär våra barn olika. Bra men tul så att du slipper ovissheten och tar det säkra före det osäkra. Borde alla göra. Jag har haft höga SF mått men fött barn under 3kg båda gångerna. Nu gravid i vecka 29 och struntar fullkomligt i SF-måtten

  • Äldre 31 Oct 16:33
    #2

    Min BM förklarade att de skickar alla med väldigt avvikande SF-mått på TUL, men att det oftast inte var något problem alls. Bebisen kan ha lagt sej till rätta så att magen sjunkit eller liknande. 

Svar på tråden SF mått 25 cm i v 32???