• Anonym (Milla­)
    Äldre 2 Nov 13:23
    1759 visningar
    1 svar
    1
    1759

    Halsont

    Här kommer en fråga om halsen.

    Jag fick halsont i tonåren och gick svullna tonsiller från det att jag var omkring 14 tills dess att de opererades ut vid 34 års ålder. Mitt problem har aldrig varit bakteriella infektioner utan inflammation (rodnad, svullnad och smärta särskilt vid sväljning).
    När tonsillerna opererades ut var de förstorade och möttes på mitten i svalget.
    Efter ingreppet blev det bättre men symtomen försvann inte helt varpå en undersökning med en smal kamera genom näsan ner i svalget genomfördes där man såg att all tonsillvävnad var borta, så det är inte problemet.
    Det har snart gått 3,5 år sedan operationen och symtomen på inflammation i svalget ger inte med sig. Jag ser en rodnad i svalget när jag tittar själv med spegel och har obehag/känningar när jag sväljer. 
    Finns det något man kan göra åt detta? Det är så tråkigt att aldrig känna sig riktigt frisk. Skulle man kunna prova kortison lokalt på vävnaden i svalget t ex mha en astmainhalator? eller finns det annan behandling att rekommendera?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Halsont
  • Äldre 17 Nov 11:05
    #1

    Förstår att det är besvärligt att känna av de symtom du beskriver. Här bör man också utesluta att det inte handlar om reflux dvs att magsaften ffa under natten kommer upp i svalget och orsakar irritation. Ta gärna kontakt med våra sjuksköterskor här på CityAkuten öron-näsa-hals för att diskutera hur du ska gå vidare för en ny undersökning.

Svar på tråden Halsont