• Anonym (Observatör)

    Mer tid i förskolan - hur tänker du?

    Hej! Jag ser att det finns förslag om att barn till föräldralediga/arbetslösa ska ha "rättighet" till 40 timmar per vecka i förskolan.

    Vems rättighet är det man talar om?

    Hur ska det finansieras?

    Var ska man hitta utbildad personal för den ökade närvarotiden?

    Jag är nyfiken på hur ni föräldrar ser på det här och även på önskemålet i debatten om att alla barn ska ha "rättighet" till 30 timmar per vecka i förskolan.

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Mer tid i förskolan - hur tänker du?
  • Dixie

    Jag tycker det är onödigt - när det redan nu är överfulla grupper och svårt att hitta utb personal finns det ingen anledning att dessa platser ska tas upp av barn, vars föräldrar är hemma!

    Jag förstår att barnen behöver ngr timmar per dag på förskolan, men 40 tim i veckan finns ingen anledning.

  • Anonym (Mamman)

    När jag var arbetslös och hade försörjningsstöd från soc en period så hade jag KRAV på att ha 40 Tim på förskolan för att kunna söka arbete på heltid.
    Så jag förstår inte denna fråga, har den regeln ändrats?

  • Anonym (Observatör)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-11-04 08:27:07 följande:

    När jag var arbetslös och hade försörjningsstöd från soc en period så hade jag KRAV på att ha 40 Tim på förskolan för att kunna söka arbete på heltid.

    Så jag förstår inte denna fråga, har den regeln ändrats?


    Så har det aldrig varit. Man ska söka heltidsarbete och ha möjlighet att få barnomsorg på heltid när/om man får det. Det finns inte någon som kan ägna 40 timmar per vecka med att skriva jobbansökningar och besöka företag.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Observatör) skrev 2016-11-04 08:40:51 följande:
    Så har det aldrig varit. Man ska söka heltidsarbete och ha möjlighet att få barnomsorg på heltid när/om man får det. Det finns inte någon som kan ägna 40 timmar per vecka med att skriva jobbansökningar och besöka företag.
    Jodå, precis så var det. Jag tyckte det var hemskt eftersom mitt barn var 2,5 år då. Men hade fått avslag från soc annars så hade ju inget val :(
  • Anonym (Observatör)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-11-04 08:42:55 följande:

    Jodå, precis så var det. Jag tyckte det var hemskt eftersom mitt barn var 2,5 år då. Men hade fått avslag från soc annars så hade ju inget val :(


    Vad var så hemskt? Det är väl självklart att man måste söka heltidsarbete? Man måste inte lämna bort barnet men det måste finnas tillgång till barnomsorg.
  • smulpaj01
    Anonym (Observatör) skrev 2016-11-04 08:47:11 följande:
    Vad var så hemskt? Det är väl självklart att man måste söka heltidsarbete? Man måste inte lämna bort barnet men det måste finnas tillgång till barnomsorg.
    Svårt med läsförståelse? Hade inga problem att söka heltidsarbete!
    Men det kändes onödigt att barnet blev TVINGAD till så långa dagar på förskolan då jag sökte arbete hemifrån!

    Fick jobb efter ett par veckor dock som tur är!
  • Anonym (Observatör)
    smulpaj01 skrev 2016-11-04 08:50:18 följande:

    Svårt med läsförståelse? Hade inga problem att söka heltidsarbete!

    Men det kändes onödigt att barnet blev TVINGAD till så långa dagar på förskolan då jag sökte arbete hemifrån!

    Fick jobb efter ett par veckor dock som tur är!


    Jag kan inte tro det tyvärr. Man har inte ens laglig rätt i stora delar av landet, till mer än 15 timmar. Du måste ha misaförstått handläggaren. Hur kom det sig att du fick dispens för barnet?
  • Anonym (Lsns)

    Skulle inte ha sonen på förskolan så mycket även om jag fick. På sin höjd att jag skulle lägga till en timme om dagen så hans tid skulle bli 18 timmar istället för 15. Varför? Jo för att han skulle hinna med mellisen på eftermiddagen = mer harmonisk att hämta. Och ja, han Trivs på förskolan.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Observatör) skrev 2016-11-04 08:54:28 följande:
    Jag kan inte tro det tyvärr. Man har inte ens laglig rätt i stora delar av landet, till mer än 15 timmar. Du måste ha misaförstått handläggaren. Hur kom det sig att du fick dispens för barnet?
    Tro vad du vill, men så var det! Är väl olika beroende på var man bor.
    Jag började arbeta heltid ganska snabbt så dagarna blev lika långa för barnet men då kunde jag iaf förstå varför.

    Vad menar du med dispens?
  • Anonym (Observatör)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-11-04 09:07:57 följande:

    Vad menar du med dispens?


    Förskolechefen måste ha gett dig dispens eftersom barnomsorg till arbetssökande bara erbjuds 15 timmar per vecka enligt lag, sedan de nya reglerna kom. Vissa kommuner erbjuder upp till 30 timmar per vecka. Innan lagändringen fick man inte alls ha barnen i barnomsorgen när man var arbetssökande. Därav behövde vissa ansöka om dispens om barnen hade behov av barnomsorg pga sitt eller föräldrarnas mående.
Svar på tråden Mer tid i förskolan - hur tänker du?