• syster isabelle

    Hur sticka raggsockor?

    Hej! Jag skulle så gärna vilja sticka ett par raggsockor till min fästman i julklapp -
    men vet bara hur man stickar halsdukar!

    Tänkte höra om någon har några tips hur man gör, bra enkelt mönster, någon som vet någon bra youtube-video, vilka stickor och garn kan vara bra för herr-sockor?

    Vore så glad för svar. Tack.Skäms

  • Svar på tråden Hur sticka raggsockor?
  • Grävling 75

    Sticka inte i 100% ull, för då slits de ut direkt. Jag gillar akryl eftersom jag använder raggsockor inne (gammalt hus med kalla golv) och tvättar dem i maskin. I bland stickar jag i akryl och med en tunn ylletråd (dubbel tråd alltså). Lycka till!

  • monkees

    OT kanske men jag fick ett par "tjocksockar" i julklapp i fjol och dom är stickade i acrylgarn (tror jag) och de har INGEN HÄL! Det brukar ju vara hälen som är kruxet när man stickar strumpor?

  • äldreochklokare

    Det finns mängder med sockgarn, googla på det. De är oftast en blandning av tex 70 % ull + 30 i nylon eller annat material just för att förstärka garnet.  Den hr typen av garn är ofta för stickor 2,5-3,5.

    Ska du sticka "riktiga" tjocka gammaldags raggisar är det annat garn (tex Raggi) än det jag menar, och finns det ingen förstärkning i kan du lägga till något själv. Min mamma stickade alltid med björntråd i stickningen när hon gjorde sockar när jag var liten :) men det finns modernare saker idag. Bara fråga i garnaffären. 

Svar på tråden Hur sticka raggsockor?