• Äldre 12 Nov 22:58
    1708 visningar
    4 svar
    4
    1708

    Ångrar aborten...

    Hej.

    Jag gjorde igår en abort. En abort som jag var helt säker på, men som jag idag ångrar..

    Jag vet att jag absolut inte är lämpad att ha barn nu, har precis sagt upp mig från mitt jobb, planerar att plugga vidare till hösten, försöker bli frisk från en 9-årig depression.. Mycket talar emot.

    Killen jag är ihop med är inte heller han redo än. Han har två barn som är 1 och 2 år, och han vill vänta tills de har vuxit upp...

    Grejjen med det här är att jag inte kan prata med någon om detta. Jag vill inte ge honom något "dåligt samvete", eller göra honom "rädd", han gör allt för mig och jag vill ge han allt tillbaka, inklusive det han "vill" höra...

    Snälla någon, vad ska jag göra? Jag har sådan längtan efter barn, men jag kan inte skaffa det nu, jag vet det.. Men den längtan jag har är stark... Hjälp...

    /Vilsen 19-åring

  • Svar på tråden Ångrar aborten...
  • Äldre 12 Nov 23:12
    #1

    Börjar med att beklaga, ingen ska behöva gå igenom en abort.

    Bara för att du gjorde aborten frivilligt så betyder inte det att du inte får sörja. Du har gått igenom något väldigt sorgligt och då får man vara ledsen. Det tror jag att din kille kommer att förstå.

    Jag tror att det bästa vore att försöka prata med din kille ändå. Han går ju också igenom något känslomässigt just nu och ni kommer med största sannolikhet att kunna trösta och stötta varandra. För hans tröst kommer göra mycket mer nytta än 100 okända fl-användare.

  • Anonym (Lilli­)
    Äldre 13 Nov 00:17
    #2

    Ge dig tillåtelse att känna som du gör. Du har all rätt att sörja även om du själv fattat beslutet och rent logiskt tycker att det var rätt beslut.

    Jag har också genomgått en abort. Jag var helt säker på aborten och jag har inte ångrat den. Men mina hormoner och känslor var i upprorstillstånd efter aborten. Jag kunde helt utan anledning börja gråta och jag kände inte igen mig själv. Hela jag var helt ur balans i 8-9 månader efter aborten. Trots att jag visste att jag hade fattat rätt beslut. 

    Jag tror som tidigare inlägg att det är jätteviktigt att du inte ska behöva känna dig ensam i det här. Berätta för din kille och ta tröst och hjälp av varandra. Ni behöver varandra nu.

    Kram!

  • Äldre 13 Nov 09:26
    #3

    När jag gjort abort blev jag mycket hjälpta v Kvinnoklinikens kurator, jag och min kille gick dit tillsammans. Där fick jag möjlighet att uttrycka alla känslor och tankar - även ganska fula sådana. Jag kände mig helt sjuk i huvudet en period och skämdes massor över en del av mina känslor och tankar, men det var superviktigt för mig att tillåta mig själv att ha dem. Och det underlättade att min kille visste om hur jag mådde, på riktigt. Han var ett jättebra stöd genom hela processen.

    Kanske kan du prata med din kille, inte utifrån ett anklagande sätt utan utifrån dig själv. Det är ju jättetråkigt om aborten ska driva på din depression igen. Ta den hjälp du kan få. Det är inget konstigt, att känna sorg och längtan är nog väldigt vanligt efter en abort. Ta hand om dig! Det är du som går igenom det värsta, då ska du inte behöva tänka på vad din kille "vill höra"....

  • KlunsS­murfen
    Äldre 13 Nov 09:30
    #4

    Varför skulle han få dåligt samvete eller bli rädd?

Svar på tråden Ångrar aborten...