• randigstrumpa

    GBP OPERERADE SE HIT!

    Fördelar och nackdelar med op?

    Har idag genom VC skickat iväg en remiss till obesitasmottagningen. Då jag funderar på om en gastric bypass eller gastric sleeve är något att överväga.

    Har själv inte bestämt mig - vet vilka komplikationer dessa ingrepp kan orsaka. Ingen i min familj eller de av mina vänner som vet att jag gör det här är det som stöttar mig.

  • Svar på tråden GBP OPERERADE SE HIT!
  • Bradbury

    Hej!

    Jag är ganska nyopererad (GBP) så jag har inte upplevt det så länge än. För mig var det enda lösningen. Jag har gått ner över 30 kg flera gånger om och inte lyckats hålla vikten. Jojo-bantningen har förstört mig kropp. Operationen gör att jag slipper kämpa i uppförsbacke och underlättar en varaktig viktnedgång. Men man ska vara medveten om att det inte är en enkel lösning och att det inte är svaret på allt.

  • randigstrumpa
    Bradbury skrev 2016-11-14 21:18:35 följande:

    Hej!

    Jag är ganska nyopererad (GBP) så jag har inte upplevt det så länge än. För mig var det enda lösningen. Jag har gått ner över 30 kg flera gånger om och inte lyckats hålla vikten. Jojo-bantningen har förstört mig kropp. Operationen gör att jag slipper kämpa i uppförsbacke och underlättar varaktig viktnedgång. Men man ska vara medveten om att det inte är en enkel lösning och att det inte är svaret på allt.


    Jag är fullt medveten om att det inte är en quick-fix som ska vara den ultimata lösningen och få mig att rasa i vikt. Det är ett verktyg som ger en extra knuff i ryggen kombinerat med hälsosamma matvanor och träning.

    Hur länge sen op:ades du? Hur har du haft det sedan op? Funkat bra med allt?
  • Bradbury

    Jag opererades 27/10 så lite över två veckor sedan. Det har fungerar bra faktiskt. Har haft ett par dagar då jag mådde väldigt illa men tror det var en reaktion på maten jag åt den dagen. Ibland blir man ju känslig mot viss mat efter en op. Man får pröva sig fram. Men jag har inte haft så särskilt ont och jag var hemma från sjukhuset dagen efter. Och jag går stadigt ner i vikt.

  • Hbsson

    Gjorde Gbp 2010 och gick från 101kg till 61kg. Det gick rasande fort, nästan otäckt. Hjärnan hann inte riktigt med. När allt tillslut stabiliserat sig har vikten hållit sig runt 65kg vilket känns jättebra. Men det har inte varit en dans på rosor nej och hjälp från landstinget med överskottshud kunde jag glömma. Har lagt 200 000kr av mina sparpengar för att ta bort och rätta till så man ser skaplig ut. Men det är ändå ett av mina bästa beslut jag tagit i livet och det enda som faktiskt funkat för mig. Min mamma var väldigt negativ till min op, så jag säger bara: Om det känns bra för dig, så kör. Skit i vad andra tycker. Det är din kropp och du ska leva med den.

  • Javago

    Jag har varit gbp opererad i 7 år. Jag dumpar inte på nåt, och för mig har allting gått jättebra. Jag äter normala portioner men blir jämfört med innan alltså mätt och belåten på den portionen. Det absolut enda som har " drabbat" mig är att jag inte kan klunka vatten utan måste dricka i vanlig fart. Annars mår jag lätt illa i typ 1 minut. Av någon anledning sker detta inte när jag dricker läsk. Min teori är att gasen typ utvidgar fickan och läsken rinner igenom. Man har dock mjuk avföring större delen av tiden men detta gör ju inte så mycket. Det man äter hittar snabbt ut så förhoppningsvist så behöver man inte behålla maten länge. Nackdelen kan ju vara detta med näringstabletterna. Ta dom och slarva inte. Jag slarvar och detta syns på mina b12 och järnnivåer. Trötthet och tunnare hår...

Svar på tråden GBP OPERERADE SE HIT!