• safi85

    Tvillingar bf Mars 2017

    Hej alla ni där ute.

    Jag väntar tvillingar o undrar om de är fler som gör de o har bf i mars 2017? Är lite orolig kring förlossningen. Hur tänker ni eller ni som ha varit med om tvilling vaginal förlossningen? Hur går de till o hur lång tid är de mellan kottarna ?

    En annan fundering är att jag har syskon som är Två äggs samt morfar är tvilling o hela min mammas hög är tvilling mer eller mindre. Min mans sida är de likadant så jag undrar hur sorts chans är de att ja får tvillingar igen? Kan ja ha chans även på trillingar?

    Kram.

  • Svar på tråden Tvillingar bf Mars 2017
  • Mallemamma

    Att släppa två ägg under en cykel är ärftligt, och är det tvåäggstvillingar du väntar så har du släppt två ägg och förmodligen har du stor chans/risk att göra det igen. Men att båda äggen ska befruktas och stanna kvar i livmodern är ju inte säkert, men jag vet inte hur sannolikheten ser ut där. Men ja du har förmodligen större risk/chans att få tvillingar eftersom du har det i släkten. Du har förmodligen ärvt "förmågan" att släppa två ägg utav din mamma. Sen gör du kanske inte det varje cykel :)

  • Anmu2

    Hej :) har gjort ett antal ivf:er ! Första försöker blev jag gravid men fick ett tidigt missfall i v 5 , en vecka senare fick jag kraftiga värkar i magen och fann ytterligare ett foster fast i ägg ledaren, fick akut opereras och de tog bort båda äggledarna ! Efter det 2 kemiska graviditeter och nu gravid igen v 6+3 såg vi ett underbart hjärta ticka , vecka 9+1 såg jag lite blod på pappret efter toabesök blev såklart jätteorolig men till våran förvåning 2 hjärtan slog , 2 äggtvillingar , båda mätte 9+2 och mådde jätte bra :) starka hjärtljud så nu hoppas jag att allt ska gå som det ska och få bli mamma till 2 mirakel i maj/juni 2017

  • safi85

    Men oj så roligt. Ett Mega grattis från oss och hoppas de.får bra.

    jag vill så gärna ha fler tvillingar o de är en sån fantastiskt känsla. Just nu är ja gravid med enäggs så önskar mig de igen. Eller som min mellersta son säger. Hoppas de blir 3 nästa gång Hahaha

  • LFF

    Din mans eventuella tvillinggener påverkar inte dig men väl eventuella döttrar som ni får.

    Tvåäggs är ärftligt så det finns absolut en risk/chans att du får fler tvillingpar. 

    Hur lång tid det är mellan tvillingar vid en vaginal förlossning varierar ju. Vissa har 10-15 minuter mellan sina medan andra har ett par timmar.

    Mina tvillingar är numera 3 år och där blev det en igångsättning som slutade med ett snitt.

    Grattis till tvillingarna! Är det era första barn? 

Svar på tråden Tvillingar bf Mars 2017