• Äldre 16 Nov 14:13
    2468 visningar
    4 svar
    4
    2468

    TREO i trimester tre

    Hej!
    Jag verkar ha begått ett sådant enormt misstag och jag är redan sjuk av ångest och dåligt samvete, så jag behöver verkligen inga elaka kommentarer om hur dum i huvudet jag är.. Söker bara lite stöd och råd och kanske andra som har erfarenheter att dela med sig av. Tack!
    Jag är gravid i vecka 32+2. Har under de senaste veckorna haft problem med trötthet och huvudvärk och fick tipset att prova Treo och fick samtidigt förklarat för mig att det skulle vara ok att använda så länge man inte befinner sig 
    precis i början av graviditeten.
    Har nu använt Treo flera gånger i veckan i ett antal veckor, eftersom det visat sig hjälpa mot huvudvärken. Men nu läste jag på bipacksedeln (det skulle jag naturligtvis ha gjort redan från början!!) att man avråder från att använda Treo även 
    under den tredje trimestern. Fortsatte att söka mer information på internet och fick reda på att:
    "Under den tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:
    Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension).
    Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.
    Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:
    Ökad blödningstid, beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.
    Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.
    Ovanstående medför att acetylsalicylsyra i doser högre än 100 mg/dag är kontraindicerat under den tredje trimestern 
    av graviditeten.
    (Hämtat från www.fass.se/LIF/product&nplId=19620201000029#pregnancy)
    "Prostaglandinsynteshämmare givna till en gravid kvinna kan inducera konstriktion alternativt slutning av ductus arteriosus
    hos fostret. Konstriktionseffekten på ductus arteriosus ör reversibel efter korttidstillförseln. Generellt rekommenderas
    monitorering med Echokardiografi för att bedöma om hjärtmissbildningar (Fallots tetrad, pulmonolisstenos med mera) där en
    ductusslutning skulle vara letal samt bedöma graden av ductuspåverkan.
    Dessutom har nyfödda barn ökad blödningsbenägenhet via nedsatt aggregationsförmåga om mödrarna behandlats med 
    prostaglandinsynteshämmare i slutet av graviditeten. Det är därför rimligt att använda prostaglandinsynteshämmare med 
    restriktivitet efter graviditetsvecka 26 eftersom tidig slutning av ductus arteriosus alternativt konstriktion kan leda 
    till shuntning via lungcirklulationen så att pulmonell hypertension kan utvecklas."
    (Hämtat från www.drugline.se/questions/sv/09496/:%22pregnancy%20trimester,%20third%22)
    Denna insikt framkallar nu såklart en ENORM ångest hos mig och jag vet inte vad jag kan göra (annat än att naturligtvis omedelbart sluta använda Treo!). Jag förstår inte fackspråket i texterna ovan fullt ut och har själv svårt att avgöra hur allvarligt detta kan vara och hur stor risken är att jag faktiskt skadat mitt barn. Bör jag uppsöka läkare för att undersöka hur barnets hjärta ser ut och även hur det står till med mängden fostervatten? Eller är det enda man kan göra att vänta till förlossning och "hoppas att ingen skada är skedd"? 
    Är rädd att förgås av oro, ångest och dåligt samvete..
    Är det någon där ute som vet något om detta, eller har egen erfarenhet?

    Så tacksam för svar <3
  • Svar på tråden TREO i trimester tre
  • Äldre 16 Nov 14:17
    #1

    Släpp det där bara, det finns många kan i det hela. Gjort är gjort. Skulle det hända nåt så kan ingen i världen påvisa att det beror på treon iallafall. Det kunde lika gärna hänt ändå.

  • Äldre 16 Nov 20:48
    #2

    Jag hade ringt bm direkt. Enstaka tablett hade jag inte oroat mig för men eftersom du verkar ha tagit flera hade jag inte släppt det. Vem hade rekommenderat dig att det var värst i början av graviditeten? Lycka till!

  • Äldre 16 Nov 21:09
    #3

    Tala med bm och var helt ärlig med omfattningen av din konsumtion. Det kanske behövs nån koll eller extra beredskap vid förlossningen. Tänk på att du inte heller kan ta Ipren, Naproxen, voltaren med flera.

  • Äldre 16 Nov 22:02
    #4

    Vet att det är svårt men försök att inte oroa dig. Prata med din bm så kan hon säkert lugna dig.

    Jag tror inte att det är någon fara alls. För 12 år sen när jag väntade min yngsta dotter så fick man ta Treo fram till tre mån innan (vilket jag gjorde ofta då det är det enda som funkar på mig) och nu ska man helst inte ta det ens om man planerar att bli gravid. Självklart är det säkerligen inte det bästa fostret eller mamman kan få i sig men dessa varningar gällande diverse saker känns ofta rätt så uppförstorade och har en tendens att tyvärr skrämma gravida ganska rejält.

Svar på tråden TREO i trimester tre