• Äldre 18 Nov 13:19
    7888 visningar
    23 svar
    23
    7888

    Playstation, wii eller xbox till 3:åring och 4:åring ?

    Hej. Vi överväger att köpa någon form av spelkonsoll till vår tre åring och fyraåring (4:åringen har autism) i julklapp.

    Osäkra på vilken som kan vara bäst då det var några år sedan jag själv spelade.


    Tips mottages tacksamt. -
  • Svar på tråden Playstation, wii eller xbox till 3:åring och 4:åring ?
  • Äldre 18 Nov 13:51
    #2
    Angel56 skrev 2016-11-18 13:26:52 följande:
    Wii röstar jag för.

    Finns mycket spel för barn till den konsolen.
    Hej och tack. Det var wii vi tänkte på först. Både så att barnen får röra sig lite även inne och när man gör något kul samt att jag har fått intrycket att det är lättast? Är Wii lite lättare att använda som förstakonsol tror du?
  • Äldre 19 Nov 11:25
    #6

    Oj. Tack för tipsen. Det är just motoriken som är svår för vår autistiske son så det var tur vi frågade här. Vi ändrar oss och skaffar en playstation istället. Tack

  • Äldre 25 Nov 12:50
    #8

    Hej igen. Nu har jag läst på lite om playstation och verkar ha ändrat mig lite igen. Är det inte bättre med ett playstation 3 så att man kan välja spel från både playstation 1,2 och 3 ? Playstation 4 verkar ju bara bökig och irriterande när man behöver vara uppkopplad och att den inte är bakåt kompatibel?

  • Äldre 25 Nov 16:53
    #10
    Aniiee skrev 2016-11-25 14:27:40 följande:
    Nja, alltså.... Både PS3 pch PS4 har 1 och 2-portar. De felsta är inte så där vansinnigt intressanta. PS4 har några PS3-portar. PS4 har inga uppkopplingskrav, annat än om du vill uppdatera den, se youtube/netflix/twitch/viaplay, ladda ner spel eller kringgrejer. Du behöver INTE vara uppkopplad om du inte vill. Detsamma gäller alla konsoller. Alla behöver kopplas upp för att uppdateras, köpa och ladda ner spel eller kringgrejer.

    Det som skulle vara bra med en PS3-a är att spelutbudet är lite större eftersom den funnits längre, och är billigare, men å andra sidan kommer inga nya spel dit, och supporten kommer fömodligen upphöra inom två år.. Men även PS3an måste kopplas upp och updateras..... om du vill. Både 3 och 4 funkar utan uppkoppling. 
    Jag pratade med min bror och han sa att ps5 kommer snart så då kommer det ju inte att komma så mycket ps4 spel ändå väl?

    Tänkte den bästa lösningen skulle vara att köpa ett ps3 som har fler spel för att se om just playstation är den mina barn kommer att föredra och sedan om de verkar gilla just ps så kan man ju köpa en ps5 som förhoppningsvis kan sela både ps4 och ps5 spel?
  • Sat 1 Jun 2019 00:52
    #17
    +2
    Magdalena03 skrev 2016-11-25 17:51:55 följande:

    Tycker att barnen är alldeles för små.

    Bygg lego, prata med dem eller ta dem till en lekpark.

    Läs böcker för dem, det utvecklar språket.


    Min son har autism. Vi pratar kring det han är intresserad av, dvs de spel han spelar. Lekparker och lekplatser är och har varit på under hela hans och syskonens uppväxt. Minst fyra dagar i veckan. Lego har vi lyckats få både vår son med autism och syskon intresserad av ungefär i samma veva som vi skaffade nintendo, xbox och Playstation (det blev förresten allihop) men vår autist är bara intresserad av legoset och inte så mycket kreativt lego.

    Dygnet har för övrigt många timmar. Ibland måste vi föräldrar få andrum också, speciellt på lov och långhelger. Föräldrar är också människor och har fysiska begränsningar. Att vi blir utbrända hjälper inte våra barn.

    Ett barn med autism har dessutom stor nytta av att spela tv-spel. De lär dem finmotorik, uthållighet, att lära sig hantera besvikelser, lär dem fortsätta kämpa för något, att inte ge upp osv. osv. 

    Det var först när han var vid sex år som han klarade av att sitta med för att läsa böcker, syskonet ville inte heller för att denne ville vara som storebror. 

    Inget är svart eller vitt. Även tv-spel kan vara interaktivt och ett socialt samspel vet du.

    Barnperspektiv vet du. Barn skall få en möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och intressen. 

    Ipad, plattor, datorer, mobiler, tv-spel osv. kan alla vara pedagogiska verktyg. Det handlar om föräldrarnas inställning och påhittighet. OCH, föräldrar är människor och inte robotar. Ifall man har väldigt krävande barn så måste man hitta någon form av sysselsättning de kan göra på egen hand så att föräldrarna kan få andrum. Umgås du aktivt och närvarande med dina barn varje minut när de är hemma? Upp till vilken ålder?
  • Sat 1 Jun 2019 00:53
    #18
    +1
    Aniiee skrev 2019-05-27 15:02:59 följande:
    Grattis till veckans trådlyft.
    Sömnlös inatt så jag loggade in
Svar på tråden Playstation, wii eller xbox till 3:åring och 4:åring ?