• Svensson9362

    Cykelhjälm - En grej (Kolla in detta!)

    Cykelhjälm - En grej

    Hej alla, jag gör ett tappert försök att få hjälmen till en grej år 2017. 
    Jag har precis själv skaffat en cykelhjälm och insåg när jag cyklade senast hur många unga vuxna (ca ~20 år) som cyklar utan hjälm (även nu under vintern).

    Jag skapade alltså en Facebookgrupp för detta ändamål och hoppas nu att folk skall gå med i den! Snälla stöd detta (oavsett om du är gammal eller ung) och gå med i min grupp (behöver mer medlemmar för att enklare kunna locka till mig nya medlemmar). Ni kan fast gå ur den sedan senare.

    www.facebook.com/groups/hjelmgrej/


    Cykelhjälm, varför använder man inte den?


    Nej, nu är det dags att ta tag i detta. Vi gör hjälm till en grej 2017. Vi börjar med att ge detta som ett nyårslöfte, vem är med?


    Sprid gärna gruppen till vänner ni vet att behöver en spark i baken för att de skall ta på sig hjälmen.


    Använder ni redan cykelhjälm, kom med ändå!

    www.facebook.com/groups/hjelmgrej/

    Hoppas detta är ett initiativ som gillas! 


  • Svar på tråden Cykelhjälm - En grej (Kolla in detta!)
  • Håkan på Öland

    Jag kör själv tung motorcykel och använder självklart godkänd MC-hjälm men när det gäller cykling så cyklar jag UTAN hjälm? Vaför? Jo, jag anser att hjälmarna som oftast är gjorda i något flummigt frigolitmaterial eller likvärdigt material är i så bedrövligt material. Skulle man flyga av cykeln och fara med huvudet rakt ner i asfalten så skulle inte cykelhjälmen göra mycket nytta.

    Egentligen är det väldigt märkligt att hjälmarna för både MC-åkare och mopedister håller så hög kvalitet och som dessutom skyddar även nacken när cykelhjälmarna håller så extremt låg kvalitet. 


    Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
  • Rabarbapuppa
    Håkan på Öland skrev 2016-11-26 08:35:25 följande:

    Jag kör själv tung motorcykel och använder självklart godkänd MC-hjälm men när det gäller cykling så cyklar jag UTAN hjälm? Vaför? Jo, jag anser att hjälmarna som oftast är gjorda i något flummigt frigolitmaterial eller likvärdigt material är i så bedrövligt material. Skulle man flyga av cykeln och fara med huvudet rakt ner i asfalten så skulle inte cykelhjälmen göra mycket nytta.

    Egentligen är det väldigt märkligt att hjälmarna för både MC-åkare och mopedister håller så hög kvalitet och som dessutom skyddar även nacken när cykelhjälmarna håller så extremt låg kvalitet. 


    Geezus... vilken sten på Öland har du sovit under?
    Cykelhjälmens konstruktion är ju gjord för att den ska vara lätt och smidig och fungera vid en fysisk aktivitet som cykling. Hur tror du en större variant skulle funka när svetten börjar lacka i uppförsbackarna? Dessutom verkar du ha missat att cykelhjälmen är till för att förhoppningsvis MINSKA skador om man går omkull. På en MC i 110 blås kan det innebära döden att åka av om huvudet får en träff, där kan MC-hjälmen rädda livet - därav dess konstruktion. En cykelhjälm (cykling = lägre hastighet) är ett sätt att minska risken för större skador. Inte en livräddare som bilbälte, skinnställ, MC-hjälm.


    Det finns idag synnerligen avancerade och raffinerade cykelhjälmar och det ligger hyfsad mängd forskning och tekniskt kunnande och "tänk" bakom tilverkningen av dessa. Det är alltså inte bara "flummig frigolit". Även de enklare kan vara riktigt bra för att minska sårskador i huvudet när man går omkull, i låg fart. 

    Jag kör själv mountainbike, landsvägscykel, BMX och åker skateboard. Hjälm för respektive aktivitet är alltid inblandad i dessa aktiviteter, och jag kan berätta att jag har räddat skallen ett FLERTAL gånger p.g.a. detta. Gick omkull på en grusfläck på en cykelbana i 5-10 km/h, hjälmen fick jag kassera efteråt, men huvudet klarade sig. Det hade inte ditt gjort i samma läge. 


    Du gör självklart precis som du vill, cyeklhjälm eller inte, men du har gravt skev uppfattning om cykelhjälmens funktion och syfte, 

    /Puppa


     


     

  • Håkan på Öland
    Rabarbapuppa skrev 2016-11-29 09:13:52 följande:

    Geezus... vilken sten på Öland har du sovit under?
    Cykelhjälmens konstruktion är ju gjord för att den ska vara lätt och smidig och fungera vid en fysisk aktivitet som cykling. Hur tror du en större variant skulle funka när svetten börjar lacka i uppförsbackarna? Dessutom verkar du ha missat att cykelhjälmen är till för att förhoppningsvis MINSKA skador om man går omkull. På en MC i 110 blås kan det innebära döden att åka av om huvudet får en träff, där kan MC-hjälmen rädda livet - därav dess konstruktion. En cykelhjälm (cykling = lägre hastighet) är ett sätt att minska risken för större skador. Inte en livräddare som bilbälte, skinnställ, MC-hjälm.


    Det finns idag synnerligen avancerade och raffinerade cykelhjälmar och det ligger hyfsad mängd forskning och tekniskt kunnande och "tänk" bakom tilverkningen av dessa. Det är alltså inte bara "flummig frigolit". Även de enklare kan vara riktigt bra för att minska sårskador i huvudet när man går omkull, i låg fart. 

    Jag kör själv mountainbike, landsvägscykel, BMX och åker skateboard. Hjälm för respektive aktivitet är alltid inblandad i dessa aktiviteter, och jag kan berätta att jag har räddat skallen ett FLERTAL gånger p.g.a. detta. Gick omkull på en grusfläck på en cykelbana i 5-10 km/h, hjälmen fick jag kassera efteråt, men huvudet klarade sig. Det hade inte ditt gjort i samma läge. 


    Du gör självklart precis som du vill, cyeklhjälm eller inte, men du har gravt skev uppfattning om cykelhjälmens funktion och syfte, 

    /Puppa


     


     


    Nej, under någon sten har jag knappast sovit. Är nog mer ute på vägarna och cyklar MTB och åker tung motorcykel än vad jag ligger i sängen och sover.

    Trampar nog några hundra mil varje säsong på med MERIDA i 25K kronor klassen och har väl dessvärre även varit med om några olyckor under årens lopp. Allt ifrån brutna nyckelben till revbensfrakturer och brutna armar men hitintills inga skallskador.

    Men jag vet att det tagits fram en ny cykelhjälm som presenterades på MTB-mässan i Italien i våras som revolutionerade världen som världens bästa cykelhjälm och som knockade alla andra hjälmar. Får väl leta upp en sådan...
    Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
  • straw2008
    Håkan på Öland skrev 2016-11-26 08:35:25 följande:

    Jag kör själv tung motorcykel och använder självklart godkänd MC-hjälm men när det gäller cykling så cyklar jag UTAN hjälm? Vaför? Jo, jag anser att hjälmarna som oftast är gjorda i något flummigt frigolitmaterial eller likvärdigt material är i så bedrövligt material. Skulle man flyga av cykeln och fara med huvudet rakt ner i asfalten så skulle inte cykelhjälmen göra mycket nytta.

    Egentligen är det väldigt märkligt att hjälmarna för både MC-åkare och mopedister håller så hög kvalitet och som dessutom skyddar även nacken när cykelhjälmarna håller så extremt låg kvalitet. 


    Cykla med din mc hjälm då ? 
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Cykelhjälm - En grej (Kolla in detta!)