• Tilia1900

    Jag vill banta och min sambo vill äta glass

    Jag har gått upp i vikt dom senaste åren och vill bli av med dom. Min sambo säger att jag har blivit tjock och går ständigt och drar och rycker i bilringarna.

    Jag vill gå ner i vikt men vet inte vart jag ska börja.

    Hemma hos mig och min sambo är det jag som sköter hushållet, lagar mat och passar upp på honom. Tyvärr så är jag inte så bra på att laga mat och min sambo är inte speciellt hjälpsam till nya ideér heller. Han frågar vad jag ska laga för mat och när jag säger vad jag hade tänkt laga så rynkar han på näsan och säger "gör så och så istället" Han har inget tålamod att vänta på att maten ska bli klar, han är ju hungrig nu på en gång, om 1 timme har han ju typ hunnit dött -_-'
    Då blir det ofta att jag lagar samma mat eller köper färdigmat.

    Hur lagar man mat till 1 person medans den andra ska banta och vill äta något helt annat?

    Efter maten så plockar sambon ut glasspaketet ur frysen och då är det kört. Jag säger till honom att jag inte vill ha men han är så van vid att vi alltid ska sitta och äta tillsammans så han tjatar tills jag ger upp.

    Jag blir galen!
    Ena stund säger han att jag är tjock som fan och måste banta och i nästa stund så tjatar han att jag ska äta glass med honom för att han inte vill äta själv.
    (OBS! Han har själv gått upp rejält i vikt men verkar tro att bara jag börjar och visar att de går så kommer han efter)

  • Svar på tråden Jag vill banta och min sambo vill äta glass
  • Guardiaaan

    fy vilken hemsk sambo.. stackare hur kan du tillåta ett sådant beteende ifrån honom? vi lever ju inte på 1940-talet längre!

  • Carambolan

    Angående mat: ni kanske kan prenumerera på en matkasse med hälsoprofil? Då behöver du aldrig fundera på vad ni ska laga, det är bara att följa dagens instruktioner. Lite dyrare än att köpa samma mat själv men betydligt billigare och nyttigare än att falla tillbaka på hämtmat stup i kvarten.

  • hallontryffel

    Finner du dig i att han drar och rycker i dina bilringar? Om du inte tycker att det känns kul, vad säger han när du konfronterar honom om det?

    Om han också gått upp i vikt är mitt förslag att ni gemensamt lägger upp en plan för viktminskning. Kanske, som Carambolan skrev, beställa matkasse, eller gå med i Viktväktarna eller så. Om ni stöttar varandra blir det enklare!

  • Tilia1900

    Matkassen är en bra ide. Tack

    Han säger bara "bli smal så slutar jag"   -_-'

  • Guardiaaan
    Tilia1900 skrev 2016-11-19 12:05:00 följande:

    Matkassen är en bra ide. Tack

    Han säger bara "bli smal så slutar jag"   -_-'


    då hade jag sagt, "-slutar du inte, drar jag!" fyfan vilken hemsk människa. SPECIELLT när han själv lagt på sig!
  • viseversa

    Ts kan du itne dra lite i hans bilringar och fråga vad han tänkte laga för mat. Och sen sätta dig i soffan och domptera vad han ska göra. 

  • Monchichier

    Jag skulle börja med att fråga mig själv vad det är som egentligen gör att jag vill gå ner i vikt. Är det för att jag känner att jag inte orkar lika mycket som förut, har ondare i kroppen än förut etc. Är det för att jag själv vill, eller för att någon/något annat säger att jag vill?

    Sedan skulle jag fråga mig själv om jag är lycklig i ett förhållande där min vuxna partner beter sig väldigt omoget och som så uppenbart behöver en uppassande "mamma".

    Där skulle jag börja om jag var du TS.

Svar på tråden Jag vill banta och min sambo vill äta glass