• FrozenGarden

    Orolig över relationen efter förlossningen

    Jag och min sambo väntar vårt första gemensamma barn. Första barnet för mig och andra för honom (han har en son på 9år sen tidigare). Jag ska föda i februari och har fått massor av tankar kring vår relation nu. Vi har det väldigt bra ihop men är vana vid att vara själva. Hans son är bara här varannan helg. Tänker att vi kanske glider ifrån varandra, blir irriterade på varandra och inte får någon tid för varandra. Ingen tid att bara va, inget sex och inte alls samma dynamik mellan oss. Hört att många går isär efter att de fått barn. Vill inte att det ska hända oss :/

  • Svar på tråden Orolig över relationen efter förlossningen
  • Anonym (Barn)

    Så blir det nog oftast efter man fått barn men det betyder inte att man behöver gå isär.
    Har man ett socialt skyddsnät runt sig som kan avlasta är det en klar fördel.

  • Anonym (Mdnddn)

    Det där är jätte inviduellt. Om tiden för varandra och sex finns beror ju lite på vad för bebis ni får.

    Jag själv fick en dotter i juni och hon har sovit hela nätterna ända från start 19-07, så vi får ju massor med tid tillsammans på kvällen.

    Det viktiga i såna här lägen är att ni kan kommunicera. Våga säga vad man vill och önskar och jättebra om ni har någon som kanske kan ta bebisen ett par timmar ibland så ni kan gör något själva.

  • Carambolan

    Jag tror att det beror på vilka förväntningar man har. Väntar ni er att fortsätta ha sex fyra gånger i veckan, kunna vara pigga och utvilade jämt, ha ett skinande rent hem och lika mycket tid att utöva egna intressen som innan...? Ja, då är risken stor att ni går isär. Många i min bekantskapskrets verkar ha väntat sig att livet ska fortsätta som vanligt men med ett gulligt skrattande barn som grädde på moset.

    Tar ni däremot småbarnstiden för vad den är, och gör det tillsammans på lika villkor, så behöver det absolut inte bli någon stor förändring i er relation. Prata mycket, dela på föräldraledigheten och våga gå med på att sexet kan få vara halvdåligt ibland så kommer det att ordna sig :)

  • Anonym (F)

    Det klart att livet blir annorlunda. Men det behöver inte vara något negativt. Det kommer få en helt ny innebörd. Inser ni bara det kommer ni nog klara det som är jobbigt och svårt på ett bra sätt. Att tro att livet ska fortsätta som vanligt är rätt naivt.

  • Guldgruvor

    Se till att barnet är ert gemensamma från första start. Ta ledigt tillsammans i början. Dela lika på föräldraledigheten. Stäm av med varandra hela tiden hur det känns. Gör det redan nu. Förbered inför barnets ankomst tillsammans.

    Barn tar tid från relationen. Men barn är också föräldrarnas största gemensamma "hobby" och kan binda dem samman ännu tightare.

    Be om hjälp från familj och vänner om det blir jobbigt.

    Prata med varandra nu om era förväntningar och farhågor. Hur förändras familjedynamiken med storebror när ni får ett gemensamt barn? Hur vill ni uppfostra ert barn? Hur uppfostras storebror? Prata, prata, prata!

    Ju fler barn man har desto mer blir hemmet som en arbetsplats med uppgifter som måste utföras. Se till att jobbet flyter på bra, att ni är överens om hur jobbet ska fördelas. Stäm av med varandra ofta om arbetsfördelningen känns ok. Då blir det mer tid och ork kvar till relationerna.

Svar på tråden Orolig över relationen efter förlossningen