• Äldre 20 Nov 12:58
    3890 visningar
    12 svar
    12
    3890

    magsjuka?

    Hej!

    Mitt barn ska komma till mig imorgon (bytesdag varannan veckas förälder) och nu har hens lillebror i den familjen fått magsjuka.

    Frågan är då om det är helt fel av mig att tycka att hen kan vara kvar några dagar till hos sin andra förälder så att inte hen kommer med magsjuka till oss!?

    Vi har en familjemedlem i vår familj som har diabetes så en magsjuka kan innebära stora risker..

    Man kan väl göra det man kan för att förhindra att smittan sprids eller?
    Sedan kan man ju bli sjuk på jobbet eller av bekanta men sånt vet man ju inte..

    Nu är det en konstaterad magsjuka och den andre föräldern knorrar att hen ska vara kvar..

    Jag är bara rädd för vad som kan hända..

    Är det så stor uppoffring av den andre föräldern som får fler dagar med barnet?

    Jag gör det inte för att det är så himla kul..

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden magsjuka?
  • Äldre 20 Nov 13:40
    #1

    Självklart ska barnet vara kvar om ni har en med diabetes i familjen.

  • modsey
    Äldre 20 Nov 16:34
    #2

    Svårt att säga. Kan den andre föräldern redan planerat in ? Det bästa vore såklart att hålla dem där men samtidigt förstår jag om det blir svårt för den föräkder. Hur samarbetet är i vanliga fall blir nog avgörande kanske hur man gör.

  • Äldre 20 Nov 16:40
    #3

    Vi har ett hyfsat bra samarbete.. nu gäller det ett barn och hen kommer (om hen är frisk) gå på skolan på dagarna..

    Som sagt, det finns en ganska bra anledning till att göra så här..

    Jag hade hen på "fel" vecka när de var sjuka och vi skulle utomlands.. då var det bättre att hen var kvar hos oss än att riskera att vara sjuk när vi skulle resa..

    Det kanske inte passar den andre föräldern men ibland får man väl planera om..det har jag fått göra också.

  • modsey
    Äldre 20 Nov 16:56
    #4
    Pojkmamma01 skrev 2016-11-20 16:40:02 följande:

    Vi har ett hyfsat bra samarbete.. nu gäller det ett barn och hen kommer (om hen är frisk) gå på skolan på dagarna..

    Som sagt, det finns en ganska bra anledning till att göra så här..

    Jag hade hen på "fel" vecka när de var sjuka och vi skulle utomlands.. då var det bättre att hen var kvar hos oss än att riskera att vara sjuk när vi skulle resa..

    Det kanske inte passar den andre föräldern men ibland får man väl planera om..det har jag fått göra också.


    Om man kan ja. Men som den andre föräldern kan man inte förutsätta eller kräva det ändå.

    Man ansvarar i huvudsak för sin vecka. Men om det går att byta o så är det såklart bra.
  • Äldre 20 Nov 16:58
    #5

    Jag hade sagt att barnet får vara kvar. Mest av erfarenhet.

    Min tös kom hit. Då hade hon spytt kvällen innan. Pappan trodde hon ätit något bara. Jovisst. På kvällen sen spydde hon igen, strax efter började lillasyster som bara var några månader gammal. Sen började jag. Hela natten.

    Ta inga risker!!


    V 130923 | M 151025 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Äldre 20 Nov 16:59
    #6

    Barn ska inte åka när de är sjuka. Ärbdet syskon som är sjuka är det normalt inga problem, men magsjuka är undantaget!


    V 130923 | M 151025 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Äldre 20 Nov 17:01
    #7

    Nu har vi en familjemedlem som har diabetes..

    Då tycker jag att man får kräva lite mer..
    Jag vill avvakta en dag eller två.. det handlar inte om flera veckor..

  • modsey
    Äldre 20 Nov 17:05
    #8
    Pojkmamma01 skrev 2016-11-20 17:01:57 följande:

    Nu har vi en familjemedlem som har diabetes..

    Då tycker jag att man får kräva lite mer..

    Jag vill avvakta en dag eller två.. det handlar inte om flera veckor..


    Fast din utgångspunkt är nog inte att du har rätt till att kräva. Du kan önska och vädja ja men inte kräva ändå.

    Ska man göra något är det kanske det diabetessjuka barnet o andre föräldern som får bo borta några dagar om den andre föräldern inte kan.
  • Äldre 20 Nov 17:12
    #9

    Fast det måste väl vara enklare att ett barn är kvar i sitt hem där hen redan är än att tre st måste lämna vårt hem??

  • modsey
    Äldre 20 Nov 17:19
    #10
    Pojkmamma01 skrev 2016-11-20 17:12:22 följande:

    Fast det måste väl vara enklare att ett barn är kvar i sitt hem där hen redan är än att tre st måste lämna vårt hem??


    För er ja. Men inte självklart för den andre föräldern
  • Äldre 20 Nov 17:37
    #11
    modsey skrev 2016-11-20 17:19:53 följande:
    För er ja. Men inte självklart för den andre föräldern
    Ok.. så du tycker att min sambo som har diabetes ska ta vårt gemensamma barn som har hög feber och hosta, packa väskor och lämna hemmet för att bo hos någon annan bara för att föräldern i det hem där magsjukan finns inte ska behöva göra några "uppoffringar"..??dvs ha kvar det barn vi delar en dag eller två..
  • modsey
    Äldre 20 Nov 17:42
    #12
    Pojkmamma01 skrev 2016-11-20 17:37:10 följande:

    Ok.. så du tycker att min sambo som har diabetes ska ta vårt gemensamma barn som har hög feber och hosta, packa väskor och lämna hemmet för att bo hos någon annan bara för att föräldern i det hem där magsjukan finns inte ska behöva göra några "uppoffringar"..??dvs ha kvar det barn vi delar en dag eller två..


    Jag säger inte att det är det optimala bara att det problemet ändå är ert att lösa ochef inget ni kan kräva av ditt ex.

    Vore jag er om de sa nej skulle sambon bo borta några dagar om ni inte kan hålla er lite isolerade i ert eget hus.

    Självklart är det bästa om barnet kan vara kvar. Men åter det är ju inget ni kan kräva !
Svar på tråden magsjuka?