• Äldre 22 Nov 17:00
    11851 visningar
    69 svar
    69
    11851

    Vi kommer inte överens!

    Jag behöver er åsikt.
    Jag & min sambo väntar barn. Vi är inte gifta så vi har olika efternamn. Bebis i magen beräknas komma när som & vi har sedan länge bestämt att han/hon kommer att få mitt efternamn.
    Nu plötsligt är det jätteviktigt för min sambo att barnet får hans efternamn?! Han vill antingen att vi använder bådas efternamn, eller bara hans.
    Jag är ledsen men jag VÄGRAR!! Jag vill absolut inte att mitt barn skall dras med två efternamn (sorry ni som har det) men jag tycker bara att det verkar bökigt. Han/hon skall ha mitt efternamn. Punkt.
    Jag är förfan gravid i 9 månader då kan jag väl få sätta mitt efternamn på barnet?

    Hjälp mig. Tänker jag helt fel? Är jag egoistisk mot min sambo? Hur har ni gjort ni som kanske inte varit överens?

  • Svar på tråden Vi kommer inte överens!
  • Äldre 24 Nov 16:31
    #51
    Turandot skrev 2016-11-24 16:21:08 följande:

    Hur menar du då? Jag tycker snarare att det är nu det blir en massa konflikter och bråk, om saker som det inte behövde bråkas om för bara några decennier sedan. För att det var självklart hur det skulle vara.

    Jag behöll min exmans namn när jag skilde mig, för jag tycker att det är fortsatt viktigt att vi båda två heter samma efternamn som barnen. Dels för själva känslan, och dels för att det underlättar praktiskt i alla möjliga sammanhang att det är uppenbart att vi två är de biologiska föräldrarna till barnen båda två. Kan ju ha betydelse t.ex. i kontakter med skolan, vården, på resor...

    Jag vet t.o.m. en man som skulle resa med sin tonårsdotter, som inte fick komma ombord på ett kryssningsfartyg i någon medelhavshamn, för att de hade olika efternamn. Rederiet hade nämligen som policy att inte låta män resa med underåriga älskarinnor, och hade fadern och dottern då olika efternamn så måste de ha med sig verifierade papper på släktskapet i stället. 


    Då är det ju bara för pedofiler att hitta en barn med samma efternamn med dom reglerna, eller med fejkat id. Ganska enkelt och absolut inget säkert sätt. Är ju inte precis ovanlig idag att föräldrar och barn har olika efternamn.
  • Turand­ot
    Äldre 24 Nov 16:33
    #52
    Emerencia skrev 2016-11-24 16:31:29 följande:
    Då är det ju bara för pedofiler att hitta en barn med samma efternamn med dom reglerna, eller med fejkat id. Ganska enkelt och absolut inget säkert sätt. Är ju inte precis ovanlig idag att föräldrar och barn har olika efternamn.
    Detta blir dock lite - eller ganska mycket - svårare för dom. Vet du själv hur du skulle få tag i ett fejkat Id..?
  • Turand­ot
    Äldre 24 Nov 16:37
    #53
    Emerencia skrev 2016-11-24 16:31:29 följande:
    Då är det ju bara för pedofiler att hitta en barn med samma efternamn med dom reglerna, eller med fejkat id. Ganska enkelt och absolut inget säkert sätt. Är ju inte precis ovanlig idag att föräldrar och barn har olika efternamn.
    Läste på Royal Carribeans sida nu:

    Additionally, when a child does not share the same surname as their custodial parent/legal guardian, Royal Caribbean International requires that the custodial parent/legal guardian produce legal documented evidence that the child is in their primary care; this includes, but is not limited to: birth, marriage, divorce, adoption certificates, local government authority, as appropriate. 
    These measures are in place to protect children and to ensure no child is taken on board a Royal Caribbean International vessel without the knowledge and consent of their custodial parent/legal guardian.  We want you to have a happy and healthy cruise holiday experience with us and this is just one of the ways we ensure this is possible. 
      
  • Äldre 24 Nov 16:49
    #54
    Turandot skrev 2016-11-24 16:33:31 följande:

    Detta blir dock lite - eller ganska mycket - svårare för dom. Vet du själv hur du skulle få tag i ett fejkat Id..?


    En pedofil är tillräckligt sjuk och har säker kontakter i den undre världen. Misstänker att personen är bra på datorer för att få tag på de hen vill titta på. Personen måste ge sig in på the dark webb som är olagligt. Då hackar man nätet på något sätt så att det inte visar ip eller något annat. Lyckas man komma in the dark webb är det bara att söka efter fejkat id.

    Är man rädd för pedofiler ska alla visa riktiga papper (som också kan fejkas).
  • Turand­ot
    Äldre 24 Nov 16:57
    #55
    Emerencia skrev 2016-11-24 16:49:24 följande:
    En pedofil är tillräckligt sjuk och har säker kontakter i den undre världen. Misstänker att personen är bra på datorer för att få tag på de hen vill titta på. Personen måste ge sig in på the dark webb som är olagligt. Då hackar man nätet på något sätt så att det inte visar ip eller något annat. Lyckas man komma in the dark webb är det bara att söka efter fejkat id.

    Är man rädd för pedofiler ska alla visa riktiga papper (som också kan fejkas).
    Jaha, men nu verkar kryssningsrederierna ha dom reglerna i alla fall. Vilket kan göra, att föräldern och hans/hennes barn missar den där kryssningen, som föräldern kanske betalat 100 000 kr för och sparat till i flera år... Och ännu värre situationer kan också uppstå utomlands - i kontakter med vården t.ex. om barnet blir sjukt eller råkar ut för en olyckshändelse. Och så litar inte läkarna på att föräldern är juridisk vårdnadshavare, när han eller hon inte heter samma som barnet. Eller i kontakten med polisen, socialen i andra länder... Kan få vilka konsekvenser som helst. 
  • Äldre 24 Nov 17:37
    #56
    Turandot skrev 2016-11-24 16:57:50 följande:

    Jaha, men nu verkar kryssningsrederierna ha dom reglerna i alla fall. Vilket kan göra, att föräldern och hans/hennes barn missar den där kryssningen, som föräldern kanske betalat 100 000 kr för och sparat till i flera år... Och ännu värre situationer kan också uppstå utomlands - i kontakter med vården t.ex. om barnet blir sjukt eller råkar ut för en olyckshändelse. Och så litar inte läkarna på att föräldern är juridisk vårdnadshavare, när han eller hon inte heter samma som barnet. Eller i kontakten med polisen, socialen i andra länder... Kan få vilka konsekvenser som helst. 


    Fast det är fortfarande korkat. Det finns inga garantier genom att bara kolla om efternamnet stämmer. Dom kan ha vilka regler som helst men det tar inte bort fakta att det är ett osäkert kontrollsystem. Säkert system är att alla som har underåriga med sig måste visa rätt sort papper som intygar föräldraskapet.

    Oavsett är det inte tillräcklig anledning i mitt tycke att ha samma efternamn som manen och barnen pga sittuationer som du nämnt ovan. Argumentet påminner mig om en person som tyckte det skulle vara bra att gå med EU för att få euro i Sverige för det är så krångligt att växla vid resor.
  • LizKa
    Äldre 24 Nov 17:40
    #57
    nevermind skrev 2016-11-24 05:29:47 följande:
    Men vadå tänkt till?? Var har han för argument? För att han är maaaan säkert... Usch.

    Jag har ett efternamn som inte är så supersnyggt och inte helt ovanligt, men om jag och sambon skulle få barn så är det mitt namn som gäller. Det finns inga alternativ för mig. Då lägger jag mig mycket hellre i förnamnsdiskussionen. Anledningen till att jag är omöjlig är för att vi är vansinnigt tajta i min familj, har lite temperament och är halvgalna. Vi är "vi Ahlgrenare". <3

    Sambons namn är kanske finare men han umgås knappt med sin familj så namnet har inget känslomässigt värde. Inte lika mycket som mitt.

    När vi gifter oss byter ingen namn. Om inte han vill ta mitt då...
    En utflyttad Ahlgren från Gotland, nu funderar jag...
  • Turand­ot
    Äldre 24 Nov 17:49
    #58
    Emerencia skrev 2016-11-24 17:37:33 följande:
    Fast det är fortfarande korkat. Det finns inga garantier genom att bara kolla om efternamnet stämmer. Dom kan ha vilka regler som helst men det tar inte bort fakta att det är ett osäkert kontrollsystem. Säkert system är att alla som har underåriga med sig måste visa rätt sort papper som intygar föräldraskapet.

    Oavsett är det inte tillräcklig anledning i mitt tycke att ha samma efternamn som manen och barnen pga sittuationer som du nämnt ovan. Argumentet påminner mig om en person som tyckte det skulle vara bra att gå med EU för att få euro i Sverige för det är så krångligt att växla vid resor.
    Nä, man kan ju hålla sig hemma tills barnen blir myndiga också. Inget fel på att semestra i Nässjö!
  • Äldre 24 Nov 17:50
    #59

    Vi tog min mans efternamn och jag fick välja förnamn.

  • Äldre 24 Nov 19:02
    #60

    Ja, du är egoistisk och oresonlig. Vill du att ungen absolut ska ha ditt namn så får du likt din pojkvän kompromissa och ge det bådas efternamn.

    Du har inte mer rätt att döpa barnet än han har, så den attityden kan du lägga ned direkt.

  • Äldre 24 Nov 19:41
    #61
    Zazou skrev 2016-11-24 13:10:56 följande:

    För att röra om lite mer i grytan.. Jag är i samma sits som dig ts men börjar förlika mig med tanken med båda efternamnen. Men nu diskuterar vi istället vilket efternamn som ska vara mellannamn och vilket som ska vara efternamn. Hur fasen ska man tänka?

    När man presenterar barnet, fyller i blanketter osv. Finns det då en "risk" att man bara använder ett namn av lathet? Och isåfall vilket? Har inte så många i min bekantskap med två efternamn så vet inte hur det funkar i praktiken..


    Ja det lutar väl åt att det blir bådas efternamn här med antar jag...
    Så jag undrar precis som dig! I vilken ordning ska man sätta efternamnen?
    Används bara ett av namnen ibland? Och vilket av dom isåfall?
    Någon med två efternamn som kan svara?
  • Äldre 24 Nov 20:47
    #62
    Balderina skrev 2016-11-24 19:41:35 följande:

    Ja det lutar väl åt att det blir bådas efternamn här med antar jag...

    Så jag undrar precis som dig! I vilken ordning ska man sätta efternamnen?

    Används bara ett av namnen ibland? Och vilket av dom isåfall?

    Någon med två efternamn som kan svara?


    Sonen har 2 namn ett efternamn och ett mellan namn.. Oftast används mest efternamnet (mitt namn) men ibland används båda
  • Äldre 24 Nov 22:43
    #63
    micromat skrev 2016-11-24 20:47:40 följande:
    Sonen har 2 namn ett efternamn och ett mellan namn.. Oftast används mest efternamnet (mitt namn) men ibland används båda
    Har ni två förnamn också eller bara ett?
    Känns som att det blir en väldans massa namn :D
    Exempel: Anders Karl Svensson Karlsson.
    Har ni gjort så?:)
  • Turand­ot
    Äldre 25 Nov 07:14
    #64
    Balderina skrev 2016-11-24 22:43:30 följande:
    Har ni två förnamn också eller bara ett?
    Känns som att det blir en väldans massa namn :D
    Exempel: Anders Karl Svensson Karlsson.
    Har ni gjort så?:)
    Nåja, många barn (de flesta jag vet) har TRE förnamn idag. Så så många namn blir det inte, om barnet bara ska ha två förnamn.
    Balderina skrev 2016-11-24 19:41:35 följande:
    Ja det lutar väl åt att det blir bådas efternamn här med antar jag...
    Så jag undrar precis som dig! I vilken ordning ska man sätta efternamnen?
    Används bara ett av namnen ibland? Och vilket av dom isåfall?
    Någon med två efternamn som kan svara?
    Det efternamn som står sist blir ju det officiella efternamnet, så det används mest i min erfarenhet. Nu tänker jag dock på gifta kvinnor som har två efternamn p.g.a. de sparat sitt flicknamn som mellannamn - jag känner nog ingen som har två efternamn sedan barndomen. (I så fall är det dubbelnamn med bindestreck som är gamla släktnamn, alltså alla i släkten heter så - typ William-Olsson).

    Fast tänk på en annan sak: man får bara ha två efternamn, så om det är en flicka ni får så måste hon välja bort minst ett av era efternamn den dag hon gifter sig. (Om hon vill ta makens namn.) Då lämnar ni beslutet till henne, och det kan bli jobbigt eftersom hon kan uppleva det som att hon sviker den vars efternamn hon väljer bort.  
  • Äldre 25 Nov 17:01
    #65
    Balderina skrev 2016-11-24 19:41:35 följande:
    Ja det lutar väl åt att det blir bådas efternamn här med antar jag...
    Så jag undrar precis som dig! I vilken ordning ska man sätta efternamnen?
    Används bara ett av namnen ibland? Och vilket av dom isåfall?
    Någon med två efternamn som kan svara?
    En del papper kommer med båda namnen och en del med enbart det officiella efternamnet.
    I skolan står de dock på mellannamnet så mina barn kom högre upp på klasslistan än om de skulle stått på efternamnet.

    Vi valde att ha i den ordningen som det lät bäst. I vårt fall blev det därför mitt efternamn som mellannamn och hans som efternamn.
    Nu funderar jag på om jag ska omvandla alla tre barnens namn så att de när den nya namnlagen kommer till sommaren ska få dubbelefternamn istället.
  • Äldre 27 Nov 11:16
    #66
    Småtokig skrev 2016-11-25 17:01:29 följande:
    En del papper kommer med båda namnen och en del med enbart det officiella efternamnet.
    I skolan står de dock på mellannamnet så mina barn kom högre upp på klasslistan än om de skulle stått på efternamnet.

    Vi valde att ha i den ordningen som det lät bäst. I vårt fall blev det därför mitt efternamn som mellannamn och hans som efternamn.
    Nu funderar jag på om jag ska omvandla alla tre barnens namn så att de när den nya namnlagen kommer till sommaren ska få dubbelefternamn istället.
    Vad är det för ny namnlag?
  • Äldre 27 Nov 11:24
    #67
    Turandot skrev 2016-11-25 07:14:30 följande:
    Nåja, många barn (de flesta jag vet) har TRE förnamn idag. Så så många namn blir det inte, om barnet bara ska ha två förnamn.
    Balderina skrev 2016-11-24 19:41:35 följande:Ja det lutar väl åt att det blir bådas efternamn här med antar jag...
    Så jag undrar precis som dig! I vilken ordning ska man sätta efternamnen?
    Används bara ett av namnen ibland? Och vilket av dom isåfall?
    Någon med två efternamn som kan svara?
    Det efternamn som står sist blir ju det officiella efternamnet, så det används mest i min erfarenhet. Nu tänker jag dock på gifta kvinnor som har två efternamn p.g.a. de sparat sitt flicknamn som mellannamn - jag känner nog ingen som har två efternamn sedan barndomen. (I så fall är det dubbelnamn med bindestreck som är gamla släktnamn, alltså alla i släkten heter så - typ William-Olsson).

    Fast tänk på en annan sak: man får bara ha två efternamn, så om det är en flicka ni får så måste hon välja bort minst ett av era efternamn den dag hon gifter sig. (Om hon vill ta makens namn.) Då lämnar ni beslutet till henne, och det kan bli jobbigt eftersom hon kan uppleva det som att hon sviker den vars efternamn hon väljer bort.  
    Nej det är väl sant förstås. Och det är ju egentligen inte ofta som man uppger alla sina namn...

    Fast det spelar väl ingen roll om det är en flicka eller en pojke? Om vi säger att det är en tjej & att hon vill gifta sig så betyder det ju inte att hon måste ta mannens efternamn. Så vart det förr i tiden, men inte nu:)
    Om jag gifter mig så kommer jag inte att ta min mans efternamn, och jag är kvinna:)

    Om vi tar beslutet att ge barnet bådas efternamn så har hen helt fritt val att efter 18-års ålder välja om hen vill ha båda eller bara ett av namnen kvar. Jag skulle aldrig lägga mig i det eller ge några skuldkänslor.
    Men tills dess vill jag gärna bestämma, & då helst med bara mitt efternamn ;)
  • Äldre 27 Nov 21:09
    #68

    Hej!

    Jag håller helt med dig, tycker lika. Jag och min sambo är inte gifta, men jag är den som varit gravid och mått uselt då, plus jobbig förlossning. Så jag sa att barnen får mitt efternamn, punkt. Vi har båda annorlunda efternamn, men hans är inge fint, risk för mobbning(han blev retad för det), och absolut nej till dubbelnamn. Gifter vi oss någongång tar vi ett nytt namn som båda gillar.

    Kompromissen jag gjorde var att ett mellannamn fick vara efter honom på barnet,( han har 2 mellannamn) i feminin form om det varit en flicka så klart.

    Stå på dig

  • Äldre 28 Nov 21:34
    #69
    Balderina skrev 2016-11-27 11:16:19 följande:
    Vad är det för ny namnlag?
    www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/06/en-ny-lag-om-personnamn/
Svar på tråden Vi kommer inte överens!