• Linutis

    Bvc misstänker downsyndrom på min 3månbebis

    Som översta står. Min bvc misstänker downsyndrom på min son som är nu 3 månader.

    Endast hon kan misstänka det men inte någon annan i min närhet, inte ens läkarna kunde se de? Utan de sa : nu när frågan har väckts upp så testar vi. Jo han har fyrfingerfåra inget mer? Så nu är testerna tagna o vi väntar på svar. De sa att sannolikheten är låg. Men? Jag har inget förtroende till någon alls där. Har någon av er tagit tester o det visat att allt va ok?

  • Svar på tråden Bvc misstänker downsyndrom på min 3månbebis
  • elyse

    Det låter ju jättemärkligt att först vid tre månader misstänka en sådan sak, men DS måste inte vara sådär klassisk. Det finns en variation där inte varje 21:a kromosompar är trippelt utan varannan eller kanske bara var tredje; det kallas mosaik. Det ger betydligt lindrigare symptom. Men jag vet inte om man vanligtvis upptäcker det senare.

  • Februari16

    Låter konstigt att dom misstänker DS på bara fyrfingerfåran :-/ När man ska ställa diagnosen använder man sig av Halls kriterier där 12/20 kriterier ska vara uppfyllda för att man ska gå vidare med kromosomtest. Har har något annat av nedanstående?

    För tidigt född och/eller underviktig

    Muskelslapphet (hypotoni)

    Dåligt utvecklad Mororeflex

    Överrörliga leder

    Platt ansikte

    Platt bakhuvud

    Rikligt med nackskinn

    Veck i inre ögonvrån

    Snedställda ögonspringor

    Små, vita prickar på regnbågshinna

    Lågt sittande ytteröron med få veck

    Tungan hålls utanför munnen

    Högt gomtak

    Snörvlande andning

    Korta, breda, mjuka händer med korta, överrörliga fingrar

    Fyrfingerfåran

    Kort lillfinger, krökt inåt

    Stort avstånd mellan stortån och andra tån

    Avvikande form på höftleden (ses bara på röntgen)

    Tandavvikelser (när barnet blir äldre)

  • Linutis

    Jo precis de lär vi se sen när vi får svar på måndag. Jag vill inte alls beredd på de liksom. Han har fyrfingerfåra,han andas ibland o snarkar ibland så otroligt snörvlande högt! Lågt sittande öron ja. Hans ögon på bilder o i olika vinklar ser han lite konstig ut måste ja säga eller så letar man symtom o kännetecken bara. Jag menar, klart man blir orolig.

  • äldreochklokare
    Nyfikna72 skrev 2016-11-23 18:27:11 följande:

    Varför ska man vara orolig?


    Skulle inte du vara orolig om du fick veta att ditt barn kanske har en kronisk sjukdom/åkomma/missblldning/diagnos  osv? 
  • Nyfikna72

    Downs syndrom ser jag inte som nåt anmärkningsvärt. Skulle nog tagit det värre om det vore diabetes, cancer eller nåt annat hemskt som barnet verkligen skulle lida av.

  • Lively

    Min dotter hade (och har såklart fortfarande) också en fyrfinger fåra i handen som upptäcktes vid läkarkontrollen något dygn efter förlossningen. Läkaren sa att det var bra för oss att veta att det skulle kunna vara ett tecken på downs syndrom men att han inte trodde det. Jaha... Jag ville såklart ta ett blodprov direkt för att få veta men läkaren menade på att det var så mkt man inte visste om framtiden ändå och som man kanske inte skulle veta i förväg. Märkligt resonemang tyckte jag och krävde ett test direkt och resultatet visade att min dotter har en helt normal kromosomuppsättning.

    Mao kan man absolut ha en fyrfinger fåra utan downs syndrom. Jag känner dock inte någon vars friska barn ohar en fyrfinger fåra så det är inte helt vanligt men onekligen förekommer det. Tydligen har Tony Blair, Hillary Clinton och Robert De Niro fyrfingerfåra.

  • Linutis

    Klart man blir orolig! Man vill väl inte ha ett barn med downs? Alltså ta de på rätt sätt. Man vill ändå ha barn utan diagnoser o sjukdomar. Nu är downsyndrom en diagnos inte en sjukdom. Jag känner mig skyldig till det om han har de! Vad har jag gjort för fel om det är så? Han är mitt allt oavsett vad liksom. Undrar om bvc kan ha fel? Känns som alla där på sjukvården o sköterskorna ljuger för er. Varför kollade de inte på halls kriterierna? Nej här ser vi på fyrfingerfåra o sen tar vi blodprov. De gör så ont för mig att de snackas säkert mera tecken de inte ens nämnt kanske? Han är så underbar kille verkligen men hur hade jag tagit de när de ska ringa på måndag o säga svar?

  • Linutis
    Lively skrev 2016-11-23 18:49:53 följande:

    Min dotter hade (och har såklart fortfarande) också en fyrfinger fåra i handen som upptäcktes vid läkarkontrollen något dygn efter förlossningen. Läkaren sa att det var bra för oss att veta att det skulle kunna vara ett tecken på downs syndrom men att han inte trodde det. Jaha... Jag ville såklart ta ett blodprov direkt för att få veta men läkaren menade på att det var så mkt man inte visste om framtiden ändå och som man kanske inte skulle veta i förväg. Märkligt resonemang tyckte jag och krävde ett test direkt och resultatet visade att min dotter har en helt normal kromosomuppsättning.

    Mao kan man absolut ha en fyrfinger fåra utan downs syndrom. Jag känner dock inte någon vars friska barn ohar en fyrfinger fåra så det är inte helt vanligt men onekligen förekommer det. Tydligen har Tony Blair, Hillary Clinton och Robert De Niro fyrfingerfåra.


    Jo du känner vars friska barn har de? Din dotter?
Svar på tråden Bvc misstänker downsyndrom på min 3månbebis