• Äldre 22 Nov 22:58
    3411 visningar
    7 svar
    7
    3411

    Tonsillit utan halsont ???

    Hej. Har en treåring som insjuknade hastigt med hög feber hosta och kräkningar. Har andningsfrekvens på 55 och enligt mig indragningar. Min sambo gick ner till jourcentralen och kom hem med diagnos tonsillit. Jag känner mig väldigt osäker på att detta kan stämma ? Funderar på att ta mig till barnakuten men kanske dumt att misstro en läkarbedömning ? Men hög andningsfrekvens plus att han inte alls verkar ha ont i halsen gör att det känns otippat. Jag är orolig över lunginflammation ..... Någon som har lite koll ?

  • Svar på tråden Tonsillit utan halsont ???
  • Anonym (Fia)
    Äldre 22 Nov 23:47
    #1

    Vid så hög andningsfrekvens och indragningar hade jag sökt igen, för säkerhets skull. Att han har en tonsillit utesluter inte att han samtidigt har något annat.

  • Äldre 23 Nov 00:16
    #2

    De är på väg nu. Tycker bara det känns så märkligt att inte läkaren reagerar på en så hög af . För det kan väl inte ses som normalt ens vid "bara" feber ?

  • Anonym (SSK)
    Äldre 23 Nov 00:44
    #3

    Har du mätt andningsfrekvensen upprepade gånger? Är ju inte alltid så lätt att få till på ett barn som dessutom hostar.
    Med 55 i frekvens blir barnet RÖTT i triagen. 

  • Äldre 23 Nov 01:13
    #4

    Ja jag har mätt flera gånger. Hostar inte såpass mkt att det stört räkningen. Läkaren mätte oxå och då låg han på 57. Och sedan innan de åkte in nu så låg han på 61. Jag förstår inte hur en läkare kan ha en treåring framför sig med så hög af och inte tycka att det är akut ? Och som sagt halsfluss kändes helt otippat, eftersom han inte alls har klagat på halsont. Jag tänker bakteriell pneumoni, så jag är nästan rädd att de ska bli hemskickade. Men på barnakuten måste jag väl ändå våga lita på deras bedömning ....

  • Äldre 23 Nov 06:33
    #5

    Hur har det gått?

  • Äldre 23 Nov 09:52
    #6

    Han är inlagd , dropp ab syrgas röntgen etc , de har inte fått något svar ännu ..... känns fruktansvärt.

  • Anonym (SSK)
    Äldre 23 Nov 14:30
    #7
    eli77 skrev 2016-11-23 01:13:34 följande:

    Ja jag har mätt flera gånger. Hostar inte såpass mkt att det stört räkningen. Läkaren mätte oxå och då låg han på 57. Och sedan innan de åkte in nu så låg han på 61. Jag förstår inte hur en läkare kan ha en treåring framför sig med så hög af och inte tycka att det är akut ? Och som sagt halsfluss kändes helt otippat, eftersom han inte alls har klagat på halsont. Jag tänker bakteriell pneumoni, så jag är nästan rädd att de ska bli hemskickade. Men på barnakuten måste jag väl ändå våga lita på deras bedömning ....


    Den läkaren borde bli vidtalad om vad han missade. Lite beroende på andra symptom och vitala parametrar är det ju sepsis varning på det barnet. 
Svar på tråden Tonsillit utan halsont ???