• Sussie78

    6 år, bajsar på sig???

    Vår 6-åring bajsar på sig.... Eller.. Det kommer små kladdar, som "smet" (hennes egen beskrivning), hon märker det inte förrän det är för sent. Idag har vi bytt trosor 7-8 ggr, flesta gånger på eftermiddagen, bara en gång i förmiddags precis när vi gått upp. Hon får också som kramper i magen, ganska långt ner som "mensvärk", det kommer och gör ont 1-2 minuter, sen bra igen.. Vissa stunder på dagen kan de komma ganska ofta... Äter lite dåligt. I övrigt är hon pigg och glad precis som vanligt!! Har varit hos läkare och tog prover, alla prover var bra, de tog blodprov både på gluten och laktos. Har ny tid på torsdag. Vi tror inte det är förstoppning, hon bajsade riktigt i fredagskväll utan problem, normal "konsistens, kanske något svagt åt det lösa hållet.... Inte gluten, inte laktos, vad kan det vara???

  • Svar på tråden 6 år, bajsar på sig???
  • Alexi

    Jag gissar på förstoppnibg ändå. Precis så där var det för vår femåring i våras. Vi hade medicinerat mot förstoppning och testade att trappa ner och då hände detta. Vi förstod inte att det var förstoppning men när vi ökade medicinen ordentligt så försvann problemet helt.

  • Sussie78

    Hon har varit såhär till och från i ca 3 månader nu... Dagis tror inte förstoppning..

    Men hur gjorde ni då, vad gav ni, hur mycket och hur lång tid tog det att bli bra??

  • cosinus

    Jag röstar också på förstoppning.

    På min ena son märks förstoppningen enbart på hans kissande. När han var mindre skvätte han massor i kalsongerna. Nu kommer sängvätningen tillbaka om han slutar med medicinen. Han bajsar till synens som han ska både i mängd, konsistens och frekvens men uppenbart byggs det ändå på så det orsakar problem.

    Den andra får mer som ditt barn. Han är dock sällan förstoppad men blev det förr alltid på hösten då dagisgården hade vansinniga mängder blåbär och han ägnade typ 2 månader i sträck åt att käka så mycket blåbär han kunde och ja då blev han som din son. Sen blev det höst, blåbären frös sönder och problemet redde så sakta upp sig.

  • Margaux

    Det är lätt för en läkare att känna om barnet är förstoppat. Det är rätt vanligt med diarré om man är det... be dem känna efter på nästa undersökning.

  • Sussie78

    Läkaren kände på magen och tittade på rumpan...

    När jag läser om förstoppning så står det hård avföring, svårt att tömma tarmen, diarré... Mm.. Inget av detta stämmer på vår tjej... Har också pratat med 1177, de sa att diarrén är som vatten vid förstoppning, från vår tjej kommer "tjock smet"...

    Vi är givetvis glada om det "bara" är förstoppning... Men läkaren verkade inte tro det, 1177 tror det inte med min beskrivning, dagis tror det inte... Vi vill bara få hjälp innan det blir "en grej" för henne... :/

    Om det inte är förstoppning, vad kan det vara då?????

  • Margaux

    Som sagt ska det vara enkelt att känna för en som vet vad de känner efter. Så säger läkaren att det inte är det så är det nog så...
    Inga andra idéer dessvärre!

  • Alexi

    Be läkaren om movicol junior, den har vi, blandas i ett glas saft varje dag, funkar jättebra. Inga problem att testa den en period för att se om det blir skillnad.

Svar på tråden 6 år, bajsar på sig???