• only

    Övertid

    Hej! Hittade ingen liknande tråd så jag skapade en egen. Är i v 40+5 idag och är nu så jäkla trött på det här. Mår inte alls bra psykiskt. Är orolig att bebisen ska dö och känner hela tiden efter rörelser. Vill bli igångsatt! Nu. Är det någon annan som också är på övertid som vill dela erfarenheter?

  • Svar på tråden Övertid
  • Anonym Mamma1

    Hej! Har också gått över, hade bf den 24/11. Mår också psykiskt dåligt och börjar känna mig stressad då min första son var 55cm lång och vägde 4662gram.. med honom gick jag över 4 dagar.. Allt gick bra så vet att jag kan föda stora barn men är ändå den tanken: tänk om jag går över 1, 2 eller 3 veckor som man får göra här innan man blir igångsatt!? Hur stor kommer inte detta barn bli?

    Har en bm som inte lyssnar utan tycker att det bästa är om det sätter igång naturligt, vilket absolut stämmer.. men kan inte vara bra om mamman är stressad och mår dåligt heller??

    Är det ditt första barn?

  • Fnutte

    Jag har bf idag och bara tanken på att gå över tiden ger mig panik. Födde ettan på bf och han vägde då 4025 g, 51 cm men med ett stort huvud (kom ut med tredje sugklockan). Livrädd att den här ska bli gigantisk och att de ändå ska försöka vaginalt.. inbillar mig mindre fosterrörelser, och det verkar sjukt trångt där inne. Har inte nästa besök hos Bm förrän bf + 11, är det normalt?

  • Anonym Mamma1

    Okej! Hur stort var huvudet på din första?

    Tycker också det känns extremt trångt där inne.. då är min ändå djupt fixerad men ändå ligger hon istort sett under revbenen och trycker. Min bm sa att detta också är en lång bebis.. ska ringa nu när telefontiden öppnar och be om samtal ang igångsättning.. vill verkligen inte gå över mer!

    Oj det känns lite väl lång tid till nästa besök för dig.. jag har mitt nästa nu på Tors, är då i v 40+6.. det ska väl inte gå mer än en vecka mellan besöken såhär på slutet? Ring din bm och kolla!

  • Fnutte

    Lyckades läsa mig till att det är med de intervallerna man utför kontroller i vårt landsting (v 39 och v 41). Får nog ringa förlossningen istället och prata om min oro..

    Huvudet på första var 40 cm och jag är jätteliten - vägde 45 kg när jag blev gravid..Min syster som också är liten höll på att stryka med när hon födde en tjej på 4500 g.

    Bra att du ringer ang igångsättning - hoppas de lyssnar bättre än din Bm!

  • Anonym Mamma1

    Jaha okej! Hm men är du orolig kan du säkert be om ett extra? Jobbigt och gå så lång tid om man är orolig!

    Oj ja det var väl stort? Speciellt om du är liten i dig själv. Min son hade nog ett huvudmått på 37..

    Då förstår jag att du är stressad/orolig.. vill du helst ha snitt eller? Tänkte eftersom du skrev att du är rädd att de ska försöka vaginalt igen.

  • Fnutte

    Vill ha snitt om valet står mellan det och igångsättning. Blev igångsatt förra gången pga vattenavgång och det var, tycker jag, hemskt jobbigt! Blev väldigt intensivt och smärtsamt väldigt snabbt och ändå tog förlossningen nästan ett dygn. Men allra helst vill jag att det kommer igång av sig självt och blir naturligt. Kom du igång av dig själv förra förlossningen?

  • Anonym Mamma1

    Okej det blev så jobbigt av igångsättningen då? Ja klart man vill att det ska starta naturligt, det vill jag med helst, känns mest rätt! Men samtidigt vill man ju inte gå för länge.

    Pratade med en annan bm och hon sa att man 'bara' får gå över två veckor sen sätts man igång så det lugnade mig.. på nätet står det olika överallt, trodde ff det var 3 veckor som gällde. då är det inte jättelångt kvar om det nu inte skulle sätta igång självmant . Hon förklarade mer ingående om att vikten egentligen inte spelar så stor roll utan det är ju huvudmåttet... det har jag ju vetat sen innan men var så lugnande att höra henne förklara det, höra att hon förstod min oro.

    Ja, mitt vatten gick också första gången. Nästan direkt satte molvärk igång och strax efter värkarbetet. Gick väldigt smidigt eller vad man ska kalla det.

    Men fick du igångsättning för värkarna inte kom igång ordentligt då eller?

  • Fnutte

    Tror det är samma för oss - två veckor, så det är ju iaf en tröst :)

    Precis, jag kom inte igång så bra själv så efter två dygn satte de värkstimulerande dropp. Den här gången har jag varit hos aurora och om samma sak händer igen blir det snitt istället. Min förra förlossning var väldigt tuff med mycket komplikationer efteråt.

    Ska nog ringa och kolla hur stort huvudet kan beräknas bli om man går över tiden.. eller om man kan få komma in och på nåt sätt kolla det innan..

    Tänk om det bara ville ta och sätta igång ??

  • Anonym Mamma1

    Ja ring, det tycker jag du ska göra! Jag fick som sagt göra ett ul förra besöket hos bm i v 39+4.. kommer inte ihåg vad de kallade ultraljudet för med något om huvudets läge, lägesutraljud eller nåt! Då mätte de huvudet tittade hur långt ner i kanalen huvudet låg.

    Ja ellerhur haha, sluta vara så envisa barn! Kom nu, vill ha ett novemberbarn inte december!

    Har du haft några känningar eller så att det är nära?

  • Fnutte

    Nej, inga känningar som inte lika gärna skulle kunna vara inbillning ??. Lite sammandragningar, men så har det varit i några veckor. Känner du något?

Svar på tråden Övertid