• feliciaka

    Hur orkar er prematur att amma?

    Min son är född för tidigt, i vecka 30. Det medföljde givetvis att ammningen inte kom igång förens han var drygt 3 veckor gammal. Nu är han 5 veckor och ammar ibland, får via sond (har hemsjukvård) när han är för trött, flaskan ibland när tillfälle att amma inte finns. Pumpar och har fått ut bröstmjölk sen han blev förlöst, så han får min mjölk. Har ersättning i kylen ifall att. Min fråga är, hur var de för er som fått prematur? Tidigare än vecka 32, hur funkar ammningen för er? Lillen har svårt att suga ordentligt och det funkar inte alls utan amningsnapp.. vill kunna helamma men det känns långt bort. Stressar upp mig alltmer för att jag så gärna vill men när det inte går blir jag så frustrerad! Jag är rädd för att bröstmjölken snart ska sina och att han kommer få ersättning och flaska istället för att amma.. är inte alls okej med den tanken.. min omgivning stöttar mig och försöker få mig att acceptera att ibland är det så, men det är så svårt! Känner mig dålig när det inte funkar. Någon som har erfarenhet och kanske kan dela med sig utav sin historia? Tips, råd? Hur fann ni, som gärna ville amma men inte kunde av olika anledningar, er med tanken och accepterade att det blev flaska och ersättning istället?

  • Svar på tråden Hur orkar er prematur att amma?
  • Februari16

    Just nu är din pojke i vecka 35 och det är den veckan som bebisar brukar vara som tröttast Toppen att du har varit så ihärdig och pumpat! Bra jobbat! Försök att se sonden som en förlängning av navelsträngen, egentligen skulle han ju inte vara född än. Hade han varit kvar i magen så hade ju all näring kommit via navelsträngen.

    Så länge du pumpar och låter honom få snutta/amma i sin takt så kommer inte mjölkproduktionen att stanna av. Amning är till stor del psykologisk, stress kan påverka produktionen. Låt honom ligga vid bröstet och amma samtidigt som du sondar och när han är klar så pumpar du.

    Det är inte ovanligt att behöva amningsnapp i början eftersom dom ofta har svårt att få ett tillräckligt stort tag om bröstet. Det går att ha en fungerande helamning med amningsnapp men det går också att "träna" bort den så småningom. Men än låter det som att han behöver den och det är okej!

    Försök att inte stressa (lättare sagt än gjort - jag vet), tänk på hur långt ni har kommit redan! Om ni fortsätter såhär så kommer han så småningom få mindre och mindre i sonden och kunna amma mer och mer. Ta ett djupt andetag och håll om din pojke och snusa på honom! Jag vet att tankarna på amning kan ta upp hela ens vakna tid men det är en så kort period i ert liv tillsammans som kommer att handla om amning. Det kommer att lösa sig - lita på din kropp och på att din pojke kommer att växa sig stor och stark och orka amma ordentligt

    Kram från en barnsjuksköterska och prematurmamma

Svar på tråden Hur orkar er prematur att amma?