• Äldre 29 Nov 13:09
    31831 visningar
    141 svar
    141
    31831

    Någon mer som väntar tvillingar med bf maj-juli 2017?

    Fick idag reda på att det är två i magen! Hon var nästan säker på enäggstvillingar. Lite smått chockad och såklart orolig att allt ska gå bra. Är i vecka 8+4...
    Hade vart kul att följas åt med några som är i samma sits. Det är ju mycket frågor och funderingar som ploppar upp nu!!

  • Svar på tråden Någon mer som väntar tvillingar med bf maj-juli 2017?
  • Äldre 23 Dec 22:54
    #51
    Sommarnatt10 skrev 2016-12-23 14:34:27 följande:
    Jag är i vecka 15 nu... 14+1 jag får inget extra mellan kub (förra veckan) å RUL.

    De tror att det är tvåäggs, de har tydlig skiljevägg å varsin moderkaka. Så bästa förutsättningar för tvillingar, vilket känns skönt. Men säker kan man inte vara förens de är ute å även då kan det vara svårt utan blodprov. (Hur mycket/lite de delar har att göra med hur tidigt ägget delade på sig om jag förstod det rätt) Är det samma kön tror jag vi kommer ha svårt att skilja på den, våra tidigare grabbar (2,5års skillnad) va superlika som bebisar, vi brukar skämta å säga att det är tur det är datum på digitala bilder... :)
    Vad jag hört är det alltid tvåäggs om de har varsen moderkaka? Är det inte så? Däremot kan ju moderkakorna växa ihop och då är det svårt att se....
    Fast jag är ingen expert på området, verkar ju vara väldigt många olika varianter på det här med tvillingar
  • Äldre 24 Dec 06:16
    #52
    GrönaDruvan skrev 2016-12-23 22:50:54 följande:

    Jag ska göra ett ultraljud 5 januari för att de "vill kolla läget" igen. Sen gör jag ultraljud hos läkare varannan vecka från vecka 16... Däremellan blir det rul den 14 februari.

    Så för oss som väntar enäggstvillingar är det väldigt mycket fler kontroller än om man väntar tvåäggs. Det beror väl mest på att de vill hålla koll på så de inte får TTTS.


    Det förstår jag... är ju betydligt fler risker när de delar "allt"... sen kan det bli fler även för tvåäggs om något avviker... vet du något om du måste gå tiden ut el om de sätter igång er tidigare? El det kanske är extremt ovanligt med enäggstvilling att de stannar tiden ut...

    Jag fick en bok av min barnmorska... där läste jag det...har inte boken med till mina föräldrar, men kollar när jag kommer hem efter jul... jag kanske missuppfattade...
  • Äldre 24 Dec 06:27
    #53

    Lyckades googla fram detta på trygghansas hemsida...

    familjen.trygghansa.se/gravid/under-graviditeten/enaggstvillingar-och-tvaaggstvillingar/

    vet inte hur tillförlitlig den är... men det va nog något liknande jag läste... så troligtvis är det ju tvåäggs jag bär på...)

    "Om äggets delning sker tidigt, redan under de första tre till fyra dagarna efter befruktningen, kan även enäggstvillingar få var sin moderkaka, beroende på var äggen fastnar i livmodern.

    Oftast sker delningen efter fyra till åtta dagar och då får tvillingarna en gemensam moderkaka."

  • Äldre 25 Dec 09:06
    #54
    GrönaDruvan skrev 2016-12-23 22:54:33 följande:

    Vad jag hört är det alltid tvåäggs om de har varsen moderkaka? Är det inte så? Däremot kan ju moderkakorna växa ihop och då är det svårt att se....

    Fast jag är ingen expert på området, verkar ju vara väldigt många olika varianter på det här med tvillingar


    Tror det är så att en 1/7 tvillingar som har varsin moderkaka och egna hinnor ändå är enäggs. Sa de på fostermedicin.. men dina som delar är ju garanterat det.

    Förstår din oro kring prematurfödsel o TTTS men de kommer ha bra koll på dig o ha koll på barnens flöden. ???? Vilket sjukhus tillhör ni?
  • Äldre 25 Dec 11:00
    #55
    Sommarnatt10 skrev 2016-12-24 06:16:45 följande:
    Det förstår jag... är ju betydligt fler risker när de delar "allt"... sen kan det bli fler även för tvåäggs om något avviker... vet du något om du måste gå tiden ut el om de sätter igång er tidigare? El det kanske är extremt ovanligt med enäggstvilling att de stannar tiden ut...

    Jag fick en bok av min barnmorska... där läste jag det...har inte boken med till mina föräldrar, men kollar när jag kommer hem efter jul... jag kanske missuppfattade...
    Hade mina inte haft någon hinna mellan sig, så hade de tagit ut barnen tidigare med kejsarsnitt.
    Nu när de har en hinna får vi se hur allt fortlöper. Jag kan gå tiden ut, men det är dock inte så jätte vanligt. Mina andra två födde jag lite innan bf, så vore konstigt om de stannar längre när de är två.
    Sen får man ju se hur moderkakan orkar med att ge näring till båda.... Som sagt, man vet ingenting och det är lite stressande.
    Vet inte ens vilket sjukhus jag får föda på. Jag vill föda på Varberg, där födde jag mina andra och det är närmast. Dock tar de inte emot tvillingfödsel innan vecka 35 och de måste väga över 2,5 kg... Så det blir östra i Göteborg eller Halmstad. Jag vill verkligen verkligen till Halmstad, men är det så att det är bråttom så har vi ju inget val. 2 mil till östra och 10 mil till Halmstad.....
  • Äldre 25 Dec 11:02
    #56
    linusmia1 skrev 2016-12-25 09:06:11 följande:
    Tror det är så att en 1/7 tvillingar som har varsin moderkaka och egna hinnor ändå är enäggs. Sa de på fostermedicin.. men dina som delar är ju garanterat det.

    Förstår din oro kring prematurfödsel o TTTS men de kommer ha bra koll på dig o ha koll på barnens flöden. ???? Vilket sjukhus tillhör ni?
    Ja, jag hoppas de har bra koll och att inget händer. De flesta tvillingfödslar går ju bra trots allt.
    Tillhör ju Halland. Däremot kan det vara så att jag kommer vara tvungen att föda på östra i Göteborg, och det vill jag verkligen inte.
  • Äldre 25 Dec 11:07
    #57
    GrönaDruvan skrev 2016-12-25 11:00:31 följande:

    Hade mina inte haft någon hinna mellan sig, så hade de tagit ut barnen tidigare med kejsarsnitt.

    Nu när de har en hinna får vi se hur allt fortlöper. Jag kan gå tiden ut, men det är dock inte så jätte vanligt. Mina andra två födde jag lite innan bf, så vore konstigt om de stannar längre när de är två.

    Sen får man ju se hur moderkakan orkar med att ge näring till båda.... Som sagt, man vet ingenting och det är lite stressande.

    Vet inte ens vilket sjukhus jag får föda på. Jag vill föda på Varberg, där födde jag mina andra och det är närmast. Dock tar de inte emot tvillingfödsel innan vecka 35 och de måste väga över 2,5 kg... Så det blir östra i Göteborg eller Halmstad. Jag vill verkligen verkligen till Halmstad, men är det så att det är bråttom så har vi ju inget val. 2 mil till östra och 10 mil till Halmstad.....


    Det där med sjukhus har jag inte ens tänkt på... antar att jag inte heller får föda på mitt "hemma" sjukhus om de kommer tidigt, finns ingen neoavdelning... då är det 6mil till Jönköping som gäller... får jag fråga om vid nästa bm besök.

    Läste att tvillingar i snitt kommer 3-4veckor tidigare än beräknat... är det ännu tidigare när de är enäggstvillingar?
  • Äldre 25 Dec 11:10
    #58
    Sommarnatt10 skrev 2016-12-25 11:07:30 följande:
    Det där med sjukhus har jag inte ens tänkt på... antar att jag inte heller får föda på mitt "hemma" sjukhus om de kommer tidigt, finns ingen neoavdelning... då är det 6mil till Jönköping som gäller... får jag fråga om vid nästa bm besök.

    Läste att tvillingar i snitt kommer 3-4veckor tidigare än beräknat... är det ännu tidigare när de är enäggstvillingar?
    Nä, jag tror inte det skiljer på enäggs och tvåäggs hur tidigt de kommer, men läkaren sa att de flesta föder mellan vecka 36-38 och många innan dess.. Fast så finns ju de som går längre!
    Jag har iaf ett mål att klara april ut! Då är jag i vecka 30, tidigare än så vill jag verkligen inte föda!!
  • Äldre 25 Dec 12:20
    #59
    GrönaDruvan skrev 2016-12-25 11:10:18 följande:

    Nä, jag tror inte det skiljer på enäggs och tvåäggs hur tidigt de kommer, men läkaren sa att de flesta föder mellan vecka 36-38 och många innan dess.. Fast så finns ju de som går längre!

    Jag har iaf ett mål att klara april ut! Då är jag i vecka 30, tidigare än så vill jag verkligen inte föda!!


    Det förstår jag verkligen.... jag har inte satt upp något sådant mål än, har inte funderat så långt, men innan v35 hade känts väl tidigt... Vill verkligen inte föda 29e maj heller (storebrors födelsedag) å jag hade gärna jobbat april ut, men det kanske är för mycket begärt...
  • Äldre 27 Dec 15:40
    #60

    Hoppas ni andra haft en bra och mysig julhelg!


    Jag har en fundering. Vi har hela tiden pratat om att åka på semester i vinter/vår. För med en bebis kommer det dröja lite innan man kommer iväg å vi har inte varit iväg på åratal...När vi sen fick reda på att det va två kändes det nästan ännu viktigare. För när kommer vi få till en resa med fyra barn...Å lite viktigt för de större att få göra en sån här grej med mamma å pappa innan våran tid kommer bli rätt begränsad :/


    Vi har pratat om att åka innan sportlovet eller på sportlovet...kommer max vara i v22-23 då.

    Men nu börjar jag nojja. Vi ska göra RUL i början på v4 (resa kommer vi att göra i sutet på v6 el 7... Hur vanligt är det att man upptäcker fel på RUL om allt sett bra ut på NUPP ultraljud. Jag tänker så här är allt lugnt är det ju ingen fara att åka då, men låt säga att något är fel med en av dem, vad händer då? 

    Å jag håller på att bli knäpp av mina egna tankar. Hur hade ni andra med tvillingar resonerat?? Försökte ringa BM, å fråga henne om det finns några risker/eller andra restritioner med att flyga om det är två. Fick inte prata med min egen BM å hon som svarade sa bara. Att de det har jag aldrig hört talas om, kändes inte som att hon va sugen på att "älta" lite tankar med mig :/

    Så hjälp mig tänka :)

Svar på tråden Någon mer som väntar tvillingar med bf maj-juli 2017?