• Syselche

    När behöver barnet extra mjölk?

    Jag har en liten son som snart blir 3 månader och jag ammar honom, men jag undrar om han behöver lite extra mjölk på kvällarna, Han brukar vara ganska lugn på dagen och äter varje 2-3 timmar (obland även 3,5) men på kvällen vill han äta hela tiden. Till slut när det har varit flera timmar och jag tröttnar så tar hans pappa honom och till slut efter mycket skrik somnar han. Men då sover han ganska bra på nätterna, vaknar en eller två gånger att äta och somnar igen. Kan det vara att han somnar hungrig?
    Jag har haft problem med amningen med min första son som kunde aldrig helamma, på grund av komplicerat förlossning kom inte mjölken förrän 2 veckor efter han föddes. Sedan kom det mjölk men han var så stor (föddes 4kg och vuxit snabbt de veckorna) att det räckte inte bara med amning, och han har haft ersättning från början. Jag ammade honom ändå till 8 månader men altid gev tillägg efter amningen. Det gör mig osäker om min andra son nu kanske också behöver extra mjölk, och jag har läst på många ställen att det är kan inte vara för lite mjölk men har jättesvårt att tro det. Det gör mig lite ledsen faktiskt att till de som inte kan amma helt för att det inte är tillräckligt med mjölk säger de bara "men det kan inte vara så.."
    Jag vill gärna helamma min bebis men jag vill inte att han ska vara hungrig. Han håller sin viktkurva bra och jag vill undvika att ge ersättning men samtidigt jag är trött på att han blir så ledsen om kvällarna, och det är han säkert också.
    När bestämmer man att ge extra mjölk?Hur länge är vanligt att amma innan mjölken inte räcker till? Hur länge helammade ni? När började ni ge extra (om alls)? Tack för hjälpen! :)

  • Svar på tråden När behöver barnet extra mjölk?
  • Alexi

    Men om barnet växer normalt och sover så bra på nätterna finns ju ingen anledning att tro att han är hungrig? Många bebisar amnar mycket på kvällarna, lika mycket närhetsbehov som hunger och trötthet. Sikta in dig på att sitta i soffan på kvällarna och låt honom amma på bara.

  • Linnis92

    Många bebisar äter mer på kvällen för att "äta upp sig" inför natten. Tror absolut inte att barnet somnar hungrig om det har fått äta ordentligt, kan nog mer vara snuttandet eller närheten som är problemet.

    Vid tre månader är det också en väldigt jobbig fas för bebisarna, som gör att snuttandet kan bli ännu mer ihärdigt.

  • Linnis92

    Många bebisar äter mer på kvällen för att "äta upp sig" inför natten. Tror absolut inte att barnet somnar hungrig om det har fått äta ordentligt, kan nog mer vara snuttandet eller närheten som är problemet.

    Vid tre månader är det också en väldigt jobbig fas för bebisarna, som gör att snuttandet kan bli ännu mer ihärdigt.

  • Syselche

    Anledningen jag tror att kanske han kan var ahungrig är att han skriker så länge och att det känns tomt i bröstet.. Det känns som att han äter hela tiden men ingenting kommer ut och han blir aldrig nöjd.. Men tänker att om han skriker efter han äter så har han inte fått i sig mycket mat. Det kanske är att han tycker det är mysigt att amma hela tiden, det är bara lätt att uppleva det som att han är inte mätt  och vill förtsätta äta.

  • Linnis92
    Syselche skrev 2016-11-30 16:30:04 följande:

    Anledningen jag tror att kanske han kan var ahungrig är att han skriker så länge och att det känns tomt i bröstet.. Det känns som att han äter hela tiden men ingenting kommer ut och han blir aldrig nöjd.. Men tänker att om han skriker efter han äter så har han inte fått i sig mycket mat. Det kanske är att han tycker det är mysigt att amma hela tiden, det är bara lätt att uppleva det som att han är inte mätt  och vill förtsätta äta.


    Jo men det kan också vara fasen. Jag upplevde också att min dotter inte blev mätt, hon åt och grät och jag var alldeles uppgiven, trodde mjölken tagit slut och allt möjligt. Men det var fasen hon var i vid tre månader. Dom lägger in en extra beställning på mjölk.

    Är du orolig så kontakta BVC och fråga efter en extra vägning så ska du se att bebisen fortfarande går upp i vikt och får i sig som den ska :)
  • Dementoria

    Det som alltid överraskar mig i sådana här trådar är att barnens tillväxtperioder verkar vara så okända för nyblivna föräldrar. Informeras det inte alls om dessa på BVC?

    Vid 3 månader har barnen en tillväxtspurt och det är inte ovanligt att de vill amma dygnet runt i några dagar, en vecka. Det är helt normalt och går över.

    Sedan brukar de flesta barn vilja äta lite oftare inför natten, även det är normalt.

  • Lia4
    Dementoria skrev 2016-11-30 16:44:04 följande:

    Det som alltid överraskar mig i sådana här trådar är att barnens tillväxtperioder verkar vara så okända för nyblivna föräldrar. Informeras det inte alls om dessa på BVC?

    Vid 3 månader har barnen en tillväxtspurt och det är inte ovanligt att de vill amma dygnet runt i några dagar, en vecka. Det är helt normalt och går över.

    Sedan brukar de flesta barn vilja äta lite oftare inför natten, även det är normalt.


    Precis. Förvånar mig också. Det är ju synd om man börjar ge tillägg istället för att amma oftare. Då minskar ju produktionen istället.
  • Syselche

    Ja en extra vägning kan nog vara en bra ide.
    Vi har inte fått information om tillväxtperioder på BVC och jag hittat inte så mycket på 1177 hemsida heller. Det är jättedåligt med information om amning i övrigt, och om jag visste det jag vet nu jag kanske kunde långsamt ta bort ersättning och amma helt min första son också.
    Jag skulle gärna veta mer om det om någon kan skicka en länk där man kan läsa när de tillväxtperioderna är och kanske vad man kan göra att lugna ner sin lilla bebis. Mitt första barn gjorde aldrig så, men han fick flaska efter amningen så även om han skulle haft tillväxtperiod så han åt mer ersättning och blev lugn så jag märkte nog inte det.

  • Syselche
    Lia4 skrev 2016-11-30 16:51:34 följande:
    Precis. Förvånar mig också. Det är ju synd om man börjar ge tillägg istället för att amma oftare. Då minskar ju produktionen istället.
    Jag menar att efter att man har ammat några timmar utan paus så känns det som att det inte finns någonting och då ger man tillägg, inte innan man har ammat jättelänge och verkade inte hjälpa.. Det blir svårt att amma oftare än hela tiden i 2 timmar :)
  • Lia4
    Syselche skrev 2016-11-30 16:56:30 följande:

    Jag menar att efter att man har ammat några timmar utan paus så känns det som att det inte finns någonting och då ger man tillägg, inte innan man har ammat jättelänge och verkade inte hjälpa.. Det blir svårt att amma oftare än hela tiden i 2 timmar :)


    Ja det förstår jag :). Men prova att amma jätteintensivt med korta pauser i en vecka.
Svar på tråden När behöver barnet extra mjölk?