• valpis85

    Lucialinne som stjärngosse linne?

    Har sökt överallt men hittar ingen stjärngosse linne till min son i strl 134-140. Allt är utplockat och tänker inte betala 200 kr för något han bara lät andvända 1 gång. Kan man ha lucialinne som stjärngosse linne?

  • Svar på tråden Lucialinne som stjärngosse linne?
  • No Logo

    Har du Lindex i närheten? Storlek 134/140 finns för 129 kr i deras onlineshop, fri frakt för avhämtning i butik.

  • valpis85

    Tyvärr inte :( har ni använt lucialinne till en stjärngosse?

  • No Logo

    Fråga pojken redan nu. Du vill inte stå på luciamorgon med ett barn som tvärvägrar. Ett tips är att ringa runt till vänner med äldre pojkar som kan tänkas ha ett urvuxet stjärngosselinne alt lägga ut frågan bland vännerna på Facebook.

  • flygrl

    Ursäkta en fråga från mig som som tjej lussat i lucialinne. Vad skiljer stjärngosselinnen från lucialinnen? Det va btw ingen spets på mitt lucialinne va jag minns.

  • Mooomin
    valpis85 skrev 2016-12-02 09:04:53 följande:

    Vad skulle han tvärvägra om??


    Ev spets.
  • mammalovis

    Fråga barnet ifråga! Om inte annat går det ju vika in spetsen runt halsen och sy in den på baksidan. På ärmarna går det ju ta bort rynktråden och klippa bort/vika in spetsen även där.

    Ett stjärngosselinne borde det väl gå få tag på begagnat via alla facebookloppisar på hemorterna.

    Enda skillnaden är väl annars att det finns mer som skjortkrageflärpar på stjärngossarnas linnen.

  • No Logo
    flygrl skrev 2016-12-01 13:45:52 följande:

    Ursäkta en fråga från mig som som tjej lussat i lucialinne. Vad skiljer stjärngosselinnen från lucialinnen? Det va btw ingen spets på mitt lucialinne va jag minns.


    Ett lucialinne har rundade kragsnibbar med spets, ärmsluten är ofta rynkade med spets. Stjärngosselinne har spetsiga kragsnibbar alt ståkrage och raka ärmslut.

    Jag kam mycket väl tänka mig att en del pojkar skulle nobba en "tjejmodell" särskilt om han är lite äldre. Nu vet jag inte åldern på TS barn, men 134-140 cl kan ju vara både 7 och 12 år..
  • Mooomin
    Zadre skrev 2016-12-02 15:56:03 följande:

    Vilka problem en del har... Sprätta bort spetsen om den skulle vara nåt problem.


    För att inte tala om vilken attityd vissa har... ?
  • Johan70
    No Logo skrev 2016-12-02 16:39:18 följande:
    Ett lucialinne har rundade kragsnibbar med spets, ärmsluten är ofta rynkade med spets. Stjärngosselinne har spetsiga kragsnibbar alt ståkrage och raka ärmslut.
     
    ....
    Nej, det är ingen skillnad. Det är bara olika linnen som har olika detaljer. Alla former av dessa linnen kan användas till både Lucia, tärnor och stjärngossar.

    De särskilda attributen för respektive roll är andra:

    - Lucia har brett rött midjeband och Luciakrona på huvudet.
    - En tärna har glitter eller inget runt midjan och ett ljus i handen.
    - En stjärngosse har inget midjeband, huvudstrut med stjärnor och en pinne i handen med en stjärna på.
  • flygrl
    No Logo skrev 2016-12-02 16:39:18 följande:
    Ett lucialinne har rundade kragsnibbar med spets, ärmsluten är ofta rynkade med spets. Stjärngosselinne har spetsiga kragsnibbar alt ståkrage och raka ärmslut.

    Jag kam mycket väl tänka mig att en del pojkar skulle nobba en "tjejmodell" särskilt om han är lite äldre. Nu vet jag inte åldern på TS barn, men 134-140 cl kan ju vara både 7 och 12 år..
    Tack för svar!
  • flygrl
    Johan70 skrev 2016-12-08 11:59:31 följande:
    Nej, det är ingen skillnad. Det är bara olika linnen som har olika detaljer. Alla former av dessa linnen kan användas till både Lucia, tärnor och stjärngossar.

    De särskilda attributen för respektive roll är andra:

    - Lucia har brett rött midjeband och Luciakrona på huvudet.
    - En tärna har glitter eller inget runt midjan och ett ljus i handen.
    - En stjärngosse har inget midjeband, huvudstrut med stjärnor och en pinne i handen med en stjärna på.
    Och tack till dig med. Nu vet jag lite mer.
Svar på tråden Lucialinne som stjärngosse linne?