• only

    nyfödd som inte vill ta bröstet

    Min lilla plutt är 4 dygn idag. Vi kämpar på med amningen. Ibland går det jättebra, han har ett bra tag om bröstet och ligger länge och väl. Dygn 2 var han otröstlig över att det inte fanns mer än råmjölk. Jag försökte handmjölka och ge på sked innan jag gav bröstet, men han ville inte ta det. Han fick lite tillägg i kopp på BB. Nu är vi hemma, han ammar rätt bra, men inatt var han också otröstlig och ville inte ta bröstet. Gav upp efter att ha försökt i två timmar och gav tillägg på kopp och han somnade snabbt om och sov i fyra timmar. Jag vill helst kunna amma helt och jag behöver tips på hur han ska vilja ta bröstet och inte bli otröstlig. Mjölken har runnit till för brösten är hårda och det kommer mjölk när jag trycker. Någon som har tips? :)

  • Svar på tråden nyfödd som inte vill ta bröstet
  • Dementoria

    Försök att pumpa ut lite innan du lägger till barnet, det kan vara svårt att få tag när bröstet är sprängfullt. Läs även på om barnets tidiga signaler så han inte är vrålhungrig när du försöker lägga till honom. Kika här:




    Här finns även en bra blogg med en massa fantastiskt bra info om amning https://sagogrynet.wordpress.com

    Vill du amma så kämpa på, försök att undvika ersättning i den mån du tycker att det går. 4 dagar är verkligen ingenting, fortsätt jobba på amningen och att lära känna barnet, snart kommer ni säkert fixa det galant!

  • Banan och vanilj

    Håller med ovan. Försök mata oftare om han blir så hungrig, kan behöva ställa klocka på natten i början

    för att mata i hans intervall.

    Handpumpa ut i kopp så att trycket i bröstet minska och blir mer greppbart och att han redan fått lite i magen innan han tar greppet.

    Är han otröstlig så försök lugna, sjung, skumpa, ge napp tills han lugnar sig och lägg till då.

    Min minsta blev vansinnig ibland när vi var ute och jag inte hann hitta en avskild plats att amna. Hon var så upprörd att hon vägrade bröstet trots att hon var så hungrig. Amning var omöjlig innan hon lugnat ner sig. sjukt jobbigt och stressande!

    Amning är ofta krångligt och frustrerande i början TS och sätter verkligen tålamodet på prov. Efter någon månad eller två när båda kommit in i det är det jättesmidigt och man glömmer det kämpiga som var i början :)

    Lycka till

  • Lor

    Hej!

    Det är jätteviktigt att inte ge upp första dagarna. Om du har brösten hårda är det på grund av att det samlas mycket mjölk. Pumpa ur lite, bara så att det inte gör ont längre och amma. Viktigt att du håller igång mjölkproduktionen. Om du ammar/pumpar ut, produceras mer mjölk. Om du inte gör det, då producktionen minskar.

    Sen kan det vara viktigt hur stora/små bröstvårtorna är. Jag har små bröstvårtor. Med första barnet var inga problem att amma, men andra barnet, en flicka, hade svårt att fånga vårtgården. Då fick jag tips om att amma med silikonskydd från Medela. Det är som en vårta men i silikon. Barnet får bra grepp. Köpte storlek M. Det funkar perfekt!

    Prova Amningshjälpen. Första dagarna är väldigt viktiga! Speciellt dag 2-5!

  • Det kommer bli bra

    Ge inte upp! Ring amningmottagningen. Jag har fått så mkt hjälp av dem, de visade hur jag skulle lägga till barnet (som var anpassat efter mina bröst som är lite utsvängda), hur jag kunde få barnet att gapa bättre, etc. BVC kan kanske också hjälpa, men framförallt är amningsmottagningen experter. Rekommenderar besök där varmt

  • leexxii

    Det är härligt att du vill och försöker amma, men jag vill nog ge de totalt motsatta rådet mot alla andra, det är okej att inte amma, funkar det inte så funkar det inte, då finns det kanske bättre alternativ för just er, pumpa och ge i flaska eller ersättning. Jag slet själv med den där amningen och bebis som inte ville ta bröstet, dåligt samvete, ångest å tårar, bebis som minskar i vikt å bara skriker. Bara för de e så jävla viktigt att amma. Nej det viktigaste är att ni båda mår bra och bebis mår bra av en glad mamma och en mätt mage.

    Gör det som känns rätt för er men slit inte ihjäl dej bara för sakensskull :)

  • Det kommer bli bra
    leexxii skrev 2016-12-03 16:33:17 följande:

    Det är härligt att du vill och försöker amma, men jag vill nog ge de totalt motsatta rådet mot alla andra, det är okej att inte amma, funkar det inte så funkar det inte, då finns det kanske bättre alternativ för just er, pumpa och ge i flaska eller ersättning. Jag slet själv med den där amningen och bebis som inte ville ta bröstet, dåligt samvete, ångest å tårar, bebis som minskar i vikt å bara skriker. Bara för de e så jävla viktigt att amma. Nej det viktigaste är att ni båda mår bra och bebis mår bra av en glad mamma och en mätt mage.

    Gör det som känns rätt för er men slit inte ihjäl dej bara för sakensskull :)


    Ja jag håller absolut med om detta! Så lyssna på dig själv och gör det som känns bäst för dig och bebis.
  • only

    Tack för era råd! Det fungerar mycket bättre nu. Har varit hos amnigsmottagningen också! Som det känns nu kommer vi fortsätta med amningen, jag och lilleman :)

Svar på tråden nyfödd som inte vill ta bröstet