• KristinaJ

    Första IVF - dåligt resultat! Fler?

    Åh jag är så ledsen och orolig efter vårt första IVF. Allt kändes så bra fram tills beskedet i morse. Av 12 äggblåsor i bra storlek blev det endast 5 ägg varav endast TVÅ blev befruktade. Varför blir det så dåligt? :(

    Planerad insättning först på måndag, vilket är drygt 3 dygn efter äggplock så känns som att risken är stor att inget av äggen delar sig som det ska eller slutar dela sig innan måndag. Det känns fruktansvärt att behöva vänta hela helgen på att de kanske ringer och meddelar att det inte blir någon återföring alls. 

    Någon som varit / är i samma sits? Har ni fått väldigt få befruktade? När skedde återföring?

    Har ni fått besked innan om att återföring ställs in? Hur har ni gått vidare efter det? 

  • Svar på tråden Första IVF - dåligt resultat! Fler?
  • Söndag

    De låter precis som för oss! Skillnaden dock att jag fick totalfrysa pga risk till överstimulering...

    frysåterföring av en 5 dagars cykeln efter, han sover just nu lunch :) har efter det gjort ett misslyckat syskonförsök på den andra tyvärr

  • Anonym (hoppfull)

    Har ingen egen erfarenhet av just det (ännu), men vänner till mig fick 14 ägg varav bara 1 blev befruktat, men det räckte och dom är nu gravida! Så glöm inte att du bara behöver 1. Förstår att det känns jobbigt dock, jag tycker oavsett att du ska prata med läkarna och höra vad dom tror det kan bero på, men du är absolut inte ensam om att få endast få ägg befruktade. De allra flesta lyckas trots allt bli gravida efter (upprepade) IVF försök, så behåll hoppet!

  • KristinaJ
    Anonym (hoppfull) skrev 2016-12-03 18:47:21 följande:

    Har ingen egen erfarenhet av just det (ännu), men vänner till mig fick 14 ägg varav bara 1 blev befruktat, men det räckte och dom är nu gravida! Så glöm inte att du bara behöver 1. Förstår att det känns jobbigt dock, jag tycker oavsett att du ska prata med läkarna och höra vad dom tror det kan bero på, men du är absolut inte ensam om att få endast få ägg befruktade. De allra flesta lyckas trots allt bli gravida efter (upprepade) IVF försök, så behåll hoppet!


    Tack snälla för hoppfulla ord!!! <3 Jag vet ju också att nyckeln till framgång rent statistiskt är upprepade försök, men man vill ju så gärna ha lite tur också!
  • Anonym (2a försöket)

    Har gjort 2 IVF försök, 1a vart jättebra resultat 11 ägg på 15 blåsor, inga befruktade :( de gjorde inte icsi på nåt av äggen så det var därför, men jag har fått det där samtalet du menar. Det är hemskt och jag tror inte det går att förbereda sig på det.. Men jag hade nog hanterat det lite bättre om jag ens tänkt tanken att det kunde bli så, vilket jag inte hade. Kändes så självklart att vi skulle få något insatt med så många utplockade ägg.

    2a försöket var lite sämre resultat 11 blåsor typ 9 ägg och 5 embryon, varav 2 av väldigt bra kvalitet 1 av lite sämre kvalitet, 2 kasserades direkt pga hur de utvecklades. 1 embryo sattes in på dag 2, och 2 embryon försökte de frysa men det gick inte.

    För snart 2 månader sedan föddes vår bebis :)

    Så som tidigare svar säger, du behöver bara 1 bra ägg. Lycka till TS!

  • london

    Vad tråkigt men som skrivits innan så behövs det bara ETT! Ge inte upp hoppet. Denna väntan är hemsk och oron inför att de ska ringa från kliniken gör att man inte kan slappna av. I vårt fall ringer de endast om det inte blir någon återföring. Det är planerad ET på måndag för mig också!

    Får jag fråga vid vilken klinik du går hos?

  • KristinaJ
    Anonym (2a försöket) skrev 2016-12-03 20:09:31 följande:

    Har gjort 2 IVF försök, 1a vart jättebra resultat 11 ägg på 15 blåsor, inga befruktade :( de gjorde inte icsi på nåt av äggen så det var därför, men jag har fått det där samtalet du menar. Det är hemskt och jag tror inte det går att förbereda sig på det.. Men jag hade nog hanterat det lite bättre om jag ens tänkt tanken att det kunde bli så, vilket jag inte hade. Kändes så självklart att vi skulle få något insatt med så många utplockade ägg.

    2a försöket var lite sämre resultat 11 blåsor typ 9 ägg och 5 embryon, varav 2 av väldigt bra kvalitet 1 av lite sämre kvalitet, 2 kasserades direkt pga hur de utvecklades. 1 embryo sattes in på dag 2, och 2 embryon försökte de frysa men det gick inte.

    För snart 2 månader sedan föddes vår bebis :)

    Så som tidigare svar säger, du behöver bara 1 bra ägg. Lycka till TS!


    Tack!!!! Precis vad jag behövde höra! Ja usch för känslan efter samtalet :( Största grattiset till bebis! <3 Det ger mig hopp! Vi körde heller inte icsi, kanske föreslår läkaren det nästa gång..
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-03 20:12:49 följande:

    Vad tråkigt men som skrivits innan så behövs det bara ETT! Ge inte upp hoppet. Denna väntan är hemsk och oron inför att de ska ringa från kliniken gör att man inte kan slappna av. I vårt fall ringer de endast om det inte blir någon återföring. Det är planerad ET på måndag för mig också!

    Får jag fråga vid vilken klinik du går hos?


    Först ringde de och berättade status: två befruktade. Inget om deras skick. Nu ringer de endast om det inte blir på måndag. Usch. Har inte tid förens kl 14 heller (!!) Aldrig förr har en önskat sig en kortare helg haha!

    Örebro. Du?
  • london
    KristinaJ skrev 2016-12-03 20:54:17 följande:

    Först ringde de och berättade status: två befruktade. Inget om deras skick. Nu ringer de endast om det inte blir på måndag. Usch. Har inte tid förens kl 14 heller (!!) Aldrig förr har en önskat sig en kortare helg haha!

    Örebro. Du?


    Jag förstår precis hur du känner dig, tycker dagen gått såå sakta och vill bara att det ska bli måndag! Jag har tid ungefär samtidigt som dig om allt går som det ska! Lustigt!

    Jag går i Umeå.
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-03 22:07:13 följande:
    Jag förstår precis hur du känner dig, tycker dagen gått såå sakta och vill bara att det ska bli måndag! Jag har tid ungefär samtidigt som dig om allt går som det ska! Lustigt!

    Jag går i Umeå.
    Ja, lite lustigt. Jag håller alla tummar i världen för oss båda! 
  • Niaa

    Ivf 1 för oss gav väldigt bra skörd: 11 ägg varav 9 blev befruktade. Vi fick tillbaka 1 blactocyst men den tog sig inte. Inget till frysen.

    Ivf 2 var sämre. Fick ut sex ägg varav 2 befruktades. Fick samtalet att inget av dem klarat sig till återföring.

    Nu står vi inför ivf nummer 3 och har ändrat medicineringen samt kommer köra icsi och hoppas det går bättre.. det finns inga garantier i denna karusellen någonstans trodde man att allt skulle lösa sig så fort man kom fram i kön och fick göra ivf, men kampen fortsätter för så många par även när man kommit hit. Det blev lite av en chock för mig..

    Håller tummarna för er och hoppas på återföring imorgon. Som alla säger så krävs det ju bara ett även om det låter klyschigt <3

Svar på tråden Första IVF - dåligt resultat! Fler?