• Anonym (...)

    Knöl i bröstet, inget att bry sig om?

    För ungefär en månad sedan upptäckte jag en liten knöl (storlek som en ärta) i mitt ena bröst.. läste runt på nätet att det var vanligt att få knölar en vecka innan mens och det var då EXAKT en vecka kvar till mensen så jag ignorerade det.

    Mensen kom och försvann men knölen finns kvar än. Den är som sagt hemskt liten, gör inte ett dugg ont, känns rätt hård. Tycker att det under de senaste dagarna även känns knöligt RUNTOM knölen.

    Slutade amma för ungefär ett halvår sedan och vid undersökningar efter det har jag INTE känt någon knöl förrän den här dök upp. Har heller inte kunnat trycka ut någon mjölk sedan mjölken försvunnit efter amningsavslut. Ikväll kunde jag dock trycka ut någon droppe (bröstmjölk??) ur det bröstet där knölen finns. Intalar mig att det är ett bra tecken, eller?

    Så, är det något att bry sig om eller är det lugnt när den är så liten?

  • Svar på tråden Knöl i bröstet, inget att bry sig om?
  • Anonym (Vårdcentralen)

    OBS! Jag är inte medicinskt utbildad, men hade jag varit du, så hade jag ringt vårdcentralen imorgon bitti. Knölar i bröstet skall man kolla upp.

  • McIris

    Tumörer känns just så, hårda och gör inte ont. Behöver inte vara nåt alls, men självklart ska du kolla! Varför skulle du ens fundera med tanke på hur vanligt det är. Och varför ens chansa. En kvinna i min mammagrupp upptäckte sin bröstcancer just efter amningen, hon var drygt 30 år. Vänta inte! Då försämras prognosen.

  • Anonym (.)

    Det är helt rätt att man bör ge det några veckor för att se om den försvinner med menscykeln. Nu har din inte gjort det och då är det viktigt att kolla upp. Sök på vårdcentralen om inte mammografi har drop in där du bor.

  • Anonym (...)

    Tycker väl bara det känns så fånigt att gå till en läkare för en knöl som inte är större än en ärta liksom.. när den inte gör ont heller känns det ännu mer fånigt, man ska ju bara söka till läkare när man har ont typ..

    dessutom har vi bara manliga läkare här nu och det får mig att tveka ännu mer.

    Bröstcancer är väl mer vanligt när man är äldre tänker jag.. jag är bara 28 och har dessutom ingen i släkten med cancer så det är väl minimal risk.

  • mammatill6

    Du ska söka direkt när du känner en knöl. En cancerknöl gör sällan ont och man vill ju gärna upptäcka dem när de är små .Att du inte har det i släkten är endast en minimal garanti. Väldigt många unga får diagnosen. Ring imorgon.

  • Anonym (.)
    Anonym (...) skrev 2016-12-04 21:58:57 följande:
    Tycker väl bara det känns så fånigt att gå till en läkare för en knöl som inte är större än en ärta liksom.. när den inte gör ont heller känns det ännu mer fånigt, man ska ju bara söka till läkare när man har ont typ..

    dessutom har vi bara manliga läkare här nu och det får mig att tveka ännu mer.

    Bröstcancer är väl mer vanligt när man är äldre tänker jag.. jag är bara 28 och har dessutom ingen i släkten med cancer så det är väl minimal risk.
    Man SKA söka för knöl i bröstet. Särskilt om den inte gör ont. Det är inte fånigt - och definitivt ingen läkare som tycker det är fånigt.
    Ja, det kan ju bli så att en manlig läkare känner på brösten, men de allra flesta är oerhört professionella och ditt liv är viktigare än att bry dig om just det just nu.
    Spelar ingen roll om man sitter och gissar att det nog inte är farligt - det enda som är rätt att göra är mammografi i detta läget.

  • Anonym (ring läkare)

    Du måste söka vård! Min syster fick bröstcancer när hon var 29 år... och hade samma symptom som du

  • Coccolina
    Anonym (...) skrev 2016-12-04 21:58:57 följande:

    Tycker väl bara det känns så fånigt att gå till en läkare för en knöl som inte är större än en ärta liksom.. när den inte gör ont heller känns det ännu mer fånigt, man ska ju bara söka till läkare när man har ont typ..

    dessutom har vi bara manliga läkare här nu och det får mig att tveka ännu mer.

    Bröstcancer är väl mer vanligt när man är äldre tänker jag.. jag är bara 28 och har dessutom ingen i släkten med cancer så det är väl minimal risk.


    Hade en kollega som upptäckte bröstcancer vid 24 års ålder.... De tog det precis på håret.. Hon hade ignorerat en knöl just med tanken på att hon var så ung och knölen var så liten osv.... Nu blev det att ta bort båda brösten och en hästkur med cellgifter... Hon överlevde med knapp nöd... 


    Har själv haft knölar och går ALLTID och kollar upp dem! Nu har jag haft tur och det har varit fettknölar. Men mina läkare har ALLTID sagt att det är bra att jag kollar!!! 


    Dessutom att det kommer vätska är ett dåligt tecken vad jag har läst.... 


    Så ta du och kolla upp dina bröst!!


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • syntharen

    Ja ring vårdcentralen redan idag! Du kommer helt säkert få en remiss till mammografi. Jag gick till läkare för att kolla en knöl i bröstet som kändes som en Dumle-kola, jag blev tagen på allvar både på vårdcentralen och på mammografin och fick även ta en biopsi trots att dom var säkra på att det bara var en ofarlig cysta just pga den inte hade en typisk tumörform.

    Så ring idag!

Svar på tråden Knöl i bröstet, inget att bry sig om?