• Ullabellasekreterare

    Tingat en valp. Frågor! (ska åka tåg långt bla)

    Nu har jag äntligen tingat en liten tikvalp :D 

    * Jag kommer åka långt för att hämta henne och kommer åka ensam, resan kommer säkert ta hela dagen. Troligtvis tåg. Hur skulle ni löst det? 
    Hon kommer ju vilja kissa och bajsa under resan..  Någon som har tips? Hur bör jag förbereda mig? (kommer ju t ex inte kunna gå in i butiker med en liten valp) 

    * Vilken försäkring tycker ni är bäst? 

    * Vi har fem katter som inte är hundvana och valpen är ej heller van vid katt. Hur bör jag introducera dem tycker ni? 

    * Ska åka på "valp-shopping" i dagarna och vill vara väl förberedd. Detta är vad jag skrivit upp. Något mer man bör tänka på? Har du någon "superprodukt" för hund att tipsa om? 

    * Foder, godis och ben 
    * Halsband, koppel och ev. sele 
    * Bajspåsar 
    * Reflex 
    * "Första hjälpen kit", typ blodstopp mm 
    * Klosax 
    * Schampoo och borste 
    * Tandborste 
    * Filt och bädd 
    * Ev. hundbur eller väska 
    * Skålar 

    * När kan man börja ensamhetsträna? 

    * Hur har ni gjort på nätterna? Min vän hade en hundbur brevid sängen som valpen fick sova i på natten för att inte kissa inne(vill inte kissa där de sover). Är det en okej metod tycker ni? Jag tycker det låter lite elakt att sätta valpen i en bur.. 

    * Vill gärna ha andra tips, allt ni kommer på! :) 

    Och gärna namntips! Det är en tik =) 

  • Svar på tråden Tingat en valp. Frågor! (ska åka tåg långt bla)
  • Guldbarb

    Jag har bara åkt tåg med min hund när han var äldre men när det var längre resa var det bara att springa ut på perrongen vid "längre"stopp så att han fick kissa.


    Innan ensamträningen ska valpen vänja sig vid dig/er och miljön den bor i. Första delen i ensamträning är sådant som att stänga toadörren en stund när man är på toa medans hunden är kvar utanför, det är korta korta stunder som gäller och precis vad valpen klarar skiljer sig massor.

    Bur är inte lagligt, som bur räknas väggar (stängbar) och tak. En hage är alltså laglig däremot. För valpens del kan det vara lugnande med en liten yta i stället för att ha hela huset/lägenheten på natten att vandra runt i själv. Min hund sov i en hage bredvid sängen, så länge de är nära så man inte lämnar de ensamma i ett annat rum.

  • Ullabellasekreterare
    Guldbarb skrev 2016-12-04 23:47:04 följande:

    Jag har bara åkt tåg med min hund när han var äldre men när det var längre resa var det bara att springa ut på perrongen vid "längre"stopp så att han fick kissa.


    Innan ensamträningen ska valpen vänja sig vid dig/er och miljön den bor i. Första delen i ensamträning är sådant som att stänga toadörren en stund när man är på toa medans hunden är kvar utanför, det är korta korta stunder som gäller och precis vad valpen klarar skiljer sig massor.

    Bur är inte lagligt, som bur räknas väggar (stängbar) och tak. En hage är alltså laglig däremot. För valpens del kan det vara lugnande med en liten yta i stället för att ha hela huset/lägenheten på natten att vandra runt i själv. Min hund sov i en hage bredvid sängen, så länge de är nära så man inte lämnar de ensamma i ett annat rum.


    Okej! Hm jag hoppas det funkar då.. I värsta fall får jag väl ta med mig papper och någon rengöringsspray ifall det skulle ske en olycka. 

    Ok! 

    Ja en hage låter ju som ett alternativ. Hade dock tänkt ha henne i sängen när hon blir äldre, men vill gärna vänta med det tills hon blir rumsren.. 

    Tack för svar! 
  • Emerencia

    Jag personligen skulle aldrig tinga ett djur utan att träffa den först. För mig handlar det mycket om känsla och kemi.

    Sedan hur många timmar pratar vi om att tågresan kommer ta? Ett sånt ungt djur som redan går igenom en traumatisk upplevelse att separera från moder och syskon med en helt främmande person ska fraktas på bästa sätt. Att åka tåg med massa andra människor i flera timmar efter separationen kan faktiskt ta skada. Speciellt om valpen behöver kissa, bajsa och äta i den stressade situationen. Du kan få problen med valpen. En valp ska iaf erbjudas att få gå ut i början 1 gång i timmen den första veckan under dom aktiv timmarna. Detta kommer du inte kunna göra under tågresan. Jag åkte nr bil och det tog väl 2 timmar att åka. Vi stannade 4 gånger och gick ut på grönområden när hon blev väldigt orolig. Kan hända att valpen gråter under större delen av färden.

  • Ullabellasekreterare

    Emerencia, hur skulle du göra istället? Mina föräldrar vill inte skjutsa och jag har inget körkort. 
    Finns det någon sida där man kan be om transporthjälp? 

  • Starka
    Emerencia skrev 2016-12-05 00:14:34 följande:

    Jag personligen skulle aldrig tinga ett djur utan att träffa den först. För mig handlar det mycket om känsla och kemi.

    Sedan hur många timmar pratar vi om att tågresan kommer ta? Ett sånt ungt djur som redan går igenom en traumatisk upplevelse att separera från moder och syskon med en helt främmande person ska fraktas på bästa sätt. Att åka tåg med massa andra människor i flera timmar efter separationen kan faktiskt ta skada. Speciellt om valpen behöver kissa, bajsa och äta i den stressade situationen. Du kan få problen med valpen. En valp ska iaf erbjudas att få gå ut i början 1 gång i timmen den första veckan under dom aktiv timmarna. Detta kommer du inte kunna göra under tågresan. Jag åkte nr bil och det tog väl 2 timmar att åka. Vi stannade 4 gånger och gick ut på grönområden när hon blev väldigt orolig. Kan hända att valpen gråter under större delen av färden.


    Håller med här. En tågresa kan bli fruktansvärt stressande för en liten valp. Och det lär ju bli ganska dyrt för dig om det händer en olycka, gissar att det är samma som tex taxi du får betala rengöring. Varför vill inte dina föräldrar köra? Jobbar du? Hur har du i så fall tänkt lösa hundvakt osv när du är på jobbet? Ensamträningen tar låååååång tid och måste få ta tid. Precis som någon skrev tidigare så börjar man med nån minut bara. Tänk på att valpen troligvis måste kissa på natten också

    Vår lilla tik är 5,5 månader nu och börjar äntligen kunna hålla sig hyfsat hela natten. Blir vissa tidigt som attan mornar fortfarande. Men ju noggrannare du är och ju färre "olyckor" som händer ju snabbare blir valpen rumsren.
  • Emerencia
    Ullabellasekreterare skrev 2016-12-05 00:44:57 följande:

    Emerencia, hur skulle du göra istället? Mina föräldrar vill inte skjutsa och jag har inget körkort. 

    Finns det någon sida där man kan be om transporthjälp? 


    Kan du dela upp resan hem? Hur många timmar är det? Kommer det vara några längre stopp så du får kanske iaf 15-20 min efter 2-3 timmars resa? Kanske kan beställa halva resan och så uppehåll på 45 min och sedan resa vidare? Det har mycket med saken att göra. Skaffa en tygbur så valpen kan känna sig säker och en snuttefilt med mamma och syskonens lukt. Ha typ ett lakan i buren under som är till för att klara av urin och så tidningspapper. Försök på alla sätt att få resan att bli positiv.

    Kanske uppfödaren kan aktivera valpen mycket precis innan du kommer så den sover nästan hela resan hem. Jag du tur kan den bli så trött av allt nytt att den bara sover hem vägen. Detta gjorde inte min valp. Henne skulle jag nog inte kunna åka tåg med hem utan att massa problem. Hon sov aldrig och grät nästan hela tiden fasten jag försökte på alla sätt få henne lugn och snutta på mamma-syskonfilten. Kanske hon är undantag, hoppas det. Hon kissade inte på nästan 6 timmar och började bli orolig så hon inte skulle få problem med urinblåsan och allt det där. Men normalt ska valpar göra på sig när dom verkligen behöver, det gjorde inte min utan ströp åt sitt rör ännu mer när det blev stressat :(
  • Ullabellasekreterare
    Emerencia skrev 2016-12-05 01:02:10 följande:
    Kan du dela upp resan hem? Hur många timmar är det? Kommer det vara några längre stopp så du får kanske iaf 15-20 min efter 2-3 timmars resa? Kanske kan beställa halva resan och så uppehåll på 45 min och sedan resa vidare? Det har mycket med saken att göra. Skaffa en tygbur så valpen kan känna sig säker och en snuttefilt med mamma och syskonens lukt. Ha typ ett lakan i buren under som är till för att klara av urin och så tidningspapper. Försök på alla sätt att få resan att bli positiv.

    Kanske uppfödaren kan aktivera valpen mycket precis innan du kommer så den sover nästan hela resan hem. Jag du tur kan den bli så trött av allt nytt att den bara sover hem vägen. Detta gjorde inte min valp. Henne skulle jag nog inte kunna åka tåg med hem utan att massa problem. Hon sov aldrig och grät nästan hela tiden fasten jag försökte på alla sätt få henne lugn och snutta på mamma-syskonfilten. Kanske hon är undantag, hoppas det. Hon kissade inte på nästan 6 timmar och började bli orolig så hon inte skulle få problem med urinblåsan och allt det där. Men normalt ska valpar göra på sig när dom verkligen behöver, det gjorde inte min utan ströp åt sitt rör ännu mer när det blev stressat :(
    Okej.. Stackars liten! :( 
    Blir ju orolig nu. Vill att valp ska få en trygg hemresa. 
    Kollade lite på tågresor. Hela resan ska ta ca sju timmar. Den jag kikade på har två byten, så en sträcka är runt en timme, med ett uppehåll på först 10 min, sedan en ressträcka på 2 timmar, därefter en paus på 1 timme och sista sträckan ca tre timmar om jag förstått det rätt. 

    Har funderat på flyg men hittar inga flygplatser i närheten av säljarens stad. Ååh vad besvärligt. 
  • Humla85a

    Nu åkte vi visserligen bil när vi hämtade våra hundar. Men hade dock ett par timmar resa att göra. Hanvalpen sov så sött hela resan! Noll stress eller oro. Tikvalpen var förvisso vaken, men bara nyfiken och kikade runt. Två olika raser. Ras och individ spelar nog också roll.

    Men jag tycker tipset med tygbur o snuttefilt låter klokt. Och det verkar ju vara ok med stopp längs vägen. Tror säkert det kommer gå jättebra. Bara du är lugn och trygg. Så du inte överdrivet försöker lugna o trösta. Visa att du är klippan i lilla valpens liv.

  • Sammebamm

    Vad kul att du ska bli med valp, vad är det för ras?

    Det kan som någon annan skrev vara bra att ta med en bur när du hämtar valpen. Både för att valpen ska kunna gå undan och för att hon troligen inte är koppeltränad ännu så du behöver ett säkert sätt att frakta henne.

    Något jag har kört med när jag åkt tåg med liten valp (vilket brukar gå utmärkt, de små sover så mycket) är att ta med tidningar eller annat material uppfödaren låtit valparna kissa på, det kan ju variera. När valpen verkar nödig tar man bara med den och en tidning in på tågets toalett och lägger tidningen på golvet så brukar det gå ganska snabbt till valpen gör vad den ska. Sedan slänger man bara tidningen i papperskorgen. Lätt som en plätt.

    Förövrigt är mitt bästa tips att ta upp alla frågor och funderingar med valpens uppfödare. Den känner valpen bäst och har dessutom för det mesta lång erfarenhet av hundar.

Svar på tråden Tingat en valp. Frågor! (ska åka tåg långt bla)