• Anonym (Me)

    Fullt csn utan avsikt att betala tillbaka

    Jag pluggade när jag blev gravid förra gången. Jag blev sjukskriven och fick behålla csn till barnet föddes och lånet avskrevs pga sjukskrivningen. Det jag hann få innan det behöver jag inte betala för jag inte har nån inkomst.

    Nu planerar vi en till och jag fundrerar på att börja plugga nu för att kunna göra samma sak igen.

    Finns det nån annan som gjort så?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-05 21:42
    Läs inlägg #222.
    Jag lämnar diskussionen nu då jag tröttnat på att tala med väggar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-06 06:05
    Sista gången jag säger det här nu, jag menade INTE allvar med att jag öht funderade på att göra så. Det var bara ren nyfikenhet om någon annan gjort så, så lägg ner era påhopp.
    Diskutera vidare för all del, men det berör inte mig, så hur jag och min man lever är totalt irrelevant.

  • Svar på tråden Fullt csn utan avsikt att betala tillbaka
  • Anonym (Fullt och idiotiskt)

    Det är såna som dig som gör att jag tycker att man borde vara hårdare med CSN...


    Du tycker alltså det är ok att sno pengar... tycker du det ä ok med stöld vid flera tillfällen?? Även om det är dina saker som snos? 


    Tycker du skall skärpa till dig. Du är inte mogen nog eller ansvarsfull nog att ha barn, otroligt att du funderar på att skaffa barn nummer två. Skaffa dig ett jobb istället!!!

  • Anonym (Me)
    Anonym (Fullt och idiotiskt) skrev 2016-12-05 07:29:37 följande:

    Det är såna som dig som gör att jag tycker att man borde vara hårdare med CSN...

    Du tycker alltså det är ok att sno pengar... tycker du det ä ok med stöld vid flera tillfällen?? Även om det är dina saker som snos? 

    Tycker du skall skärpa till dig. Du är inte mogen nog eller ansvarsfull nog att ha barn, otroligt att du funderar på att skaffa barn nummer två. Skaffa dig ett jobb istället!!!


    Det är inte stöld, det är fullt lagligt.

    Jag är både mogen och ansvarsfull, det behöver du inte oroa dig för. Bara en tanke på hur man kan dra ut på föräldraledigheten lite extra.

    Och vadå "såna som mig"? Jag har inte gjort något.
  • Anonym (skäms!)

    Jag hoppas dina ungar gör likadant och tigger eller snor dina pengar sen för resten av ditt liv. Karma...

  • Anonym (Me)
    Anonym (skäms!) skrev 2016-12-05 07:34:04 följande:

    Jag hoppas dina ungar gör likadant och tigger eller snor dina pengar sen för resten av ditt liv. Karma...


    Ingen har snott något, lägg av.
  • Anonym (jodå)

    De lån du tar kommer du att betala tillbaka med ränta även om det inte är just nu för att du saknar inkomst just nu. Lån efterskänks aldrig någonsin utan man kan endast ges lite respit i återbetalningen men då tillkommer ränta såklart.

    En annan nackdel är att du kanske inte kan slutföra en utbildning eftersom du tagit maximalt antal terminer lån. Här ges i princip aldrig något undantag längre.

    Så visst, lev på lånade pengar om du känner så extremt stor lust att sätta dig i skuld och kanske förstöra dina framtida chanser. Men allt bygger på att du blir sjukskriven och att de godkänner den. Vad är din plan om det inte fungerar?

  • Anonym (Me)
    Anonym (jodå) skrev 2016-12-05 07:37:41 följande:

    De lån du tar kommer du att betala tillbaka med ränta även om det inte är just nu för att du saknar inkomst just nu. Lån efterskänks aldrig någonsin utan man kan endast ges lite respit i återbetalningen men då tillkommer ränta såklart.

    En annan nackdel är att du kanske inte kan slutföra en utbildning eftersom du tagit maximalt antal terminer lån. Här ges i princip aldrig något undantag längre.

    Så visst, lev på lånade pengar om du känner så extremt stor lust att sätta dig i skuld och kanske förstöra dina framtida chanser. Men allt bygger på att du blir sjukskriven och att de godkänner den. Vad är din plan om det inte fungerar?


    Det avskrivs visst, de skrev av nästan 15000 förra graviditeten. Jag kommer bli sjukskriven, det ver jag tyvärr allt för väl.
  • nuharjagbytt

    Det du fick innan sjukskrivningen är väl inte avskrivet? Är det inte avskrivet så kommer du behöva betala när du får inkomst.

    Sen så gäller det ju även att du har tagit tillräckligt många poäng för att kunna få CSN igen. Beroende på när du blev sjukskriven så kanske inte det behövs det brukar vara svårt att få besked innan. Men du kanske hann ta poäng så det är självklart att du får igen?

    Annars brukar CSN tycka att man ska söka så får de utreda men då hinner man börja plugga innan man får besked.

  • Anonym (Me)
    nuharjagbytt skrev 2016-12-05 07:43:59 följande:

    Det du fick innan sjukskrivningen är väl inte avskrivet? Är det inte avskrivet så kommer du behöva betala när du får inkomst.

    Sen så gäller det ju även att du har tagit tillräckligt många poäng för att kunna få CSN igen. Beroende på när du blev sjukskriven så kanske inte det behövs det brukar vara svårt att få besked innan. Men du kanske hann ta poäng så det är självklart att du får igen?

    Annars brukar CSN tycka att man ska söka så får de utreda men då hinner man börja plugga innan man får besked.


    Det innan skrev de inte av nej, men har inte för avsikt att jobba, åtminstone inte på många år.

    Jag har tagit alla poäng jag ska, så det är inga problem med csn.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Me) skrev 2016-12-05 07:40:55 följande:
    Det avskrivs visst, de skrev av nästan 15000 förra graviditeten. Jag kommer bli sjukskriven, det ver jag tyvärr allt för väl.
    Knappast. Du utelämnar en hel del i historien.

    "Om du tvingas avbryta dina studier på grund av sjukdom eller skada, kan du i vissa fall ha möjlighet till avskrivning. Detta gäller bara om du inte kan återuppta din utbildning eller använda den i arbetslivet."

    www.csn.se/aterbetala/avskrivning/2.721
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Ke) skrev 2016-12-05 07:50:44 följande:
    Exakt!

    Dessutom kan hon tvingas betala tillbaka på CSN lånet,även om hon inte planerar att jobba på många år.
    Eller hamna hos kronkalle. HAr läst att det är deras vanligaste ärende. ^^
Svar på tråden Fullt csn utan avsikt att betala tillbaka