• ceciliajohansson

    amningsställning för bebis som sväljer luft

    Har en 6-veckors bebis som sedan födsel har haft mycket gaser i magen.. Har provat med minifom men det hjälpte inte. Har också provat många olika amningsställningar, liggande, sittande, bakåtlutad, upprätt... Mjölken sprutar ut i hans mun och han sätter i halsen ofta, därför har det varit bäst med liggande amning, men samtidigt så rapar han dåligt då. Han rapar bättre när han sitter upprätt och äter, men samtidigt rinner mjölken för fort då... blir lixom moment 22! Jag tycker att hans grepp ser bra ut så tror inte det är därför han sväljer luft... Kan det vara något annat?

    Nu undrar jag om ni har några bra tips till mig? Något annat jag kan prova? Amningspositioner? 


  • Svar på tråden amningsställning för bebis som sväljer luft
  • Milivi

    Han kanske har ett lite för kort tungband, absolut inget farligt, men min son hade det när han ammade och jag hade samma problem som du. En liten tanke bara.

  • Fröken W

    Ring Amningshjälpen. De är duktiga på att förklara och är väldigt kunniga. På många ställen finns också möjlighet att de kommer hem och hjälper en.

  • ceciliajohansson
    Milivi skrev 2016-12-05 18:35:57 följande:

    Han kanske har ett lite för kort tungband, absolut inget farligt, men min son hade det när han ammade och jag hade samma problem som du. En liten tanke bara.


    Kan man fråga på BVC om det så dom kan kolla? Eller hur gör man då? Klippte dom din sons tungband?
  • Februari16

    Min son hade också för kort tungband och hade bl.a. problem med att han svalde väldigt mycket luft vid amning. På bvc ska dom kunna se det, be dom annars att skicka en remiss till ÖNH. Kan han få ut tungan ordentligt när han lipar? Blir den som lite kluven eller hjärtformad i spetsen när han försöker lipa? I så fall är tungbandet för kort. Det skär dom snabbt på ÖNH och min pojke har reagerat starkare när han har fått vaccin än vid klippningen. Vi märkte skillnad redan dagen efter och sedan dess har det inte varit några problem. Då var han 3 mån och nu snart 11 mån och ammar fortfarande utan problem.

  • Lill3an

    Det du kan göra är att låta det värsta sprutet rinna av på en handduk eller flaska först så inte trycket är så starkt för din son. Jag hade samma problem! Tyckte positionen laid back funkade rätt så bra samt att ta paus ofta för rapning, vi tog ca 3-4 pauser. Ibland en längre paus på en halvtimme så han fick äta lite igen. Man kan också hålla emot lite så flödet minskar men fingrarna som ett V över bröstet.

    Trycket brukar minska efter ett par månader, hoppas det blir bättre för er snart!

Svar på tråden amningsställning för bebis som sväljer luft